جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی  در جمع طلاب و اساتید حوزه البرز

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) و اطاعت از آن حضرت را عِدل معرفت الله دانست و تصریح کرد: وقتی غدیر ریشه قرآنی دارد و سه آیه مسلم درباره آن وجود دارد، دیگر نباید «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ» را به معنای دوستی مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از کرج، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان البرز، در مصلی کرج،  ضمن تبریک دهه امامت و ولایت، گفت: روز عید غدیر، روزی ویژه است و خدا در این روز نظر خاصی به بندگان خواهد داشت و حتی در بعضی از روایات بالاتر از لیلة القدر ذکر شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: از دیگر ویژگی های روز عید غدیر، تجلی حقیقت قرآن برای بشر است. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند «اطاعت از معصوم(ع) و پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع) و اطاعت از آن حضرت، عِدل معرفت الله است». این یعنی بدون اطاعت از ولایت، معرفت به خدا ممکن نخواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه هیچ روزی به اندازه غدیر سرنوشت سازتر و مهمتر برای مبلغین و حوزه نیست، اظهار کرد: لازم است روحانیون به این روز اهمیت ویژه ای دهند. نباید تنها صرفا به عنوان عید ظاهری و دید و بازدید برای حوزویان مطرح باشد، بلکه باید پیوند با ولایت و امامت را در این روز قوی تر و محکم تر کرد.

وی تصریح کرد: بر هر طلبه و شیعه ای لازم است، حقیقت غدیر را بداند. بداند غدیر چه بوده و چه اتفاقی دراین روز افتاده است. آیا غدیر ریشه قرآنی دارد یانه؟. در قرآن در جاهای مختلف مانند سوره معارج، آیه تبلیغ و آیه اکمال در مورد غدیر بیان شده و حتی بر این مسئله علمای دو مذهب اقرار دارند. علمای اهل سنت از قرن دوم و سوم تا متاخرین آن را مطرح کرده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی  در جمع طلاب و اساتید حوزه البرز

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی غدیر ریشه قرآنی دارد و سه آیه مسلم درباره آن وجود دارد، دیگر نباید «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ» را به معنای دوستی مطرح کرد. این سخنان و شبهاتی است که در فضای مجازی مطرح می شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بابیان اینکه در مورد خداوند متعال هم تعبیر «ولایت» آمده است، گفت: معنایش این است همان ولایتی که خدا و رسول الله(ص) دارند، حضرت علی(ع) هم دارد.

وی با تاکید بر این که الان زمانی است که بحث امامت در حوزه باید به عنوان بحث اصلی باشد، اظهار کرد:  یکی از رسالت های مهم حوزویان احیاء غدیر است و باید برای تبیین این روز مهم تلاش کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: امروز در شرایط حساسی از لحاظ دشمنی با اسلام و انقلاب قرار داریم و همه معاندین براین باورند که ریشه اسلام، در ولایت و غدیر است، لذا به دنبال ایجاد شبهات و از بین بردن موضوع ولایت و غدیر هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: آیاتی مانند أُولِي الْأَمْرِ در قرآن است که علمای اهل سنت ناخواسته به آن اقرار کرده اند. در آیه معروف «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ» منظور از «أُولِي الْأَمْرِ» چه کسانی هستند که خداوند می فرماید از آنها اطاعت کنید؟ آیا هرکسی که با زور، قتل، ظلم و خونریزی به حکومت رسید «أُولِي الْأَمْرِ» است؟ فخر رازی معتقد است منظور از «أُولِي الْأَمْرِ»، معصوم(ع) است، چون خدا «أُولِي الْأَمْرِ» را کنار اطاعت ار خودش قرار داده، لذا باید از هر لحاظ معصوم(ع) باشد. خدا نمی تواند ما را به اطاعت از کسی ملزم کند که اهل خطاء و اشتباه است.

وی ابراز داشت: شیعه اعتقاد دارد که «أُولِي الْأَمْرِ» همین 14 معصوم(ع) و اوصیا پیامبراکرم(ص) هستند و غیر از معصومین(ع)، از اول تاریخ تاکنون، کسی جرأت ندارد بر روی منبر نبشیند و بگوید «سَلونی قَبْلَ اَنْ تَفْقِدُونی».

آیت الله فاضل لنکرانی بر لزوم توجه به آیات امامت و غدیر در حوزه های علمیه و نظام آموزشی حوزه تاکید کرد و گفت: باید مسئولین حوزه، آیاتی که در مورد امامت و ولایت است را از قرآن استخراج کنند و در اختیار طلاب و مدارس علمیه قرار دهند و به عنوان متن مدرسی به آن بپردازند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: اگر در زندگی نامه فقهاء و مراجع شیعه دقت کنیم، متوجه می شویم یکی از دلایل موفقیت آنان پیوند با مسئله امامت بوده است. یکی از این شخصیت های بزرگ انقلابی و علمی که حق بزرگی به جامعه و حوزه دارد و نتوانستیم حق علمی ایشان را در حوزه های علمیه درست به جا بیاوریم، امام راحل است. ایشان نگاه ویژه ای به موضوع امامت داشتند و در سن جوانی هم کتاب هایی از جمله مصباح الهدایه در مورد آن نوشتند.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) ۱۵ سال در نجف اشرف هرشب به حرم مطهر امیرالمومنین(ع) مشرف می شدند و زیارت جامعه کبیره را می خوانند و این مسئله نشان می دهد که امامت را شناختند و به آن معرفت کامل داشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی  در جمع طلاب و اساتید حوزه البرز

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: امامت نور است و حقیقت نور از خدا به امام منتهی می شود و غیر از این نوری نیست و به همین دلیل نباید از معرفت به امامان(ع) غافل شد و سعی کنیم امام را به خوبی بشناسیم.

وی در ادامه گفت: در شروع سال تحصیلی جدید قرار داریم، به همین دلیل یکی از رسالت های روحانیت بعد از معرفت به مسئله امامت، شناخت از حوزه است. باید بدانیم حوزه ارکانی دارد که از جمله آن توجه به قرآن و عترت است. این دو هویت حوزه هستند و بدون هم معنا ندارند. کسی نمی تواند ادعا کند قرآن بدون عترت فهمیده می شود. هر کس این حرف را بزند، بدانید او جاهل است.

عضو جامعه مدرسین اضافه کرد: بنابراین یکی دیگر از رسالت های حوزویان معرفت به قرآن و عترت است و بر آنان لازم است در این دو موضوع تلاش علمی کنند و این همان کاری بود که امام راحل انجام داد و اصل ولایت فقیه و حکومت اسلامی را از قرآن و امامت برداشت کردند.

آیت الله لنکرانی تاکید کرد: امروز وظیفه حوزویان نسبت به تبیین ولایت فقیه و حکومت اسلامی بسیار سنگین است و بدانیم متنی قوی تر و متقن تر از قرآن و سخنان اهل بیت(ع) نداریم.

وی بابیان اینکه به برکت انقلاب شاهد جهش علمی در حوزه هستیم و علما به مسائل مستحدثه فراوانی پاسخ داده اند، افزود: گذشته حوزه با حوزه بعد از انقلاب در مسائل علمی و پاسخ گویی به شبهات و تولید علم بسیار متفاوت است. حوزه بعد از انقلاب فعالیت های علمی مؤثری مانند فقه هسته ای، پزشکی و اقتصاد انجام داده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اظهار کرد: حوزه در مسائل مختلف بیدار بوده و به لطف خدا خوب درخشیده است. بزرگان ما در سن های بالا به اندازه صدها استاد دانشگاه فعالیت علمی می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: یکی دیگر از رسالت های حوزویان این است باید ببینم در حوزه از چه موضوعی غفلت شده است و در همان رابطه دست به قلم شویم و تولید علم کنیم.

آیت الله لنکرانی در پایان خطاب به طلاب گفت: در حوزه باید قوی و بانشاط درست خواند و برای خدا تلاش علمی کرد. نباید به امید این که فردا به مقام و پستی برسیم، وارد حوزه شویم. این نوع نگاها به انسان ضربه خواهد زد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha