جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رفیعی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مداحان و روحانیون باید خود را به منش و سبک زندگی اهل بیت(ع) زینت دهند، گفت: وظیفه مداحان تنها گریاندن نیست، بلکه حق ‌گویی است؛ اگر حقایق تاریخی بیان شود، مخاطب ناخودآگاه دگرگون شده و بر مصائب اهل بیت(ع) گریه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و دانشگاه، عصر روز گذشته در همایش بسیج مداحان استان آذربایجان‌ شرقی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم الحرام با اشاره به الگوی رفتاری روحانیون و مداحان در جامعه اظهار داشت: مداحان و روحانیون باید خود را به منش و سبک زندگی اهل بیت(ع) زینت دهند، براین اساس باید نسبت به رفتارها، گفتارها و حتی رفت ‌و آمدهای خود بسیار دقیق باشند و مراقبت کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: شعرای آئینی و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت همواره نزد بزرگان دینی از اجر و قرب ویژه ‌ای برخوردار بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با مهم ارزیابی کردن مخاطب ‌شناسی روحانیون و مداحان تصریح کرد: مخاطبان امروز به دلیل فضای باز رسانه ای و مطالعات گسترده و دسترسی ساده به منابع اطلاعاتی، عملکرد مداحان و وعاظ را تجزیه و تحلیل می کنند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه گریاندن مردم به هر بهایی مورد رضایت بزرگان دین نیست، افزود: مردم پای سخنان من ‌درآوردی، خرافی و ذوقی نمی نشینند، هدف از منابر و عزاداری ها تقویت اعتقادات مردم است و مداحان و وعاظ باید خود را به اشعار و سخنان ذی‌ قیمت مسلح کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تاکید کرد: مداح واقعی هیچ گاه نسبت به حودث پیرامون خود، جامعه و اسلام بی تقاوت نیست، او همواره حامی مظلوم بوده و به فکر سازندگی معنوی خود است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه نباید به بهانه عزاداری اباحه گری کرد و مروج برخی خرافات و بدعت‌ های غلط بود، ادامه داد: مداح شاخص و الگو نمی ‌تواند نسبت به قرائت قرآن، انجام واجبات و حمایت از مظلومین بی تفاوت باشد، مداح واقعی با تهذیب نفس، از خود مراقبت معنوی می کند.

وی تصریح کرد: دغل کاران و غش کنندگان حتی اگر بر مصیبت اهل بیت(ع) گریه کنند، از اهل بیت(ع) نیستند، انتظار می رود مداحان نسبت به نقل های خود، حساسیت بیشتری به خرج دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تاکید کرد: وظیفه مداحان تنها گریاندن نیست، بلکه حق ‌گویی است؛ اگر حقایق تاریخی بیان شود، مخاطب ناخودآگاه دگرگون شده و بر مصائب اهل بیت(ع) گریه خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha