پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی اصغر دریایی

​حوزه/ مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: شایسته است که در کنار مراکز مشاوره و روان شناسی کلاسیک در کشور، مراکز مشاوره اسلامی راه اندازی شود.

علی اصغر دریایی در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: امروز جامعه انسانی درگیر مشکلات بسیاری است و آدم به موجودی مسخ شده تبدیل شده است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: رشد صنعتی، زندگی ماشینی و... باعث شده است که معنویات در زندگی انسان امروزی جای خود را به مادیات بدهند و همین امر باعث گردیده که ناهنجاری های روحی و روانی بسیاری در سطح جامعه به وجود بیاید.

این استاد حوزوی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه چند سالی است که روند مراجعه به روان شناس و مشاور در جامعه افزایش یافته است، بیان داشت: امروز بسیاری از مردم که از مشکلات روحی و روانی رنج می برند به مشاور و روان شناس مراجعه می کنند تا شاید بخشی از دغدغه هایشان را حذف کنند.

دریایی با انتقاد از اینکه در ایجاد مراکز مشاوره و روان شناسی در کشور برخی موارد نادیده گرفته می شود، گفت: روان شناسی امروز سرشار از عقاید، نظریات غربی و مدرنیته است و همین امر باعث گردیده که موضوع مشاوره در کشوری اسلامی همانند ایران نتواند موفق عمل کند و تاثیر چندانی در درمان مشکلات روحی و روانی و خانوادگی نداشته باشند.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان گفت: به همین منظور بایسته و شایسته است که در کنار مراکز مشاوره و روان شناسی کلاسیک در کشور، مراکز مشاوره اسلامی راه اندازی شود.

وی با تاکید بر اینکه مراکز مشاوره اسلامی در کشوری همانند ایران بهتر از مراکز کلاسیک و به سبک و سیاق غربی جواب می دهد، بیان داشت: با وجود فرهنگ دینی و اسلامی در کشور، وجود و ایجاد مراکز مشاوره اسلامی می تواند در بسیاری از مشکلات راه حل های مفید و کارآمد ارائه دهد.

دریایی با اشاره به اینکه دین اسلام، قرآن و احادیث آن سرشار از پیام ها و توصیه های اجتماعی و فردی است، گفت: اگر نگاهی اجمالی به موضوع احادیث اسلامی به ویژه احادیث اهل بیت علیهم السلام داشته باشیم، نکات روان شناسی بسیاری در آن نهفته است که روان شناسان غربی در قرن اخیر به این واقعیت ها رسیده اند، لذا باید گفت که روان شناسی اسلامی موفق تر، جامع تر و کامل از روان شناسی غربی و کلاسیک است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه استان کردستان اظهار داشت: یکی دیگر از مسایل در ضرورت ایجاد مراکز مشاوره اسلامی، افزایش آمار طلاق در سطح جامعه است که این گویای ناکارآمدی مراکز مشاوره و روان شناسی کلاسیک و غربی در حوزه خانوادگی می باشد، در حالی که اسلام و دستورات و احادیثش تاکید فراوانی بر تحکیم بنیان های خانواده دارند.

این استاد حوزوی در پایان سخنان خود گفت: لذا می طلبد مسئولان به ویژه حوزه های علمیه در این زمینه وارد میدان عمل شوند و با ایجاد مراکز مشاوره اسلامی نسبت به کاهش برخی از ناهنجاری های اجتماعی همانند طلاق، افسردگی و... تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha