شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قرآن

حوزه/ (خداوند) حكمت و بینش را به هر كس بخواهد (و شایسته ببیند) مى‏ دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از این نكته) متذكّر نمى‏ گردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 269 سوره بقره پرداخته است.

* آيه               

يُؤْتِي الْحِکْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً کَثيراً وَ ما يَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ

* ترجمه                      

(خداوند) حكمت و بینش را به هر كس بخواهد (و شایسته ببیند) مى‏ دهد و به هركس حكمت داده شود، همانا خیرى فراوان به او داده شده است و جز خردمندان (از این نكته) متذكّر نمى‏ گردند.

* نکته ها                     

«ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز است و به همه انسان‏ ها «اولوا الالباب» نمى‏ گویند، بلكه تنها به خردمندانى مى‏ گویند كه عقل خود را بكار گیرند و راه زندگى و سعادت واقعى خود را بیابند.

حكمت را به معنى معرفت و شناختِ اسرار و آگاهى از حقایق و رسیدن به حقّ دانسته ‏اند كه خداوند به بعضى از افراد به خاطر پاكى و تقوا و تلاش عطا مى ‏كند، تا آنان وسوسه‏ هاى شیطانى را از الهامات الهى باز شناخته و چاه را از راه و شعار را از شعور تشخیص دهند و این خیر كثیر است.

در روایات مى ‏خوانیم: حكمت، معرفت و تفقّه در دین است. حكمت، اطاعت از خدا، شناخت امام و پرهیز از گناهان كبیره است. [تفسیر نورالثقلین، ج‏1، ص‏287]

* پيام ها                      

1- گرچه مال و ثروت خیر است، ولى خیرِ كثیر، داشتنِ دید و قدرت تشخیص است. كسانى كه از آن خیر انفاق كنند به خیر كثیر مى ‏رسند. «انفقوا...یؤتى الحكمة»

2- شیطان وعده ‏ى فقر، و خداوند وعده ‏ى مغفرت و فضل مى‏ دهد. امّا تشخیص و انتخاب هر یك از این دو راه، حكمت لازم دارد. «یؤتى الحكمة»

3- همه ‏ى دنیا متاع قلیل است، [متاع الدنیا قلیل« نساء، 77»] ولى حكمت خیر كثیر است. اگر همه امكانات مادّى فداى دستیابى به حكمت و بینش صحیح گردد، ارزش دارد. «فقد اوتى خیراً كثیرا»

4- حكمت هدیه ‏اى كلیدى و مادر همه‏ ى خیرات است. هركه آن را داشت چیزهاى زیادى خواهد داشت. «ومن یؤتى الحكمة فقد اوتى خیراً كثیراً»

5 - هر كسى به ارزش حكمت پى نمى ‏برد. «مایذّكّر الاّ اولوا الالباب» دنیاگرایان بر مال و آمار و محاسبات مادّى تكیه مى‏ كنند و سود و زیان را بر اساس مادّیات مى ‏سنجند، ولى دوراندیشان عاقل و راه ‏شناسان اندیشمند، از بعد دیگرى محاسبه مى‏ كنند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha