جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابوذر ابراهیمی ترکمان

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران كه به منظور افتتاح هفته فرهنگي ايران در روسيه به اين كشور سفر کرد و با شخصیت های مختلف فرهنگی و دینی این کشور دیدار کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ابوذر ابراهيمی تركمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران كه به منظور افتتاح هفته فرهنگي ايران در روسيه به اين كشور سفر کرده، علاوه بر افتتاح هفته فرهنگي كشورمان و بازدید از مراکز علمی و فرهنگی، دیدارهای رسمی را با طرف‌هاي روسي انجام داد.

ديدار و مذاكره با وزير فرهنگ فدراسيون روسيه، ديدار با سفير و مسئولين نهادهاي جمهوري اسلامي ايران در روسيه، ديدار با رئيس جمهور باشقيرستان، ديدار با معاون بين‌الملل كليساي ارتدكس روسيه، ديدار با رئيس انستيتوي شرق‌شناسي و ايران‌شناسان روسيه و ... از جمله برنامه‌هاي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سفر به روسيه است.

گفتني است؛ هفته فرهنگي ايران در روسيه طي روزهاي 12 تا 18 شهريور‌ماه در دو شهر مسكو(پايتخت روسيه) و اوفا(مركز جمهوري باشقيرستان) به همت رايزني فرهنگي كشورمان در روسيه، برگزار مي‌شود.

دیدار با معاون بين‌الملل كليساي ارتدكس روسيه

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این سفر بعد از ظهر يكشنبه 11 شهريور با ايلا ريون، معاون بين‌الملل كليساي ارتدكس روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد.

دیدار با معاون بين‌الملل كليساي ارتدكس روسيه

ابراهيمي‌تركمان در اين ديدار با اشاره به برگزاري گفت‌وگوهاي ديني اسلام و مسيحيت ارتدكس، انجام اين گفت‌وگوها را بسيار مؤثر دانست و گفت: پس از آغاز گفت‌وگوهاي ما با كليساي ارتدكس بود كه شاهد تأسيس رشته‌ ارتدكس در دانشگاه اديان و مذاهب ايران بوديم.

وي افزود: همچنين در ايران كتاب‌هاي متعددي در خصوص انديشه مسيحيت ارتدكس ترجمه و چاپ شده است.

ابراهيمي‌تركمان ادامه داد: گفت‌وگوهاي ديني ايران و روسيه در قالب اسلام و مسيحيت ارتدكس از سطح كلامي فراتر رفته و هم‌اكنون به موضوعات اساسي و مهمي رسيده، اعتقاد داريم كه اين گفت‌وگوها موفق و بسيار و مطلب بوده است.

 

در ادامه اين ديدار ايلا ريون، معاون بين‌الملل كليساي ارتدكس روسيه هم برگزاري اين گفت‌وگوهاي ديني را موفقيت‌آميز ناميد و گفت: ايران و روسيه بر اساس مشتركات زيادي كه دارند، در امر گفت‌وگوهاي ديني تجربيات مناسبي كسب كرده‌اند.

وي تأكيد كرد: ايران كشوري مهم در منطقه محسوب مي‌شود و بر اين اساس علاقمند هستيم گفت‌وگوهاي ديني دو كشور همچنان تداوم يابد.

بازدید از موزه هنرهای ملی روسیه

ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برنامه سفر خود به روسيه برای افتتاح هفته فرهنگی ايران، روز دوشنبه 12 شهريور ضمن بازدید از موزه هنرهای ملی روسیه با خانم یلنا تیتاوا، رئیس موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه ديدار و گفت‌وگو كرد.

بازدید از موزه هنرهای ملی روسیه

ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی، با تأکید بر گسترش تبادلات فرهنگی و تجربیات بین دو کشور گفت: اشتراکات زیادی بین ایران و روسیه وجود دارد که باید تبادلات فرهنگی در بین این دو کشور گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن اشاره به ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه آثار تاریخی و هنری، آمادگی کشورمان در زمینه‌های مختلف همکاری‌های فرهنگی و هنری را اعلام کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ایران دارای گنجینه‌ای از آثار گرانبهای تاریخی است، گفت: ایران آمادگی دارد در زمینه نگهداری از آثار تاریخی و هنری و پژوهش در آثار گذشتگان، تجربیات خود را در اختیار دولت روسیه قرار دهد.

وی همچنین، خواهان برپایی نمایشگاهی از گنجینه گرانبهای ایران در روسیه شد و گفت: ما معتقدیم آثار تاریخی و موزه‌ای جلوه‌ای از هنر و تاریخ گذشتگان است که باید به آیندگان معرفی کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تاریخ و آثار تاریخی اهمیت بسزایی قائل است و در این زمینه همکاری خوبی با برخی از کشورها دارد.

تاکید خانم تیتاوا بر ارتباط و تعامل روسیه و ایران

خانم یلنا تیتاوا، رئیس موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه هم در سخنانی در این دیدار با اشاره به فرهنگ و جایگاه غنی ایران در منطقه و جهان خواستار توسعه همکاری‌های فرهنگی خصوصاً آثار تاریخی و موزه‌ای شد.

وی بیان کرد: ما تجربه همکاری با بسیاری از کشورها را داریم و آمادگی کامل داریم تا با ایران به صورت ویژه ارتباط و تعامل داشته باشیم.

رئیس موزه هنرهای ملی روسیه بر ضرورت تعامل بین کارشناسان فرهنگی و انتقال تجربیات فی مابین دو کشور تأکید کرد و افزود: ایران دارای گنجینه بسیار غنی و ممتاز در منطقه و جهان است.

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در ادامه این دیدار، گفت: این آمادگی در ایران وجود دارد تا با روسیه برای پیشرفت و توسعه سریع تر از آنچه برنامه ریزی شده همکاری کند.

دیدار با معاون وزیر فرهنگ روسیه

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در چارچوب مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ايران، روز دوشنبه 12 شهريور با پاول استپانوف، معاون وزیر فرهنگ روسیه دیدار و در خصوص توسعه همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.

دیدار با معاون وزیر فرهنگ روسیه

ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر گسترش همکاری‌های فرهنگی و توسعه مناسبات دو جانبه در حوزه‌های مختلف فرهنگی ایران و روسیه گفت: امروز در کنار روابط اقتصادی و سیاسی، توسعه روابط فرهنگی نیز باید همزمان رشد پیدا کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به سفر اخیر ولادیمیر مدینسکی، وزیر فرهنگ روسیه به ایران اشاره کرد و افزود: یکی از آثار ارزشمند وزیر فرهنگ روسیه به زبان فارسی ترجمه شده است که در نظر داریم به زودی از آن رونمایی کنیم.

وی برگزاری هفته‌های فرهنگی و گسترش ارتباطات فی مابین دو کشور را زمینه مناسبی برای آشنایی دو ملت با یکدیگر دانست که باعث ایجاد محبت و الفت خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با برگزاری بیش از 10 دوره گفت‌وگوی دینی میان ایران و مسیحیت ارتدوکس روسیه و برگزاری منظم گفت‌وگوی دینی بین ایران و روسیه، به دنبال صلح و دوستی و تعامل رهبران ادیان و دوری از خشونت و افراط‌گرایی است.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه، آمادگی ایران را برای شرکت در هفتمین همایش فرهنگی بین‌المللی سن پترزبورگ و پیش‌بینی تنظیم تفاهمنامه جدید فرهنگی بین دو کشور اعلام کرد.

گسترش روابط فرهنگی بین روسیه و ایران ضروری است

پاول استپانوف، معاون وزیر فرهنگ روسیه نیز در این دیدار، سطح روابط فرهنگی بین دو کشور را خوب ارزیابی کرد و خواستار توسعه همکاری‌های در حوزه‌های فرهنگی و هنری شد.

وی همچنین، بر ضرورت پایبندی به اصول تفاهمنامه همکاری بین دو کشور و گسترش مناسبات و اهتمام بر تداوم برگزاری هفته‌های فرهنگی تأکید کرد.

معاون وزیر فرهنگ روسیه ارتباط با ایران و گسترش روابط فرهنگی بین دو کشور را ضروری دانست و گفت: ارتباط با ایران از آرزوهای دیرین ما بوده و تمایل داریم این ارتباطات به صورت مستمر ادامه پیدا کند.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در مسکو

در چارچوب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران با عنوان «ایران اسرارآمیز؛ گشتی در باغ خیال» روز 12 شهریورماه با حضور مهدی سنایی، سفیر و قهرمان سلیمانی، رایزن فرهنگی ایران در روسیه، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یلنا تیتاوا، رییس موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه، هنرمندان ایرانی و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران گشایش یافت.

سنایی، سفیر ایران در روسیه در سخنانی در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: همکاری‌های دو کشور در حوزه فرهنگی باید به مانند همکاری‌های سیاسی و امنیتی گسترش یابد.

وی با بیان اینکه گسترش همکاری‌های فرهنگی می‌تواند منجر به رشد روزافزون همکاری‌های اقتصادی دو کشور شود، گفت: از اینکه چنین نمایشگاهی همزمان با سفر رییس جمهوری روسیه به تهران در مسکو برپا می‌شود، خرسندیم و از دست‌اندرکاران آن تشکر می‌کنیم.

هنر یکی از بهترین راه‌های ارتباطی میان جوامع و شناختن مردم دیگر کشورهاست

ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در سخنان خود در این مراسم، به جایگاه هنر در ایران و درآمیختن آن با معنویت اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه مراسم‌ها نه تنها باعث توسعه روابط فرهنگی دو کشور می‌شود، بلکه بر گسترش روابط روزافزون مردم ایران و روسیه نیز تأثیر بسزایی دارد.

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی، هنر را یکی از بهترین راه‌های ارتباطی میان جوامع و شناختن مردم دیگر کشورها دانست و بیان کرد: امروز هنرمندان ایران با دل و جانشان به اینجا آماده‌اند تا دل‌های مردم ایران و روسیه را به هم نزدیک کنند.

وی با اذعان اینکه غربی‌ها به دنبال اجرای پروژه ایران هراسی هستند، ولی هنوز نتوانسته‌اند ایران را منزوی کنند، افزود: هنرمندان ایرانی اینجا آمده‌اند تا نشان دهند ایرانی‌ها در طول تاریخ پیام آور صلح در جهان بوده‌اند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در طول این هفته، هنردوستان روس به خوبی مشاهده خواهند کرد که تا چه اندازه پروژه ایران هراسی که از سوی غرب دنبال می‌شود، بی ارزش و کوچک است.

یلنا تیتاوا، رئیس موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه نیز در ادامه این مراسم، بیان کرد: ایران دارای فرهنگ و هنری بی‌نظیر و کهن است و از اینکه در روسیه میزبان هنرمندان ایرانی هستیم، بسیار خوشحالیم.

در این نمایشگاه که از روز دوشنبه (12 شهریورماه) به مدت یک هفته در مسکو دایر است، آثاری همچون فرش، گلیم، خاتم کاری، نقاشی، مینا کاری روی کاشی و بشقاب، سفالگری، ملیله کاری روی نقره، قلم زنی روی چرم، خوش نویسی و خطاطی به نمایش درآمده است.

افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه

مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در سخنرانی خود در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در روسیه در مالی تئاتر مسکو گفت: در شرایطی که هیأت‌های رسمی بلندپایه دو کشور در روزهای آتی برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی، جلسات تشکیل می‌دهند، اجرای برنامه‌های فرهنگی برای ارتقای روابط و شناخت در این عرصه نیز اهمیت خاصی دارد.

افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه

وی با اشاره به سنت، فرهنگ و هنر چند هزارساله ایران و سطح بالای ادبیات و هنر روسیه در عرصه بین‌المللی گفت: این مؤلفه‌ها امکان مناسبی برای گسترش همکاری‌های فرهنگی را در کنار حوزه‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین بشردوستانه فراهم می‌کند.

سنایی افزود: با اضافه شدن برنامه‌های فرهنگی، علمی و دیپلماسی مردمی به عرصه همکاری‌های ایران و روسیه، همه جوانب ممکن پوشش داده می‌شود.

وی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این هفته فرهنگی، اظهار امیدواری کرد در آینده نیز شاهد تداوم و برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم.

وجود اشتراکات فرهنگی بین ایران و روسیه

ابراهیمی‌‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم در سخنان کوتاهی به پیام صلح و دوستی ملت ایران به جهانیان اشاره کرد و گفت: امروز هنرمندان مسلمان ایرانی برای نشان دادن پیام دوستی، برادری و صمیمیت ملت ایران با سایر مردم جهان از جمله روسیه، هنر خود را در هفته فرهنگی ایران به نمایش می‌گذارند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: فرهنگ و هنر ایران اسلامی مانند رودخانه‌ای است که از دوستی و صمیمیت سرچشمه گرفته است و هر کجا که می‌رود، پیام‌آور صلح و دوستی میان ملت‌هاست.

وی در ادامه افزود: بین دو کشور ایران و روسیه مشترکات فرهنگی بی‌شماری وجود دارد و هر دو کشور آثار مخرب جنگ را تجربه کرده‌اند و پدران ما با کوله باری از تجربه تصمیم گرفتند که روابط فرهنگی گسترده‌ای را با یکدیگر برقرار کنند.

ابراهیمی‌‌ترکمان خاطرنشان کرد: حدود 200 سال پیش نخستین کتاب فارسی به روسی ترجمه و در مقابل یکصد سال پیش در ایران نخستین کتاب روسی به فارسی برگردان شد و ما اینجا آمده‌ایم که بگوییم، «زنده باد صلح و دوستی میان ملت‌ها».

تأکید بر گسترش بیشتر روابط فرهنگی دو ملت ایران و روسیه

ولادیمیرویچ استپانوف، معاون وزیر فرهنگ روسیه نیز در این مراسم پیام وزیر این کشور را خواند که بدین شرح است: «ایران و روسیه در سالیان اخیر روابط فرهنگی خود را روز بروز بیشتر کرده‌اند و هنرمندان، موسیقی دانان، سینماگران و سایر فعالان هنری ایران روابط دوجانبه و تنگاتنگی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. رفت و آمد هیأت‌های فرهنگی دو کشور و ارتباطات مستقیم ناشران و هنرمندان ایران و روسیه گویای نزدیکی بیش از پیش دو کشور به یکدیگر است و ما امیدواریم روز بروز شاهد گسترش بیشتر روابط فرهنگی دو ملت باشیم.»

تجلیل از شخصیت‌های فرهنگی روسیه

در ادامه این مراسم، از ویتالی نائو مکین، رییس انستیتوی مطالعات شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه، میخائیل باریسویچ پتروفسکی، مدیر موزه ارمیتاژ و ولادمیر سرگویچ مالیشف، رییس انستیتوی نسخ خطی روسیه به خاطر فعالیت‌های ارزشمندی که در شناساندن هر چه بیشتر فرهنگ و هنر ایرانی به مردم روسیه داشتند، تجلیل به عمل آمد.

تجلیل از شخصیت های فرهنگی روسیه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha