جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 460064
۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان

حوزه/ آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان، متخلّص به «ناصح قمشه ای» سال های متمادی مشعل فروزان حوزه علمیه و مردم شریف شهرضا بود...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان، متخلّص به «ناصح قمشه ای» سال های متمادی مشعل فروزان حوزه علمیه و مردم شریف شهرضا بود و بیش از شش دهه در مسجد و تکیه محله آقا این شهر به وعظ و خطابه و اقامه نماز جماعت پرداخت.

این عالم فقید پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، سحرگاه یکشنبه چهارم شهریور ماه، در سن 95 سالگی، بر اثر کهولت سن و بیماری، در شهرضا چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت و پیکر مطهرش در امامزاده شاهرضا(ع) این شهر به خاک سپرده شد.

شخصیت های مختلفی از جمله آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، در پیام های جداگانه ای از مقام علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله ملکیان تجلیل کردند.

 

زندگی نامه

آیت الله عبدالرحیم ملکیان، متخلّص به «ناصح قمشه ای» به سال ۱۳۰۲ شمسی ۱۳۴۲ قمری در شهرضا به دنیا آمد.

او پس از طّی دوره ی شش ساله ی دبستان به تحصیل علوم و معارف اسلامی، در حوزه علمیّه شهرضا پرداخت و پس از چند سال راهی اصفهان شد و در حوزه علمیّه این شهر، در محضر اساتیدی مانند حاج میرزا علی آقا شیرازی، صدر کوپایی و حاج شیخ عباسعلی حبیب آبادی به کسب علم پرداخت.

آیت الله ملکیان سپس عازم شهر مقدّس قم شد و تعلیم علوم دینی معقول و منقول را در نزد استادانی همچون علّامه طباطبایی، آیت الله بروجردی، حاج شیخ عباسعلی شاهرودی، فکور یزدی و مجاهدی تبریزی پی گرفت.

او در سال ۱۳۴۱ شمسی به شهرضا باز گشت و از محضر حاج شیخ محمّد هادی فرزانه معروف به حکیم فرزانه که در فلسفه و حکمت اسلامی از سر آمدان روزگار بود بهره مند شد و در همه ی سال های اشتغال به علوم و معارف اسلامی از افاضات حکیم الهی قمشه ای نیز بهره می برد.

استاد ناصح قمشه ای در شهرضا به تدریس علوم دینی اعم از معقول و منقول و وعظ و ارشاد عامه مشغول بود و چراغی فروزان در هدایت مردم این خطه بود و بیش از شش دهه در مسجد و تکیه محله آقا به وعظ و خطابه و اقامه نماز جماعت پرداخت.

 وی با ادبیات فارسی و علی الخصوص آثار مولوی، نظامی، سعدی و حافظ انس داشت و خود نیز از اوایل جوانی در زمینه ی شعر فارسی، طبع آزمایی می کرده است. از آثار منتشرشده این عالم بزرگوار می توان به دیوان اشعار ناصح قمشه ای اشاره کرد.

آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان، سرانجام پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی، سحرگاه یکشنبه چهارم شهریور ماه، در سن 95 سالگی، بر اثر کهولت سن و بیماری، در شهرضا چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت و پیکر مطهرش در امامزاده شاهرضا(ع) این شهر به خاک سپرده شد.

 

آیت الله اعرافی: آیت الله ملکیان سال ها مشعل فروزان حوزه و مردم شهرضا بود

مدیر حوزه های علمیه کشور در پیامی با تسلیت ارتحال آیت الله عبدالرحیم ملکیان آورده است: ارتحال عالم جلیل القدر آیت الله عبد الرحیم  ملکیان  (طاب ثراه ) مایه تأثر و تألم  شدید گشت.

چهره ممتازی که سالهای متمادی با دانش و اخلاق خویش مشعل فروزان برای حوزه علمیه و مردم شریف شهر‌رضا بود و آثار و برکات فراوانی از خود بجای نهاد؛ اینجانب ارتحال آن فقید سعید را به عموم مردم شریف، روحانیت و حوزه  اصفهان و شهررضا  و علاقه‌مندان آن مرحوم بویژه آقازادگان مکرم و بیت شریف آن شخصیت اخلاقی و معنوی، تسلیت عرض گفته ، علو درجات الهی  برای  آن مرحوم و شکیبایی و پاداش الهی را برای بازماندگان محترم مسألت می‌نمایم.                                  

 

استاندار اصفهان: آیت الله ملکیان سالک إلی الله بود

محسن مهرعلیزاده آمده است: خبر رحلت عالم ربانی، سالک إلی الله، عارف بالله و فقیه اهل بیت (ع) حضرت آیت الله شیخ عبدالرحیم ملکیان (ره) واصل و موجب تأسف و تأثر گردید.

فقدان آن عزیز از دست رفته گرچه برای او به فضل ولطف پروردگار، آغاز مرحله ای نورانی از حیات طیبه و آرامش جاودان در جوار قرب الهی می باشد، لکن برای دوستداران و علاقه مندان آن مرحوم، حقیقتاً مایه حزن و اندوه فراوان به شمار می رود.

رحلت این عالم واصل را به خانواده آن مرحوم، جامعه روحانیت، حوزه های علمیه و مردم ولایتمدار شهرستان شهرضا تسلیت گفت و از خداوند متعال علو مرتبت و رفعت درجات برای آن مرحوم و سلامتی و طول عمر با عزت برای بازماندگان را خواستار شد.

 

پیام تسلیت آکادمی مطالعات ایرانی لندن

آکادمی مطالعات ایرانی لندن در پیامی با تسلیت درگذشت آیت الله ملکیان، آورده است: حکیم متأله و عارف صمدانی حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان؛ نماد جمع معرفت عقلی و قلبی وَ جمع اخلاق متعالی فردی و اجتماعی پس از سالها ارشادِ امت مسلمان از طریق سخن و عمل و سکوت؛ سرافرازبه «عالم نیستان»، وطن مألوف بازگشتند.

آیت الله ملکیان از علمای برجسته معاصر؛ به مدد توفیق الهی در هیچ مرحله از زندگی سراسر زهد و ایمان خویش، اسیر قدرت سیاسی نشدند و با دَم گرم و الهی و عمل خود جوانان بسیاری را به معنویت فرا خواندند. وجود متعالی ایشان از کمترین میل به شهرت و مشارکت در بازی قدرت به نام دین مبری بود. آن حضرت در زمره علمایی بودند که فارغ از هرگونه دلبستگی به قدرت؛ تنها دغدغه رضایت حقتعالی و خدمت به خلق را داشتند.

آیت الله ملکیان با وجودی که مورد توجه امام خمینی بودند؛ برای وجه علمایی خویش، مسند ارشاد را بر مسند اجرا مرجح دانستند. ایشان از اولیای مستور الهی بودند که صِرف نفس ایشان؛ قلوب مشتاقان معنویت و اخلاق را مشتعل و بیدار می نمود.

ما که خود همواره از راه دور و نزدیک از برکات وجود و دل منور و مصفای آن حضرت مستفیض شده ایم، با دلی آکنده از غم و اندوه و حسرت؛ فقدان این عالم ربانی کم نظیر را به خانواده محترم ایشان، امت اسلامی، حوزه های علمیه، اهالی فرهنگ وَ امت شریف و مؤمن شهرضا تسلیت عرض می نماییم و علو درجات الهی برای این عارف صمدانی از حضرت محبوب خواستاریم.

 

 

 امام جمعه شهرضا: آیت الله ملکیان نمونه تقوا و علم بود

امام جمعه شهرضا هم در پیامی آورده است: ارتحال عالم ربانی استاد بزرگ حوزه علمیه، فقیه صمدانی، عالم عامل، مجاهد فقیه، چشم و چراغ شهرمان ، الگوی نیکوی آحاد جامعه، نمونه علم و تقوا، یار نظام و رهبری حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان (قدس سره الشریف) را به محضر مقدس حضرت صاحب الامر (عج ) و مقام زعامت و رهبری و حوزه های علمیه و علمای اعلام و شیعیان اهل بیت علیهم السلام و شهروندان ولایتمدارمان بالخصوص به خاندان محترم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می نماییم.

ازخدای بزرگ غفران الهی و علودرجه بر آن عالم جلیل القدر و اجر و پاداش الهی و صبر و شکیبایی بر بازماندگانشان را خواهانیم .

 

تجلیل فرماندار شهرضا از سالک الی الله

علی اصغر رفیعی نژاد، فرماندار محترم شهرضا هم با تسلیت ارتحال این عالم وارسته تصریح کرد: وقتی عالمی فقیه از دنیا می رود کند در اسلام رخنه ای ایجاد می شود که هیچ چیز نمی تواند جای آن را پر کند.

ارتحال جانگداز عالم ربانی، سالک الی الله، عارف بالله و فقیه اهل بیت(ع) حضرت آیت ا… شیخ عبدالرحیم ملکیان (رضوان ا… تعالی علیه) که عمری با برکت و سرشار از معنویت و تهذیب و گام های پیوسته در سلوک الی الله همراه با مجاهدتی کم نظیر در تربیت نفوس مستعد و دل های مشتاق داشت، مصیبتی اندوه بار و ثلمه ای بزرگ برای جامعه ایران اسلامی و به ویژه مردم شهرستان شهرضا است.

اینجانب با نهایت تأسف و تألم این ضایعه اسف بار را به محضر حضرت ولی عصر(عج) ، مقام عظمای ولایت و رهبری، علما و روحانیون و اقشار مختلف مردم متدین شهرستان شهرضا به ویژه بازماندگان و بیت مکرم آن عالم ربانی و شیفتگان محضرش تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علوّ درجات روح بلند آن مجتهد والا مقام را مسألت می نمایم.

 

تسلیت شهردار منظریه به مردم شهرضا

مرتضوی، شهردار شهرستان منظریه هم با تسلیت درگذشت مرحوم آیت الله ملکیان، آورده است: ارتحال ملکوتی آیت اله حاج شیخ عبدالرحیم ملکیان ، موجب تأسف وتألم گردید.

این ضایعه بزرگ رابه اعضای محترم بیت آن عالم ربانی و مردم شریف و متدین شهرستان شهرضا تسلیت عرض نموده وا ز خداوند سبحان علو درجات ایشان را مسئلت می نمایم.

 

وداع با شکوه مردم قدر شناس شهرضا

مردم ولایت مدار و قدرشناس شهرستان شهرضا در فراق عالم فقید شهرشان اشک ماتم ریختند و در فضایی مالامال از حزن و اندوه، با حضور گسترده در تشییع پیکر پاک مرحوم آیت الله ملکیان، وداع باشکوهی با «ناصح قمشه ای» داشتند و او را تا جایگاه ابدی مشایعت کردند.

روحش شاد و یادش گرامی

انتهای پیام ۳۱۳/۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha