پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست خبری رئیس بنیاد شهید

حوزه/ رئیس بنیاد شهید و امورایثارگران، بر لزوم حفظ حرمت حوزه و روحانیت و مرجعیت عظام در همه شرایط تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی عصر امروز در جمع خبرنگاران که  در استانداری قم برگزار شد، با اشاره به تصمیم دولت برای حضور دولتمردان در هفته دولت در سراسر کشور و حضور خود در قم گفت:ملاقات برخی از مراجع عظام تقلید از جمله برنامه های امروز بود؛ همچنین در محل استانداری با خانواده شهدای دفاع مقدس، جانبازان و آزادگان دیداری انجام شد و دستوراتی برای حل مشکلات آنها نیز صادر شد.

وی با ذکر این مطلب که بنیاد شهید، 22اسفندماه سال 1358 و با فرمان امام راحل تاسیس شد افزود: این نهاد عهده دار امور مرتبط به شهدای پیش از انقلاب بود؛ شهدای پیش از انقلاب 2600 نفر بودند ولی احتمال می دهیم که این آمار بیش از این تعداد باشد؛ امروز نیز کسانی که در زندان های پهلوی مجروح شده اند تحت پوشش قرار می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: پس از تصویب اساسنامه بنیاد شهید در مجلس، کار این بنیاد رسمی تر شد و پس از آغاز جنگ، کار این بنیاد به شدت بیشتر شد و امروز شهدای دفاع مقدس، شهدای ترور، شهدای مدافع حرم و.. تحت پوشش این بنیاد هستند؛ خانواده های 230هزار شهید و 43هزار آزاده و بیش از 563هزار جانباز تحت پوشش این بنیاد هستند؛ به طور کلی اعضای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگردان شامل 3میلیون و 300 هزار شهید و جانباز و خانواده شهدا و آزادگان هستند.

حرمت حوزه و مراجع حفظ شود

وی با اشاره به حوادث اخیر قم گفت: اتفاقی که در مکان حوزه افتاد اتفاق خوبی نبود، زیرا حرمت حوزه و مراجع شکسته شد؛ برخی از صحبت ها مطرح شد که در شان جامعه حوزوی نبود و پس از این اتفاق نیز مراجع عظام نسبت به این مساله حساسیت نشان دادند و این مساله را تقبیح کردند؛ این کارها جز ایجاد نومیدی در جامعه ثمری دیگر ندارد؛ امروز در شرایط حساسی قرار داریم که مقام معظم رهبری با دولت دیدار کردند و در آن دیدار سفارش کردند که اگر از دولت انتقادی می خواهید انجام دهیم مشکلی ندارید، ولی نمی پسندم کسی را که دولت را تضعیف کند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: امروز دشمنان برای ما چنگ و دندان نشان می دهند ولی با فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و رهبری پیامبر گونه مقام معظم رهبری امیدوار هستیم که مشکلاتی که امروز دشمنان برای ما ایجاد کرده اند را به خوبی سپری کنیم؛ مراجع عظام تقلید نیز امروز همین مباحث را مطرح کردند؛ آیت الله العظمی سبحانی بیان کردند که در دیداری که اخیرا با رهبری معظم داشتم به ایشان عرض کردم که مطمئن هستیم که این شرایط نیز به خوبی طی می شود.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تمهیدات مرتبط به تامین نیازهای دارویی جامعه ایثارگری یادآورشد: در این زمینه مکاتباتی با دولت و وزارت صنعت انجام شده است که بتوانیم مجوزاتی را دریافت کنیم و اقدام به تامین مایحتاج دارویی و درمانی و خدمت رسانی این جامعه کنیم.

وی با ذکر این مطلب که 26 استان کشور دارای مراکز ورزشی و فرهنگی وتوانخبشی جامعه ایثارگری است اظهارکرد: 11 استان کشور نیز در سه فاز ورزشی، توان بخشی و فرهنگی به نتایج خوبی رسیده اند و بیش از 500 میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است و مابقی فازهای مختلف خود را طی می کنند.

وی یادآورشد: میانگین سن والدین شهدا 85 سال، میانگین سن جانبازن نیز در حدود 70 سال است؛ این افرادتحت پوشش انواع بیمه ها هستند ودر مراکز استان ها با بیمارستان هایی که می توانند به آنها خدمت رسانی کنند قرارداد داریم ودرمان این جامعه در مراکز استان ها انجام می شود و کسانی که نیازمند خدمات درمانی در تهران و... هستند به این مراکز اعزام می شوند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران این بنیاد را مسئول توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: از سال  92 دبیرخانه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت ایجاد شد و 10 وزیر و روسای ستاد نیروهای مسلح و گروه های تبلیغاتی و... در این شورا عضو هستند؛ رئیس جمهور نیز مسئول این شورای عالی است؛ اولین جلسه در دو سال گذشته تشکیل شد و اساسنامه و برنامه کاری برای این دبیرخانه تدوین شد و دبیری آن با بنیاد شهید است و فعالیت های تبلیغی آن نیز آغاز شده است.

وی بیان کرد: در ابتدای فعالیت این دبیرخانه شناخت مردم از فعالیت های بنیاد شهید رصد شد که خوشبختانه در این مدت شناخت مردم نسبت به فعالیت های بنیاد شهید و فرهنگ ایثار و مقاومت بسیار افزایش یافت؛ تلاش های گسترده ای در عرصه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت انجام شده است؛ بیش از 114 دیدار با اعضای خانواده های شهدا و جانبازان با حضور ریاست جمهوری انجام شد و پس ازاین سنت حسنه همه وزرا و استانداران و نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه نیز این سنت را ادامه دادند و خوشبختانه به یک فرهنگ متعالی مبدل شد و امروز از آن به عنوان طرح سپاس یاد می شود زیرا مقام معظم رهبری بیان فرمودند که از خانواده های این بزرگان سپاسگزاری کنید؛ سال گذشته 430 هزار ملاقات و دیدار با خانواده های شهدا انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: در سال گذشته در قم با حضور استاندار و مدیرکل بنیاد شهید و مراجع و مسئولان حوزه و.. دیدارهای بسیاری با خانواده های معظم و معزز شهدا انجام شده است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در کل کشور نزدیک به 20هزار گلزار شهدا موجود است؛ 14 هزار گلزار ساماندهی شده است و به شکل آبرومندی در معرض دید مردم قرارگرفته است زیرا به تعبیر رهبر انقلاب این قبور باید به زیارت گاه عشق مردم مبدل شود که چنین نیز شده است؛ بیش از 5هزار گلزار نیز باید با کمک استانداران و بنیاد ساماندهی شود؛ امسال مقرر شده است که تک مزارها نیز ساماندهی شود.

وی یادآورشد: در خصوص سهمیه ها به همه اعضا گفته ایم که در همه آزمون ها شرکت کنیم و در همین رابطه تعداد بسیاری از جامعه ایثارگری بدون سهمیه در آزمون پذیرفته شده اند ولی اگر نتوانند نمره لازم را با فرض تلاش بگیرند از سهیمه محدود استفاده می کنند؛ اکثر فرزندان شهدا و جانبازان نیز نسبت به این سهمیه بحث‌هایی مطرح می کنند که ما دوست نداریم به ما چنین نسبتی بدهند؛ در این زمینه مجلس نیز تصمیماتی گرفته است و در کمسیون ها نیز روی این تصمیمات کار می شود که یک نتیجه خوبی نسبت به سهمیه ها اتخاذ شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در حال حاضر 160هزار دانشجو از جامعه ایثارگری در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند؛ 2300 عضو هیئت علمی نیز در دانشگاه ها مشغول به فعالیت هستند؛ امسال نیز اعضای جامعه ایثارگری رتبه های بسیار خوبی کسب کردند؛ بیش از 7 هزار نخبه نیز در این جامعه حضور دارند؛ این آمار افتخار آفرین است ولی در این میان عده ای نیز روی این مساله حساسیت دارند که البته نقدهای آنها به جا نیست زیرا می توانیم پاسخ های قانع کننده ای به آنها بدهیم.

اشتغالزایی برای اعضای تحت پوشش

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در 5سال اخیر 95هزار شغل برای فرزندان ایثارگر ایجاد شده است؛ سهمیه ای در استخدام ها در اختیار این بنیاد وجوددارد یعنی یک چهارم ظرفیت قانونی استخدام ویژه خانواده های ایثارگری در سازمان ها وجود دارد؛ 1000 میلیارد وام اشتغالزایی تخصیص داده شده است و از کارآفرینان این بخش نیز حمایت می کنیم؛ امروزه در کشور، 12 درصد نرخ بیکاری داریم ولی با فعالیتی که این بنیاد انجام داده است این آمار در بنیاد، چهاردرصد است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان کرد: در زمینه مسکن نیز تلاش گسترده ای برای اختصاص زمین در شهرها انجام شده است تا فعالیت های مرتبط به تامین مسکن جامعه ایثارگری در روال خود قرار گیرد که خوشبختانه در این زمینه نیز موفق بوده ایم.

وی گفت: مقام معظم رهبری سینه والدین شهدا را گنجینه خاطرات نورانی بیان کردند و فرمودند که این خاطرات را به هر شکل به خصوص فیلم ثبت و ضبط کنید؛ به همین خاطر تلاش گسترده ای برای ضبط خاطرات شهدا توسط خانواده های این بزرگان انجام شده است؛ تا کنون خاطرات 26 خانواده شهید نیز گردآوری شده است که امیدواریم به طرق مختلف در اختیار مردم قرار گیرد.

در خدمت گذاری به همه خانواده های مدافع حرم حاضریم

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی اظهارکرد: نسبت به خانواده های مدافع حرم وظیفه مند هستیم؛ پس از آنکه مرجع اعزام کننده این شهدا، احراز شهادت شهیدی را بیان کرد، پرونده شهید در بنیاد قرار می گیرد؛ در حال حاضر 1000 پرونده نسبت به این عزیزان تشکیل شده است؛ امروز در بهشت معصومه قم خانواده های مدافعین حرم نیز حضور داشتند و خوشبختانه آنها از خدمات ابراز رضایت کردند.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: با امر مقام معظم رهبری تلاش شده است که برای خانواده های شهدای مدافع حرم غیرایرانی تابعیت صادر شود و این تلاش در این عرصه در حال انجام است زیرا این بزرگان در بیرون از مرزهای ایران از سوی دشمنان خط اسلام اصیل و مقاومت امنیت جانی ندارند؛ شهید برای ما عزیز است و بنیاد نیز در خدمت این بزرگان خواهد بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha