پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
اخبار سیاسی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ به وزارت دادگستری و اف بی آی اولتیماتوم داد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در یک گردهمایی طی اظهاراتی که اولتیماتوم به وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) قلمداد می شد، گفت: به وظیفه خود عمل کنید یا شخصا مجبور به «دخالت» می شوم.ترامپ در این گردهمایی گفت: اف بی ای و وزارت دادگستری در داخل خود اعضای فوق العاده ای دارند اما در راس آنها باید به وظیفه خود عمل کنند و آن را درست انجام دهند و اکنون باید به وظیفه خود عمل کنند زیرا مردم عصبانی هستند. اتفاقات کنونی یک فضاحت و رسوایی است. می خواهم دخالت نکنم اما اگر این وظیفه درست انجام نشود اگر مجبور بشوم دخالت می کنم.ترامپ از مدتها قبل با «جف سشنز» رئیس دادگستری دچار اختلاف شده و از دادستان کل آمریکا خواسته است درباره «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات سابقش و برخی دیگر تحقیق کند.ترامپ بارها از وزارت دادگستری به دلیل نحوه مدیریت به اصطلاح راشاگیت (دخالت روسیه در انتخابات آمریکا) انتقاد کرده و رهبر آن را به جانبداری علیه جمهوری خواهان متهم کرده است.مقام های آمریکایی درباره اتهام تبانی بین کمپین انتخاباتی ترامپ و روس ها و احتمال دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را که به پیروزی ترامپ منجر شد، تحقیق می کنند.هم روسیه و هم خود ترامپ بارها اتهام تبانی را تکذیب کرده اند. ترامپ گفته است که تحقیقات مسئول ویژه پرونده روسیه با گذشت یک سال و نیم از آغاز آن، تاکنون به شاهدی درباره اتهام تبانی دست نیافته است.

 

طرح ریاض برای انتقام از دوحه فاش شد

مشاور ارشد ولی‌عهد سعودی با تایید تلویحی پروژه ریاض برای حفر کانال در مرز قطر و قطع ارتباط این کشور با خشکی، گفت این طرح جغرافیای منطقه را تغییر خواهد داد.یک مقام ارشد عربستان سعودی تلویحا تایید کرد که ریاض قصد دارد با حفر یک کانال بزرگ در مرز زمینی با قطر، ارتباط زمینی این شبه‌جزیره را به طور کامل با خشکی قطع کند.«سعود القحطانی» مشاور ارشد «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، در توئیتر خود نوشت: «به عنوان یک شهروند، بی‌صبرانه منتظر جزئیات اجرای پروژه جزیره سلوای شرقی هستم. این پروژه بزرگ تاریخی، جغرافیای منطقه را تغییر خواهد داد».منتقدان این پروژه معتقد هستند طرح جداسازی قطر از ارتباط زمینی با عربستان سعودی، بیشتر یک پروپاگاندا و تبلیغات برای مستاصل کردن دوحه در برابر فشارهای ریاض است تا یک نقشه جدی و موثر.کشورهای عربی منطقه (امارات، بحرین و مصر) به رهبری عربستان سعودی از ماه ژوئن ۲۰۱۷ به بهانه‌های ادعایی از جمله حمایت دوحه از تروریسم، روابط اقتصادی، دیپلماتیک و حمل‌ونقل با قطر را قطع کرده و محاصره همه‌جانبه بر این کشور اعمال کردند.گزارش وجود چنین طرحی در ذهن مقامات ریاض ابتدا در ماه آوریل در وبگاه «سبق» که به دولت سعودی نزدیک است، منتشر شد. منابعی که نامشان فاش نشد به این وبگاه گفتند رژیم سعودی قصد دارد علاوه بر حفر کانالی به عرض ۲۰۰ متر، عمق ۲۰ متر و طول ۶۰ کیلومتر در مرز زمینی با قطر، یک پایگاه نظامی و محل دفع زباله‌های هسته‌ای در این مکان ایجاد کند.هزینه اجرای این پروژه حدود ۷۴۷ میلیون دلار براورد شده است. گفته می‌شود ریاض هم‌اکنون ۵ کمپانی بزرگ را برای طراحی و اجرای این پروژه فراخوانده است.

 

سی ان ان از کودتا علیه پاپ فرانسیس پرده برداشت

سی‌ان‌ان در یادداشتی در مورد وضعیت کنونی پاپ و دستگاه کلیسا به این نتیجه رسیده که کودتایی علیه شخص پاپ فرانسیس در جریان است.سی‌ان‌ان نوشت: اسقف ویگانو سفیر سابق واتیکان در ایالات متحده در یک نامه ۱۱ صفحه‌ای خواستار کناره‌گیری پاپ شده بود؛ او فاش کرد که در سال ۲۰۱۳ به پاپ در مورد آزار جنسی کودکان توسط اسقف آمریکا هشدار داده بود. با این حال پاپ از دادن پاسخ روشن به این نامه خودداری کرد و گفت حتی یک کلمه نیز در این مورد صحبت نخواهد کرد.درواقع این نامه یک موضوع مجرد نیست و به نظر می‌رسد نوعی کودتا علیه پاپ در نهاد کلیسا درجریان است که با محوریت اسقف ویگانو در حال انجام است. نهاد کلیسا در دهه‌های اخیر با معضل آزار جنسی کودکان و زنان توسط اعضای خود روبرو بوده و تاکنون به طور کامل موفق به مهار این بحران نشده است.

 

وال استریت از لابی بزرگ قطر برای «خریدن ترامپ» پرده برداشت

دولت قطر برای نفوذ و تأثیرگذاری بر سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با هزینه‌ در طول سال گذشته میلادی لابی‌گری کرده است.به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، قطر ۱۶.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ برای لابی‌گری و تأثیرگذاری بر سیاست آمریکا در منطقه هزینه کرده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶، ۲ /۴ میلیون دلار بوده در واقع قطر چهار برابر نسبت به سال ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۷ هزینه کرده است.این دولت حاشیه خلیج فارس دوستان، دانشگاهیان و چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به رئیس جمهوری را تشویق کرده است تا بتوانند بر سیاست آمریکا اثر بگذارند.قطر که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ توسط عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین مورد محاصره و تحریم قرار گرفته است، یک لیست ۲۵۰ نفره از افراد تأثیرگذار بر ترامپ تهیه کرده تا بدین شکل بتواند سیاست آمریکا را به نفع خود تغییر دهد.به نوشته این روزنامه، قطر همچنین در سال ۲۰۱۷، ۲۳ شرکت لابی را در مقایسه با هفت شرکت در سال ۲۰۱۶ به خدمت گرفته است.

 

ائتلاف آمریکایی به کشتار بزرگ غیرنظامیان اعتراف کرد

ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش اذعان کرد که جنگنده‌های آن بیش از یک‌هزار غیرنظامی در سوریه و عراق را کشته‌اند.به نقل از روسیاالیوم، ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش به رهبری آمریکا،در گزارش ماهیانه خود اعلام کرد: دست‌کم 1061 غیرنظامی، به صورت سهوی در جریان حملات ائتلاف از آغاز عملیاتش در سگوت 2014 کشته شده‌اند. در حالی‌که حدود 216 گزارش درباره مسئولیت این ائتلاف به کستهشدن غیرنظامیان در دست بررسی است.آمریکا در حالی به جنایات خود علیه غیرنظامیان عراقی و سوری اذعان می‌کند که ارزیابی‌های گروه‌های مختلف از جمله نهادهای مدافع حقوق بشر، آمار واقعی این تلفات را هزاران نفر اعلام کرده‌اند.

 

ترامپ موج دوم جوسازی های براندازی علیه تهران را به راه انداخت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با بلومبرگ که در کاخ سفید انجام شد، گفت: زمانی که من اینجا (کاخ سفید) آمدم، مسئله این بود که آنها چه زمانی خاورمیانه را تسخیر خواهند کرد. الان مسئله این است که آیا آنها دوام خواهند آورد. این تغییر بزرگی در طول مدت یک و نیم سال است.بلومبرگ با اشاره به این بخش از اظهارات ترامپ در نقل قولی غیرمستقیم از رئیس جمهور آمریکا آورده است که حکومت ایران به دلیل سیاست‌های دولت او ممکن است دچار فروپاشی شود.پیشتر مقامات و افراد نزدیک به رئیس جمهور آمریکا در زمینه سیاست براندازی در ایران سخن گفته بودند.رئیس جمهور آمریکا حتی در اظهارنظرهای خود نیز دچار نوعی بی ثباتی است به نحوی که با ارسال هر توئیت، توئیت قبلی خود را کاملا نقض می کند.ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ که دیروز در محل کاخ سفید انجام شد همچنین گفت:  رابطه من با رهبر کره شمالی همچنان حسنه است، هیچ موشکی آزمایش نشده است، هیچ راکتی آزمایش نشده است. گروگان های ما بازگردانده شدند و هیچ آزمایش هسته ای صورت نگرفته است و همه اینها تحولات نسبتا خوبی به شمار می روند.این اظهار نظر ترامپ در حالی است که او به تازگی  مانع از سفر پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره شده است، ترامپ دلیل این اقدام خود را صادق نبودن کره به توافقات انجام شده اعلام کرده بود، هرچند پس از گذشت یک روز از این اظهار نظر خود نیز صرف نظر کرده است.

 

العبادی رئیس حشد الشعبی را شبانه برکنار کرد

«حیدر العبادی» نخست‌ وزیر عراق رئیس الحشد الشعبی را از منصب مشاور امنیت ملی این کشور برکنار کرد.دفتر نخست‌ وزیری عراق اعلام کرده که با توجه به تمایل «فالح الفیاض» برای ورود به فعالیت سیاسی و حزبی، که طبق قانون اساسی با ماموریت مسئولان امنیتی تعارض دارد، او را از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست الحشد الشعبی و ریاست دستگاه امنیتی کنار گذاشته است.الفیاض 62 ساله از ژوئیه 2009 در سمت مشاور امنیت ملی عراق بود. او مدرک مهندسی برق از دانشگاه موصل دارد و از شخصیت‌های امنیتی سرشناس عراق است.اقدام العبادی در برکناری الفیاض در شرایطی صورت گرفته که رایزنی‌های گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف عراقی برای تشکیل دولت جدید این کشور همچنان ادامه دارد و حتی نام فالح الفیاض در میان اسامی احتمالی برای نخست‌ وزیری مطرح شده بود.

 

موج جدید افشاگری های آزارهای جنسی کشیش های آمریکایی به راه افتاد

یک مقام قضایی در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اعلام کرد واتیکان کاملاً درجریان آزارهای جنسی کودکان توسط کشیش‌های کلیسای آمریکا بوده است.به تازگی مشخص شده که در طول ۷ دهه گذشته بیش از هزار کودک توسط اعضای کلیسای آمریکا در سرتاسر این کشور آزار دیده‌اند. اسقف ویگانو – سفیر سابق واتیکان در آمریکا- نیز با استناد به همین موضوع خواستار استعفای شخص پاپ شده بود. حالا دادستان کل پنسیلوانیا اعلام کرده واتیکان از لاپوشانی این پرونده‌ها خبر داشته اما سکوت اختیار کرده است.دادستان این ایالت البته گفته نمی‌داند شخص پاپ فرانسیس نیز در این سکوت شریک بوده یا نه.

 

اسرائیل بار دیگر اسد را در رابطه با ایران تهدید کرد

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تهدیدهای خود علیه رئیس جمهوری سوریه در رابطه با نیروهای ایرانی در کشورش را تکرار کرد.«گیلعاد آردان»، وزیر به اصطلاح امنیت داخلی رژیم صهیونیستی توافق جدید میان تهران و دمشق را یک قرارداد برای باقی ماندن نیروهای ایرانی در خاک سوریه برشمرده و ضمن تاکید بر این که چنین اقدامی به معنای مجبور شدن این رژیم به رویارویی با آن می باشد، بار دیگر تهدید کرد که اگر نیروهای ایرانی در سوریه باقی بمانند «بشار اسد»، رئیس جمهوری این کشور هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد.بر اساس این گزارش، روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارانوت») در این باره از وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نقل کرده که این رژیم انتظار نداشته ایران «پرچم سفید» را بالا ببرد با این حال توافق جدید میان تهران و دمشق بدین معنی است که رئیس جمهوری سوریه به حضور نیروهای ایرانی در خاک کشورش مشروعیت بخشیده و در نتیجه تل آویو این قرارداد را نپذیرفته و نخواهد پذیرفت.این در حالی است که در جریان سفر اخیر امیر سرتیپ «امیر حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران به شهر دمشق، پایتخت سوریه، دو کشور یک توافقنامه همکاری نظامی به امضا رساندند.

 

سپاه آسمان ایران را در حصار نفوذناپذیر پدافند هوایی قرار داد

فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا از رونمايي و عملياتی شدن پيشرفته ترين رادار دوربرد بومی براي رصد تحركات دشمن از هزاران كيلومتر فراتر از مرزهای كشور در آينده نزديك خبر داد. او گفت: ايران به همت جوانانش اكنون در توليد و ساخت انواع موشك هاي زمين به هواي پيشرفته با برد كوتاه، متوسط و بلند به خودكفايي رسيده است و در اواخر امسال خبرهاي مسرت بخشي از عملياتي شدن سامانه موشكي پدافند هوايي دوربرد اعلام مي شود.فرمانده  قرارگاه خاتم الانبياء كارنامه عملكرد اين قرارگاه  را در سال هاي دفاع مقدس، افتخار آميز دانست و افزود: دفع بيش از 24 هزار و 800 حمله هوايي دشمن، حضور موثر در 450 عمليات دفاع مقدس، تامين امنيت آسمان براي عمليات نيروهاي سطحي و دفع حملات دشمن بخشي از اين كارنامه است.امير صباحي فرد، انهدام بيش از 600 فروند از پرنده هاي متجاوز دشمن را كه فقط  بيش از 70 فروند آن در عمليات والفجر 8 ساقط شد از ديگر اقدامات قرارگاه خاتم الانبياء دانست.او گفت: ادامه صدور نفت از جزيره خارك با دفع حملات هوايي دشمن را كه با هدف قطع صادرات نفت كشورمان انجام مي شد از ديگر اقدامات اين قرارگاه بود كه سبب شد حتي يك روز صادرات نفت كشورمان قطع نشود.او گفت: با افتخار اعلام مي كنم كه صنعت پدافند هوايي كشور از وابستگي رها شده و از مرحله توليد قطعه و مهندسي معكوس سامانه ها به مرحله طراحي و توليد بومي تجهيزات و سامانه هاي پيشرفته دفاع هوايي مطابق با استاندارهاي جهاني رسيده است.

 

شمشیر ترامپ برای گوگل هم تیز شد

ترامپ پس از درگیری با رسانه ها، با گوگل هم درگیر شد.رئیس جمهور آمریکا از گوگل به خاطر پوشش اخبار و مقالات منفی درباره خودش انتقاد کرد. ترامپ گفته قصد دارد از این موتور جستجوگر شکایت کند. رئیس جمهور آمریکا مدعی شده در گوگل پوشش رسانه ای منصفانه وجود ندارد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که همواره از پوشش اخبار منفی دولت او توسط رسانه‌های جناح چپ کشورش انتقاد می‌کند، این بار نوک پیکان را به سمت موتور جستجوگر گوگل گرفت.ترامپ از این ناراحت است که وقتی اسمش را در گوگل جستجو می‌کند خبرهای منفی از او بالا می‌آید.

 

نتانیاهو تهران را به حمله اتمی تهدید کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان بازدید از رآکتور اتمی دیمونا در اظهاراتی معنادار گفت: «هر کشوری که ما را به نابودی تهدید کند، خودش را در معرض خطر مشابهی قرار می‌دهد.»این اظهارات نتانیاهو، چیزی جز تهدید ایران به حمله اتمی نبوده است. لازم به یادآوری است که اسرائیل از ابتدا تا به امروز، سیاست «ابهام هسته‌ای» را در پیش گرفته و برخورداری از تسلیحات هسته‌ای را نه تأیید و نه تکذیب کرده است؛ اما خبرگزاری‌های خارجی این تهدید نتانیاهو را با توجه به اینکه در کنار رآکتور اتمی دیمونا آن را به زبان آورده، نوعی اذعان تلویحی به داشتن بمب اتم برشمرده‌اند.نتانیاهو بار دیگر در سخنرانی خود در محل رآکتور اتمی دیمونا، به موضوع حضور ایران در سوریه نیز پرداخت و گفت اسرائیل همچنان در تلاش است از حضور نظامی ایران در سوریه جلوگیری کند.محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: «ایران به عنوان یک کشور فاقد سلاح هسته‌ای از طرف یک جنگ‌افروز که کنار یک کارخانه واقعی ساخت سلاح هسته‌ای ایستاده، تهدید به نابودی اتمی می‌شود؛ این چیزی فراتر از بی‌شرمی است.»نتانیاهو قصد دارد با تهدید ایران به حمله اتمی، تهران را برای ازسرگیری فعالیت های سطح بالای هسته ایش و خروج از برجام تحریک کند با دو هدف؛نخست اینکه یک اجماع جهانی دیگر برای اعمال فشار بر ایران ایجاد کند؛دوم؛ با خروج احتمالی ایران از برجام و متهم کردن ایران به ازسرگیری فعالیت های هسته ای با اهداف نظامی، ترامپ را برای حمله به تأسیسات هسته ای ایران متقاعد کند.در پایان باید گفت آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای عربی منتظر بودند تا با خروج واشنگتن از برجام، ایران نیز از این توافق نامه خارج شود تا با این واکنش ایران، اجماع جهانی علیه آن آسان تر شکل بگیرد. با این حال، واکنش ایران انتظار آن ها را برآورده نکرد و به نظر می رسد، تهدید نتانیاهو برای حمله اتمی به ایران، بیش از هر چیز نیز تلاش دیگری برای تحریک ایران جهت خروج از برجام و ازسرگیری فعالیت های هسته ایش باشد.

 

آژانس بار دیگر هم پایبندی تهران را به برجام تائید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه، بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد.این دومین گزارش سه ماهه آژانس از بعد از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام در ماه میلادی می است.به اذعان آژانس، ایران به چهارچوب سطح غنی‌سازی اورانیوم، ذخیره مجاز برای غنی‌سازی و دیگر موارد آمده در توافق هسته‌ای مقید بوده است.در گزاشی که ماه میلادی می منتشر شد، سازمان انرژی اتمی، ایران را به همکاری بیشتر با بازرسان آژانس در راستای اعتمادسازی تشویق کرد و ظاهراً در گزارش امروز نیز این مسأله آمده است.

 

زورآزمایی حقوقی تهران و واشنگتن در لاهه پایان یافت

جدال نفس گیر تیم های حقوقی ایران و آمریکا در دیوان دادگستری بین المللی امروز به پایان رسید و در روزهای آتی مشخص می شود که دادگاه لاهه حق را به کدام کشور خواهد داد.در پی این شکایت، دیوان بین المللی دادگستری 2 مرداد طی نامه ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به دولت واشنگتن هشدار داد از هر گونه اقدام جدید در این زمینه اجتناب کند، و 'توجه دولتمردان کاخ سفید را به این ضرورت جلب کرد که باید در زمینه مورد دعوا (بازگشت تحریم ها) طوری عمل کند که آرای آینده دیوان که بعد از جلسه 27 اگوست (پنجم شهریور) صادر خواهد کرد، بلا اثر نشود.'به گفته کارشناسان، این دستور، نظیر حکم موقت به توقف هرگونه اقدام متصرفانه در پرونده های مالی است و نشان دهنده حساسیت و اهمیت موضوع شکایت ایران برای دیوان بین المللی دادگستری است. دیوان دادگستری بین المللی نهاد قضایی وابسته به سازمان ملل است که برای حل و فصل اختلاف های بین المللی تشکیل شده و گرچه آراء آن الزام آور است.سفیر ایران در هلند پیشتر در مصاحبه ای تصریح کرد: در صورتی که رای به نفع جمهوری اسلامی صادر شود، شورای امنیت سازمان ملل نقش ضمانت اجرایی دارد و می‌ تواند آمریکا را مجاب به اجرای حکم کند، اما اگر حکم توسط آمریکا در شورای امنیت وتو شود، از طریق افکار عمومی می‌توان فشار بسیار به آمریکا وارد کرد.جمهوری اسلامی ایران پیش از شکایت علیه خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم ها، شکایتی در دادگاه لاهه مبنی بر توقیف 2 میلیارد دلار از دارایی‌ های بانک مرکزی ایران در آمریکا مطرح کرده است. دیوان 8 تا 12 اکتبر (16 تا 20 مهر) برای استماع شفاهی طرفین تشکیل جلسه می دهد.

 

رئیس جمهوری دونتسک ترور شد

رسانه های خبری از کشته شدن رئیس جمهوری خلق دونتسک بر اثر یک حادثه تروریستی خبر دادند.به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، منابع محلی گفتند که «الکساندر زاخارچنکو» که بر اثر انفجار بمب به شدت زخمی شده بود، پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.حادثه در رستوران سیپار واقع در مرکز شهر دونتسک رخ داد.منابع امنیتی اعلام کردند که «الکساندر تیموفیف» وزیر خزانه داری جمهوری خلق دونتسک نیز در این انفجار زخمی شده است.این منابع خاطرنشان کردند که شماری از مظنونان حادثه دستگیر شده اند.وزارت امور خارجه روسیه این حادثه را تروریستی توصیف و اوکراین را به دست داشتن در این عملیات متهم کرد.

 

تهران به اظهارات موشکی پاریس جواب منفی داد

سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها مواضع روشن و شفاف خود را در خصوص نگرانی های بی مورد و ناشی از برداشت های نادرست و از سر نا آگاهی برخی کشورها اعلام داشته است.قاسمی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که از گفتگو و مذاکره هراس و واهمه ای نداشته و ندارد و به آن معتقد است، اما در شرایطی که نتایج آن همه تلاش و کوشش همه جانبه ایران و دیگر قدرت های جهانی با قلدری و از سر زیاده خواهی توسط برخی شرکای وزیر امور خارجه فرانسه و به سادگی در برابر عدم توانایی آنان نقض می شود و دولتمردان اروپایی هم بیشتر تاکنون به اعلام مواضع سیاسی و تکرار آنها بسنده کرده و نتوانسته اند  در جهت ارایه تضمین های لازم و کافی مورد انتظار اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین المللی - که به عنوان مهمترین دستاورد دیپلماسی عصر حاضر به شمار می رود - به عمل آورند، دلیل، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره آنهم برای موضوعات غیرقابل مذاکره باقی نمی ماند. وزیر امور خارجه فرانسه می داند که در این شرایط و بر اساس تفاهمات انجام شده قبلی آنان را گزیر و گریزی از انجام تعهدات شان نیست و ایران و ایرانی را نیز تا عدم انجام تمامی تعهدات آنان هیچ گزیری و گریزی از بی اعتمادی به آنان نیست.این دیپلمات ارشد کشورمان در پایان تاکید کرد: جهانیان و دولتمردان فرانسه نیز بخوبی می دانند سیاست منطقه ای ایران در راستای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی است و اگر چنین مبارزه ای خوشایند برخی کشورها که اساسا تنش زا و بحران سازند، نیست می توانند سیاست های خود را اصلاح کنند. در خصوص برنامه موشکی کشور هم مجددا تاکید می کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

 

سفیر ایران در لندن از جنگ رسانه ای علیه ایران برای براندازی هشدار داد

سفیر ایران در لندن گفت: شروع جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران توسط ایالات متحده یک تحلیل نیست بلکه موضع رسمی این کشور است.حمید بعیدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: چنانچه ترامپ و سپس وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده‌اند، آنها قصد دارند با ایجاد فشار و تحریم و به تبع آن ایجاد نارضایتی، مردم را علیه حکومت ایران بشورانند تا بدینوسیله نظام ایران را سرنگون نمایند. سه روز پیش در کنفرانس بنیاد دفاع از دموکراسی نیز بار دیگر مقامات آمریکایی همین مواضع را اعلام کردند.وی افزود: نباید هیچگونه شکی داشته باشیم که این برنامه یک پیوست رسانه ای هم دارد. فشار بر مردم اگر با ناامید ساختن آنان، بی اعتماد ساختن مردم به مسئولین و کاشتن بذر تفرقه و اختلاف نباشد نخواهد توانست به نتیجه مطلوب برسد.وی با اشاره به فضاسازی ها درباره کنوانسیون حقوقی دریای خزر افزود: متاسفانه در روز روشن با وجود در دسترس بودن متن مصوب کنوانسیون خزر، مسئولین را به فروختن سرزمین و حاکمیت کشور متهم می کنند و جو جامعه را ملتهب می کنند.سفیر ایران در لندن خاطرنشان کرد: البته دسترسی به اطلاعات و اخبار و به اشتراک گذاردن آنها حق ماست. ولی فرهنگ استفاده صحیح از هر فن آوری را نیز لازم است در نظر بگیریم. در شرایطی که دشمن برای ضربه زدن به ما در تلاش است لازم است مراقب باشیم.بعیدی‌نژاد گفت: به هر خبری اعتماد نکنیم. صحت و درستی مطالب را از منابع موثق مورد اعتماد خود سوال کنیم. هر خبر و تحلیلی را فوروارد نکنیم. جنگ رسانه ای و روانی را جدی بگیریم.

 

استیضاح وزیر صمت "دوقبضه" شد

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از ارجاع طرح‌های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون صنایع و معادن خبر داد.علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، گفت: چندی پیش طرح استیضاح آقای شریعتمداری وزیر «صمت» از سوی حدود 70 تن از نمایندگان مجلس با محوریت نابه‌سامانی‌های بازار خودرو و رکود در بخش تولید تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.وی افزود: کنار طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت که هفته گذشته تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد، طرح استیضاح دیگری با برخی موضوعات مشابه از سوی حدود 12 تن از نمایندگان مجلس تقدیم هیئت‌رئیسه پارلمان شده است.عضو هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه دو طرح برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت و با امضاهای گوناگون تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده، بنابراین طبق آیین‌نامه هر دو طرح استیضاح باید برای رسیدگی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع شود که ما در هیئت‌‌رئیسه این طرح‌ها را به کمیسیون صنایع ارجاع داده‌ایم.یوسف‌نژاد تأکید کرد: طرح‌‌های استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده‌ایم تا آنها را تعیین تکلیف کرده و نهایتاً در قالب یک طرح استیضاح، تقدیم هیئت‌رئیسه شود.

 

سامورایی ها هم به تحریم نفتی ترامپ لگد زدند

یکی از مقامات ارشد دولت ژاپن اظهار کرد: این کشور به پیگیری معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه واردات نفت ایران متعهد می ماند چرا که تامین ملزومات نفتی از ایران را برای امنیت این کشور در زمینه تجارت و انرژی مهم می داند.به نقل از وبسایت اس اند پی گلوبال، ریو مینامی، مدیرکل بخش نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن در مصاحبه ای اظهار کرد: موضع ژاپن حتی پس از دور دوم مذاکرات با دولت آمریکا همچنان محکم باقی می ماند.این مقام ژاپنی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاهش واردات نفت ایران به این کشور به منظور حفظ تحریم های آمریکا اظهار نظری نکرد.ژاپن و آمریکا در روزهای ۱ و ۲ اوت در واشنگتن، دور دوم مذاکرات خود درباره تحریم های آمریکا علیه ایران را برگزار و برای ادامه این گفت‌وگوهای دوجانبه توافق کردند.این مقام ژاپنی همچنین در خصوص احتمال توقف واردات نفت از ایران گفت: این مساله اساسا به شرکت های خصوصی بستگی دارد. برای ما موفقیت در مذاکرات ژاپن و آمریکا بهترین گام رو به جلو است.

 

سپاه پاتک تروریست ها را خنثی کرد

نیروی زمینی سپاه از انهدام یک تیم تروریستی در منطقه مرزی سراوان و هلاکت و زخمی شدن هفت تروریست در این عملیات خبر داد. روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی که از مرزهای کشور همجوار قصد نفوذ به داخل و ارتکاب  اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی داشت، با هوشیاری رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مواجه و طی یک درگیری منهدم شد.این اطلاعیه افزوده است: این درگیری در منطقه عمومی سراوان در استان سیستان و بلوچستان در منطقه صفر مرزی و حدفاصل میل های ۱۵۸ تا ۱۶۰ رخ داد که طی آن چهار تن از تروریست ها به هلاکت رسیدند و سه تن دیگر از آنان زخمی شدند.همچنین در این درگیری یکی از نیروهای خودی به طور سطحی زخمی شد و مرزداران غیرتمند سپاه اسلام به پایگاه‌های خود بازگشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha