شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سرپرست حوزه علمیه خواهران استان گلستان/عید غدیر

حوزه/حسینی واعظ گفت: عید غدیر، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی و به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های پیامبر اسلام(ص) جهت دوام، عزت و شکوه اسلام محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، سیده نفیسه حسینی واعظ، در همایش بانوان ولایی که از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان برگزار شد، بیان کرد: عید غدیر، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی و به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌های پیامبر اسلام(ص) برای دوام، عزت و شکوه اسلام محسوب می‌شود.

وی با بیان این نکته که نباید واقعه عظیم غدیر را در یک عید و یا روز خلاصه کرد، ابراز کرد: واقعه غدیر تنها یک روز نیست، بلکه غدیر کلید خوردن تاریخی به وسعت جهان و به عمق بشریت و انسانیت است؛ اگر معتقد باشیم که پیامبر اسلام(ص) تنها قصد معرفی جانشین خود را در آن اجتماع بزرگ به دستور خدا ایجاد کرد، نگاهی محدود و تک بعدی به این واقعه مهم تاریخی در جهان اسلام است.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان گلستان ادامه داد: بعد از پیامبر اسلام(ص)، یک صحابه، یک مدیر و یا فرد آشنا به مسائل حقوقى و دینی می توانست جامعه اسلامی را اداره کند، اما شواهد نشان می دهد که هدف، انتخاب و انتصاب یک انسان کامل از سوی خدا مورد نظر بوده است؛ فردی که تشیّع با حضور او استمرار یابد و  انسانیت و اخلاق با نقش امامت الهی او تحقق پیدا کند و چه کسی بهتر از امام علی(ع) که شبیه ترین فرد به پیامبر(ص) بودند.

حسینی واعظ پیرامون نقش زنان در حمایت از ولایت امام علی(ع) بعد از غدیر خم، خاطرنشان کرد: در مکتب تشیع، زنان دارای نقش و جایگاه مهمی هستند، زنانی که جان و مال خود و فرزندان ‌شان را در راه دفاع از اسلام نثار کردند تا به حریم اهل بیت(علیهم السلام) تعدی نشود؛ در زمان امام علی(ع) و برهه‌اي بعد از شهادت ایشان، بانوانی در خطرناك‌ترين موقعيّت ها و نزد معاويه از اظهار محبت و دفاع از حضرت دست برنداشتند.

وی افزود: بعد از غدیر خم، بانوان با آگاهى و بصیرت کامل با امیرمؤمنان على(ع) بیعت کردند و فصل زرینى از تاریخ اسلام را به نام خود ثبت نمودند، همان گونه که امام خمینی هم فرمودند؛ «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» که این نشانگر جایگاه زنانی است که خود را با ولایت و امامت عجین کرده‌اند و می‌توانند این ودیعه مهم را به نسل‌های بعدی خود نیز انتقال بدهند.

سرپرست حوزه علمیه خواهران استان گلستان اظهار کرد: در حقیقت آن ‌چه در تاریخ شیعه، اوج فعالیت سیاسی زنان را نشان می دهد، عملکرد زنان و گزارش‌های مستدل از حضور و نقش آنان در واقعه غدیر است. هر چند معرفی امام علی(ع) به عنوان امام، بارها و به مناسبت‌های مختلف از طرف پیامبر اعظم(ص) بیان شد، اما حضور زنان در نقل واقعه غدیر، اهمیت خاصی دارد زیرا به عنوان نیمی از جامعه و نقش تأثیرگذار در دفاع از حریم ولایت، از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند.

حسینی واعظ ادامه داد: از واقعه غدیر، عده‌ای با گفتار و عده‌ای دیگر با مال و جان از ولایت دفاع کردند، زنانی ولایی در کوفه خانه‌های شان محل امنی برای مبارزان شیعی بود و اموال خود را در همان راه صرف کردند که در اسلام از آنان به نیکی یاد شده است. 

وی با بیان این که حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت پیشتاز بودند و بعد از ایشان حضرت زینب(س) و بسیاری از بانوان تلاش های زیادی انجام دادند، ادامه داد: در عصر حاضر نیز بانوان این سرزمین، در دوران انقلاب و دفاع مقدس و اکنون نیز در راه دفاع از حریم اهل بیت(علیهم السلام) فرزند و همسر خود را همراهی نمودند.

این استاد حوزه با اشاره به این که در شرایط کنونی، بانوان جامعه بیشتر در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارند، تاکید کرد: بانوان جامعه ما باید با بصیرت، آگاهی و سرلوحه قرار دادن سیره اهل بیت(علیهم السلام) و قرار گرفتن در خط ولایت و اطاعت از ولی فقیه و رهبری؛ از ارزش های ناب اسلام محمدی(ص) حفاظت نموده و در مقابل نفوذ دشمنان مقاومت نمایند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha