شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مهدویت

حوزه/در نشست«انقلاب اسلامی و توسعه مطالعات مهدویت» مؤلفه های که نشان می دهد بعد از حکومت اسلامی به رهبری امام راحل، مهدویت در میان مردم رشد کمی و کیفی پیدا کرده است بیان شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام حسین الهی نژاد ظهر سه شنبه در نشست «انقلاب اسلامی و توسعه مطالعات مهدویت» که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: بر طبق آمار از میان 120 هزار سؤالی که مردم پیرامون موضوعات مختلف اسلامی داشتند 11 هزار سؤال در خصوص مهدویت بوده است.

وی گفت: این نشان می دهد که در دوره نظام جمهوری اسلامی در مردم نسبت به موضوع مهدویت دغدغه و توجه خاصی ایجاد شده است که یک دهم پرسش های انان به این امر اختصاص دارد.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با بیان اینکه نگاه مردم نسبت به مهدویت دقیق تر شده است، به مؤلفه های کمی که نشان می دهد بعد از حکومت اسلامی به رهبری امام راحل، مهدویت در میان مردم رشد کمی پیدا کرده است اشاره کرد و بیان نمود: کثرت پرسش مردم در این زمینه اولین مؤلفه آن است.

وی تصریح کرد: دومین مؤلفه، شکل گیری مراکز مرتبط با مهدویت است به گونه ای که بعد از انقلاب اسلامی که مردم دیدند امام(ره) به عنوان نایب امام زمان(عج) نهضتی را به راه انداخته و رهبری می کند توجهشان به مباحث مهدویت افزوده شد و به دنبال آن مراکز مهدویت بسیاری شکل گرفت.

حجت الاسلام الهی نژاد افزایش متون و مطالعات مهدویت و رفتن دانشجویان در عرصه مهدویت بعد از نهضت حضرت امام(ره) از دیگر مؤلفه های رشد کمی برشمرد و گفت: مراکز مختلف مهدویت به پذیرش دانشجویان اقدام کردند به عنوان مثال مرکز تخصصی مهدویت و آینده پژوهی در سطح سه و چهار دانشجو دارد و در سطح سه تا کنون 17 دوره برگزار نموده و تعدا فارغ التحصیلان آن در سطح سه و کارشناسی ارشد به 400 نفر می رسد.

وی خبر داد: در همین مرکز یک دوره دکترا برگزار شده است و این  نشان می دهد که مهدویت بعد از انقلاب و به برکت آن  به جایی رسیده است که نیاز به دکترا دارد و از این مرکز تا کنون 68 نفر در دکترا فارغ التحصیل شده اند.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی برگزاری همایش های بسیاری که بعد از انقلاب اسلامی در سطح ملی و بین المللی با موضوع مهدویت برگزار شده است را از دیگر مؤلفه های دانست و ابراز داشت: در این پژوهشکده بیش از10 همایش ملی و بین المللی و در مرکز آینده روشن 13 همایش بین المللی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه مهدویت بعد از حکومت اسلامی ایران به یک رشد و بالندگی مضاعفی رسیده است، خاطرنشان کرد:  مؤلفه کمی دیگری که می توان به آن اشاره کرد کتاب ها و مقالاتی منتشر شده در  این زمینه است.

حجت الاسلام و الهی نژاد شکل گیری مجلات با موضوع مهدویت، ترجمه مکتوبات مهدویت و شبهات و هجمه های مطرح شده از سوی دشمن را از دیگر مؤلفه ها نام برد.

مهدویت امروز در جامعه عمق پیدا کرده وبا شعور مردم گره خورده

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اما در کنار رشد کمی که با بستر سازی حکومت اسلامی در حوزه مهدویت شکل گرفت شاهد یک رشد کیفی نیز هستیم و لذا بحث مهدویت در جامعه عمق پیدا کرده و با شعور مردم گره خورده است.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با تأکید بر اینکه نهضت امام راحل طوری بستر ساز شد که نگاه مردم به موضوع مهدویت به صورت تحلیلی،عمیق و عقلانی گردید، افزود: نخستین مؤلفه کیفی سطح دانش پژوهانی است که در این عرصه فارغ التحصیل می شوند.

وی با اشاره به اینکه مهدویت امروز به حوزه معرفت و دانش سوق پیدا کرده است گفت: همینکه در مراکز مختلف دانشجویانی  پیرامون این حوزه تحصیل می کنند نشان می دهد مهدویت اکنون یک رشته علمی شده و به عنوان یک دانشی مطرح است.

حجت الاسلام الهی نژاد ابراز کرد: پرسش ها و پاسخ های تحلیلی و عمیق که در این حوزه مطرح می شوند و نیز مکتوبات مهدویت که عمق پیدا کرده اند، نویسندگانی که با نگاه تحلیلی و عقلانی دست به نگارش دراین خصوص می زنند و نگاه عمیق در مجلات و فصلنامه هایی که به چاپ می رسد از دیگر مؤلفه های رشد کیفی مهدویت بعد از انقلاب است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha