جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: مجمع‌الفکرالاسلامی موسوعه تاریخ اسلام به همت آیت‌الله یوسفی غروی را در ۸ جلد بزرگ که هر جلد از آن حدود یک هزار صفحه است، تهیه و تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در بازدید از پژوهشکده مجمع‌ الفکر الاسلامی، اظهار داشت: مبنای تشکیل مجمع‌الفکرالاسلامی تدوین مجامع منبع برای پژوهش‌های اسلامی مورد نیاز نظام اسلامی بوده است.

وی افزود: هدف از تشکیل مجمع‌الفکرالاسلامی در سال 1366، ایجاد تحول در حوزه و پژوهش‌های حوزوی در جهت تأمین نیازهای حوزه‌ متناسب با تراز نظام و انقلاب بوده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: نظام اسلامی پرسش‌هایی از حوزه‌ علمیه دارد که باید به آن پاسخ داده شود و پاسخ دادن به این پرسش‌ها نیازمند پژوهش‌ها و تفحص در منابع است که به همین دلیل، نخستین فعالیتی که در علوم اسلامی انجام دادیم، این بود که یک بیوگرافی از کلیه منابع اندیشه اسلامی تهیه کنیم که شامل آغاز تدوین در تاریخ اسلام تا عصر معاصر باشد که نتیجه آن موسوعه بزرگ مؤلفه ‌الامامیه در بیش از 50 جلد بود که فهرست جامعی از مؤلفان و کتاب‌های ایشان در همه رشته‌هاست که در حال طی کردن مراحل پایانی خود است.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: کار دیگری که انجام گرفت دائره‌المعارف فقه شیعی با عنوان الموسوعه‌الفقهیه‌المیثره بوده که با هدف دسترسی آسان محققین فقهی به آثار فاخر فقه شیعه تدوین شد و این دائره‌المعارف در ۱۴ جلد به چاپ رسیده است.

وی با بیان اینکه تدوین جدید تاریخ اسلام بر مبنای منابع قابل ‌اعتماد از دیگر کارهای انجام شده توسط مجمع‌الفکرالاسلامی بوده است، ادامه داد: به ‌طور معمول در طول تاریخ سیاست‌مداران و صاحبان قدرت در متن تاریخ دست می‌بردند و تاریخ اسلام نیز دچار همین مشکل شده است؛ ما این نیاز را درک کردیم که باید یک تاریخ بر اساس تحقیقات گسترده‌ای انجام ‌گرفته و تاریخ اسلام را از چنگ تأثیرگذاری‌های حاکمان ظالم و جریان‌های موردحمایت آن‌ها آزاد کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در همین راستا مجمع‌الفکرالاسلامی موسوعه تاریخ اسلام به همت آیت‌الله یوسفی غروی را در 8 جلد بزرگ که هر جلد از آن حدود یک هزار صفحه است، تهیه و تدوین کرده است.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: کار دیگری که پژوهشکده مجمع‌الفکرالاسلامی مشغول انجام آن است بازخوانی و عرضه مجدد منابع حدیثی جهت تأمین نیازهای فقه نوین معاصر است؛ چراکه فقه نوین و پاسخگو نیازمند منابعی نوین است.

عضو مجلس خبرگان رهبری  ادامه داد: در فقه نوین باید دسته‌بندی‌های جدیدی به ‌تناسب پاسخگویی به نیازهای معاصر داشته باشیم، به ‌عنوان‌ مثال مسائلی مانند محیط‌زیست، نظام تربیتی، نظام اقتصادی و خانواده در موضوعات و دسته‌بندی فقه گذشته ما به ‌خوبی دیده نمی‌شود که باید در دسته‌بندی‌های نوین به این مسائل جدید نیز توجه شود که کار ارزشمند مجمع‌الفکرالاسلامی در این راستا تدوین کتاب موسوعه ‌السنه ‌الشریفه است که در آن منابع روایی اهل سنت نیز بررسی می‌شود؛ زیرا بسیاری از روایات معصومین(ع) متناظر به روایاتی رایج میان اهل سنت است.

وی عنوان کرد: شیخ انصاری بنیان‌‌گذار فقه معاصر و به ‌نوعی مجدد فقه جعفری است و عمده فقها بر روی سفره علمی وی نشسته‌اند؛ از این‌ رو تلاش کردیم تا فقه شیخ انصاری را نیز به شکلی علمی تدوین کنیم و در سال ۷۷ کنگره علمی شیخ انصاری را برپا کردیم که منشأ تحولات علمی خوبی در حوزه شد.

عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: در کنگره علمی شیخ‌ انصاری اقدام به تدوین موسوعه شیخ انصاری کردیم که شامل تمام کتاب‌ها و نوشته‌های این عالم بزرگوار با شیوه ‌ای علمی و تحقیقاتی است، به‌طوری‌که امروز کتاب‌های شیخ انصاری با چاپ مجمع‌الفکرالاسلامی در حوزه تدریس می‌شود.

آیت‌الله اراکی تصریح کرد: اقبال حوزویان از کتاب‌های مکاسب و رسائل شیخ انصاری با چاپ مجمع‌الفکر‌الاسلامی سبب شد تا سایر کتاب‌های درسی حوزه شیعی را نیز با همان شیوه علمی تدوین کنیم که نتیجه آن تدوین نوین کتاب‌های شرح لمعه و اصول فقه بود که موردتوجه عمده حوزویان قرار گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم که این مجمع توانسته باشد خدمتی به جهان علم و دانش و انقلاب داشته باشد و از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنیم که بدون راهنمایی‌ ها و حمایت‌های مادی و معنوی ایشان نمی ‌توانستیم به این سطح از رشد و پیشرفت برسیم و در دیدارهایی که با ایشان داشتیم نیز روند کار این مجمع مورد تأیید و تشویق ایشان قرار گرفت.

آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: از حجت‌الاسلام ‌والمسلمین رفیع نیز تشکر می‌کنم که از وقتی ‌که مدیریت مجمع‌الفکرالاسلامی را به عهده گرفته است رشد خوبی در این مجموعه ایجاد شده است و همچنین یاد مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین نبی‌زاده که حدود بیست سال مدیریت مجمع‌الفکرالاسلامی را بر عهده داشت و زحمت‌های زیادی برای این مجموعه کشید را گرامی‌ می‌دارم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: این مجمع آمادگی خود را برای تأمین نیازهای پژوهشی تمام نهادهای نظام جمهوری اسلامی از قبیل دولت، شهرداری‌ها، مراکز نظامی و غیره اعلام می‌کند و تاکنون نیز تلاش خود را جهت تأمین این نیازها به‌کاربرده است، به‌عنوان‌مثال از کارهای مجمع‌الفکرالاسلامی در این عرصه تدوین کتاب‌های فقه نظام اقتصادی و فقه نظام اسلامی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت وجود عالم تراز انقلاب در جامعه اسلامی، تشریح کرد: مجمع‌الفکرالاسلامی بنا دارد که علاوه بر فعالیت‌ در عرصه پژوهش فعالیت خود در بخش آموزش را با هدف تربیت طلاب و عالمان تراز انقلاب با جدیت پیگیری کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha