جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین برنجکار

حوزه/ رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که تاکنون۱۰ مدرسه تابستانی کلام در چهار شهر کشور به همت این انجمن برگزار شده ، رویکرد علمی و تخصصی طلاب را لازمه پاسخگویی به نیازهای جدید جامعه دانست.

حجت الاسلام و المسلمین رضا برنجکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه اظهار داشت: انجمن کلام اسلامی حوزه در تابستان سال جاری، برگزاری سه مدرسه کلامی در اصفهان، مشهد و بابل را طراحی کرد که دو مدرسه در مشهد مقدس و بابل اجرا شد و همین هفته نیز مدرسه کلامی تابستانه در اصفهان برگزار می شود.

مدرسه تابستانی مشهد با رویکرد مرجعیت علمی اهل بیت(ع)

وی افزود: سوم تا پنجم شهریور ماه امسال ، مدرسه کلامی مشهد در سه محور با موضوع مرجعیت علمی اهل بیت (ع) برگزار شد که در آن به موضوعاتی چون اصل مرجعیت و گستره ی آن ، همچنین بررسی علوم عملی مثل سیاست و حقوق و مباحث اخلاقی و نیز تبیین جنبه نظری در سه حوزه خداشناسی، جهان شناسی و انسان شناسی پرداخته شد و مراسم اختتامیه آن نیز همین چند روز پیش با حضور علمای برجسته مشهد برگزار گردید.

وی اضافه کرد: مدرسه تابستانی بابل نیز سی ام و سی و یکم تیرماه امسال در این شهر برگزار شد که در این دوره یک بسته فشرده و نسبتاً خوبی در خصوص مسیحیت و شبهاتی که مطرح می شود ، ارایه شد که اتفاقاً خیلی هم مورد استقبال فضلا و اندیشمندان قرار گرفت و مباحث مطروحه نیز از طریق سایت انجمن بارگذاری شد.

مدرسه تابستانی اصفهان ، اواخر هفته برگزار می شود

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین گفت: مدرسه تابستانی اصفهان نیز که پنجمین دوره آن در این شهر به شمار می رود، روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه همین هفته با موضوع نقد و بررسی شیعه شناسی غرب معاصر و با همکاری و مشارکت حوزه علمیه استان اصفهان برگزار می گردد.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت طرح این موضوع ابراز داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که جهان به اهمیت شیعه و تشیع بیش از گذشته پی برد ، شیعه شناسی مطرح تر شد و دانشگاه ها و پژوهشکده و اندیشکده هایی در دنیا و به خصوص کشورهای غربی این مهم را محور کار خود قرار دادند.

وی افزود: البته قبلاً غرب در بحث اسلام شناسی به منابع اهل سنت مراجعه می کرد اما در دهه های اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تشیع چه از جنبه احادیث و آموزه های دینی و معرفتی آن و چه تاریخ و دیگر مسایل مبتلابه مورد بحث و بررسی اندیشمندان غربی قرار گرفت.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه همچنین گفت: در این دوره تابستانی در اصفهان ، تمام این تفکران و جریانات در مدت سه روز مورد نقد و بررسی علمی قرار می گیرد.

برگزاری 10 مدرسه کلام تابستانی در 4 شهر کشور

وی بیان داشت: با احتساب دوره ای که اواخر هفته جاری در اصفهان برگزار می شود، در مجموع در چهار شهر کشور 10 مدرسه تابستانی کلام تاکنون برگزار شده که شامل 5 دوره در اصفهان، سه دوره در مشهد مقدس، یک دوره از زاهدان و یک دوره در بابل می گردد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث همچنین افزود: امسال برای سال تحصیلی جدید حوزه فعالیت های ما بعد از محرم با برگزاری چهار کلاس شروع می شود.

نقد و بررسی شبهات جدید فیزیک و زیست شناسی

وی گفت: اولین بار به همت انجمن کلام اسلامی حوزه، کلاس نقد و بررسی شبهات جدید فیزیک و زیست شناسی برگزار می شود که البته پیشتر در این باره سه کارگاه داشتیم و الان به شکل کلاس درسی و هفتگی ارایه می شود که مدرس آن حجت الاسلام و المسلمین شاکری است.

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران ادامه داد: درس خارج کلام که سال گذشته هم بود به مساله قواعد کلامی می پردازد که بنده آن را ارایه می دهم، ضمن آن که درس تاریخ علم کلام نیز که به مدرسه مدینه می پردازد، با حضور استاد حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی برگزار می شود.

وی با اشاره به این که متون کلامی انگلیسی نیز بر اساس تقاضای طلاب از سوی دکتر محمد جاودان از اعضای انجمن کلام اسلامی ارایه می شود، گفت:طبق روال سال های قبل ما برای سال تحصیلی جدید نیز کارگاه ها و نشست ها و مناظرات و نقد کتاب خواهیم داشت و به گونه ای برنامه ریزی کرده ایم که حداقل ماهی یک برنامه خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین برنجکار همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه گفت: در شرایطی به سر می بریم که نیازها در همه زمینه ها چه عرصه تبلیغی و چه تدریسی و چه پژوهشی و پرسش به سوالات فراوان است و ما باید مطلع باشیم که چقدر در همه زمینه ها اعم از خداشناسی و کلام تا مسایل امامت و نبوت و مباحث اقتصاد و سیاست و اجتماع و فرهنگ ، جامعه و نظام اسلامی به ما نیاز دارد.

پاسخ به نیازهای نوین جامعه؛ مطالبه رهبری از حوزویان

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در بیانات و فرمایشات خویش به درستی از حوزه های علمیه و روحانیت انتظار دارند که وارد عرصه پاسخ به همه نیازها شوند و حقیقتاً این قدر نیازها در عرصه های مختلف زیاد است که اگر تمام افراد حوزه شبانه روز کار و زحمت بکشند و کتاب بنویسند، باز شاید یک صدم نیازها را هم نتوانیم برآورده کنیم.

رییس انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم افزود: به هر حال امروز، زمانه حساسی است که باید دین و مکتب و تشیع را حفظ کنیم و حفظ آن نیز به علم و تقویت بنیه های علمی است و این که بدانیم و یاد بگیریم و متخصص شویم

لزوم رویکرد تخصصی طلاب برای پاسخ به نیازهای نوپدید

وی گفت: از این منظر به عقیده بنده طلاب و فضلای حوزه باید به شکل تخصصی در عرصه ها و ابواب گوناگون اعم از فقه و کلام و تاریخ و اقتصاد و غیره وارد شده و نیازهای جامعه و نظام اسلامی را مورد توجه قرار دهند؛ طبعاً ما وقتی می توانیم به مسایل و نیازهای روز جوابگو باشیم که اولاً به خوبی آن ها را بشناسیم و ثانیاً این که در رابطه با آن ها کار تخصصی کرده باشیم.

وی در خاتمه بیان داشت: در مجموع آن چه قابل توجه است این که تقویت بنیه علمی حوزه از ضروری ترین مسایل است که باعث می شود حوزه های علمیه و نهاد روحانیت به درستی به رسالت تاریخی خود در مسایل مختلف عمل کند.

۳۱۳/۸

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha