سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
محمد صالح الهنشیر پژوهشگر اهل تونس

حوزه / محمد صالح الهنشیر پژوهشگر اهل تونس در حاشیه جشنواره رسانه ای غدیر در عراق گفت: رسانه ها با شیعیان همه جهان ارتباط بیشتری داشته باشند و تنها به شیعیان شرق (آسیا) نپردازند.

 محمد صالح الهنشیر اندیشمند و پژوهشگر اهل تونس در گفت و گویی که با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  در بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه در جشنواره رسانه ای غدیر عراق داشت، خاطر نشان ساخت: رسانه نخستین و کارسازترین سلاح است؛ چرا که می تواند اندیشه ها را دگرگون کرده و زمینه ساز دیدگاه های گوناگون باشد.

متن گفت و گو به شرح زیر است:

حوزه – خود را معرفی کرده و مهم ترین دستاورد های علمی خود را برشمرید؟

محمد صالح الهنشیر از تونس. اندیشمند و پژوهشگر، از جمله دستاورد های مهمه من پژوهش های گوناگونی است که برخی از آنها به صورت کتاب درآمده و در کشور های تونس و لبنان، عراق وبه دست تولیت مسجد سهله در نجف و، ایران به چاپ رسیده است است.

حوزه – آینده شیعیان شمال آفریقا و به ویژه تونس را چگونه ارزیابی می کنید؟

به باور من، واژه تشیع واژه بسیار بزرگی است. بدان معنی که هر کس که شیعه است باید فکر و اندیشه درستی نیز داشته باشد، «و إن شیعته لابراهیم لجاء ربه بقلب سلیم». بنابراین تشیع حالتی درونی است، به باور من بهتر است واژه پیرو را به کار ببریم که این درست تر است؛ چرا که جایگاه تشیع جایگاه بسیار بالایی است که ما تلاش داریم تا بدان جایگاه برسیم.

شوربختانه، شمال آفریقا در نزد دوستان آسیا نشین ما به دست فراموشی سپرده شده است. اگر ما در این گونه همایش ها و گردهمایی ها حضور پیدا کنیم، به ما توجه می شود اما به محض رفتن به شهر و کشور خود، فراموش می شویم.

از نقطه نظر رسانه ای، ما برای گستردگی اندیشه تشیع کاری از پیش نبرده ایم و این به دلیل کم توجهی رسانه های شیعه ی آسیایی به ما است. اما با برای این منظور خود دست به کار شده ایم و ما وجود کمبود وسایل رسانه ای، از راه های گوناگون به نشر اندیشه ها و دانش اهل بیت (ع) تا جایی که در توانمان است، پرداخته ایم. امیدواریم که دوستان دغدغه مند نیز به یاری ما بشتابند و خداوند نیز در این راه یاور ستم دیدگان و بینوایان است.

همانگونه که می بینید، محور مقاومت با یاری خداوند، توانست به پیشروی خود در جبهه های گوناگون ادامه دهد، این درحالی است که اندیشه استکباری وادار به عقب نشینی شده است. به یاری خدا چیزی تا نابودی این آفت باقی نمانده و تا ظهور حضرت مهدی (عج) ادامه خواهد داشت.

حوزه – نظر شما در رابطه با عملکرد خبرگزاری حوزه نیوز در پوشش خبری، اخبار شیعیان جهان چیست و اینکه چه پیشنهادی برای بهتر شدن این عملکرد دارید؟

نقش رسانه بسیار بسیار مهم است. من رسانه را نخستین و کار سازترین سلاح می دانم چرا که می تواند اندیشه ها را دگرگون کرده و زمینه ساز دیدگاه های گوناگون باشد. پیشنهاد من برای بهتر شدن کارکرد این خبرگزاری و دیگر رسانه های جمعی این است که با شیعیان همه جهان ارتباط بیشتری داشته باشند و تنها به شیعیان شرق (آسیا) نپردازند. اکنون گروه زیادی از شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) در شما آفریقا وجود دارند که برای رسیدن به باور تشیع بسیار وقت صرف کرده اند. بنده به شخصه نزدیک به 6 سال را صرف مطالعه و پژوهش درباره اهل بیت (ع) هزینه کرده ام. اکنون نیز با شناختی که از فقه و اندیشه اهل سنت داریم می توانیم بهتر از هر کس دیگری در این باره به مقایسه و نظریه پردازی، بپردازیم. در واقع مستبصران، که در تونس، مغرب، مصر، الجزائر و... یافت می شوند، اندیشمندانی هستند که به واسطه قدرت استدراک خود مذهب تشیع را برگزیده و نشر می دهند درست برخلاف آن کسانی که این دیدگاه را به ارث می برند. این دست اندیشمندان در زمینه نشر و تفسیر اندیشه ی اهل بیت (ع) قابل اعتماد و باور هستند.

حوزه – سطح کیفی همایش را چگونه ارزیابی می کنید؟

من برای هفتمین بار است که در این همایش شرکت می کنم، این همایش خوشبختانه سال به سال شاهد پیشرفت های زیادی بوده است و امسال نیز از نظر زمان بندی، سطح علمی و کارکنان به درجه دلخواهی رسیده است. در واقع برگزاری این چنین همایشی با این کیفیت آن هم به دست یک گروه ویژه کار بسیار دشواری است که آن ها توانسته اند به خوبی انجام دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha