جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم

حوزه/ عالمان دینی مسئولیت امامت و رهبری امت اسلامی را به عهده دارند که وارث انبیاء هستند و افرادی که در این جایگاه قرار دارند یکی از مهمترین ویژگی آنان این است که برتری خواهی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ایلام، حجت الاسلام محمد چمن کریمی از اساتید حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) در مراسم آئین سنتی عمامه‌گذاری طلاب این مدرسه، گفت: روایت های متعددی وجود دارد که ثابت می کند نبوت پیامبر(ص) و ولایت حضرت امیرالمؤمنین(ع) به عنوان آزمون الهی بر تمام پیامبران عرضه شد و آن پیامبران نبوت و ولایت آن دو بزرگوار را پذیرفتند. لذا کار از بشارت به تولد گذشته است. پیامبران امت های پیشین نه تنها از تولد و ولایت حضرت امیر(ع) باخبر بودند، بلکه بر ایشان واجب بوده به ولایت حضرت(ع) نیز اقرار داشته باشند و ولایت او را بپذیرند. این دسته از اخبار در منابع اسلامی اندک نیست. حتی این روایات منحصر به منابع شیعی هم نیست و در منابع غیرشیعی نیز این روایات وجود دارد.

وی افزود: اقدامات پیامبر(ص) درخصوص رهبری امام علی(ع) تنها در جریان غدیر صورت نگرفت، بلکه آن حضرت جریان ولایت امام را بر مناسبت های مختلف مطرح نمود. پیامبر(ص) با بیان فضایل و ویژگی های علی(ع) بستر و زمینه رهبری آن حضرت را فراهم کرد و رسول خدا به دفعات متعدد و در محافل مختلف به حضرت علی(ع) فرمودند : آیا راضی نیستی که نزد من به منزله هارون از موسی باشی، مگر آنکه بعد از من پیامبری نخواهد بود.

پیامبر(ص) در سال 610 میلادی به بعثت رسید.اولین ویژگی دین اسلام اینکه از جانب خدا است و برای تمام بشریت است که در سوره فرقان آیه یک به آن اشاره شده؛ دومین ویژگی اینکه در واقع اعتبار دین اسلام تا روز قیامت است، سومین ویژگی دین اسلام کامل بودن آن و چهارمین ویژگی دین اسلام  اعتبار آن نزد خدا است. مطلبی که باید به آن اشاره کرد این است که با توجه به ویژگی های دین اسلام ما دیگر نمی توانیم دین دیگری را برگزینیم و حجت بر ما تمام است.

این مدرس حوزوی چند نکته برای طلاب بیان کرد و گفت:‌ وقتی طلبه ای هنوز معمم نشده با مردم خیلی عادی رفتار می کند، لذا وقتی معمم شد نیز باید مراقب باشد همان رفتار عادی و متواضعانه را با مردم حفظ کند و العیاذبالله این طور نباشد که بعد از معمم شدن یک حس برتری خواهی به او دست بدهد زیرا این رفتار برخلاف سیره انبیاء است و طلبه ای که می خواهد وارث علمی و معنوی انبیاء باشد، باید ضمن پرهیز از فساد و دوری از روحیه برتری خواهی در ظاهر و باطن، به لحاظ علمی قوی، دارای اخلاق محمدی و آگاه به معرفت الله باشد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: عالمان دینی مسئولیت امامت و رهبری امت اسلامی را بر عهده دارند که وارث انبیاء هستند و افرادی که در این جایگاه قرار دارند یکی از مهمترین ویژگی آنان این است که برتری خواهی ندارند. دومین ویژگی علمایی که وارث انبیاء هستند این است که در آنها هیچ فسادی مشاهده نمی شود.

وی افزود: طلاب و روحانیون بزرگواری که بعد از معمم شدن به عنوان وارث انبیاء در جامعه شناخته می شوند باید از هر گونه فساد پرهیز کنند؛ زیرا گرفتاری آنان به این رذایل باعث تاخیر در جاری شدن اراده خداوند در جامعه می شوند که گناهی نابخشودنی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha