جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

رهبری خبر محرمانه کاخ سفید را فاش کرد

البتّه شما این را هم می‌دانید و شاید بهتر از من بدانید که آمریکایی‌ها احتیاج دارند به مذاکره‌ی با جمهوری اسلامی. دولتهای آمریکا -هم آن دولت قبلی، هم این دولت، هم دولت اسبق- همه احتیاج دارند نمایش بدهند که ما جایی مثل جمهوری اسلامی را کشاندیم پای میز مذاکره.رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان درباره مسائل بعد از تلفن اوباما و روحانی گفتند: حالا باز بعضی زمزمه شروع کرده‌اند که «در حاشیه‌ی اجلاسِ مجمعِ عمومی، ممکن است مذاکره انجام بگیرد»، این به طور قطع منتفی است؛ یعنی معنی ندارد یک چنین چیزی. آنها که آن ظاهرسازها بودند، آن‌جوری عمل کردند با ما؛ اینها که آدمهای وقیحِ مُتهتّکِ پُرروی صریحِ شمشیر از رو بندند؛ با اینها چه مذاکره‌ای؟ اصلاً معنی ندارد. حالا آقای رئیس‌جمهور که هیچ، وزیر خارجه و عناصر وزارت خارجه هم همین‌جور؛ هیچ معنی ندارد با اینها مذاکره کردن.البتّه شما این را هم میدانید و شاید بهتر از من بدانید که آمریکایی‌ها احتیاج دارند به مذاکره‌ی با جمهوری اسلامی. دولتهای آمریکا -هم آن دولت قبلی، هم این دولت، هم دولت اسبق- همه احتیاج دارند نمایش بدهند که ما جایی مثل جمهوری اسلامی را کشاندیم پای میز مذاکره؛ این چیزی است که نیاز دارند. آن روزی که اوباما موفّق شد تلفنی با آقای دکتر روحانی صحبت بکند، اینها آنجا جشن گرفتند که خبرش بعداً رسید به ما از طُرُقی. اینها احتیاج دارند به این قضیّه؛ هیچ لزومی ندارد که ما این احتیاج آنها را برآورده کنیم. حالا [اینکه] چرا ما با مذاکره مخالفیم هم، من دلیلش را قبلاً گفته‌ام، دیگر تکرار نمیکنم.

 

مبارزه با جرائم اقتصادی به دانه‌درشت‌ها رسید

دادستان کل کشور با بیان اینکه رسیدگی به پرونده‌های مهم دانه‌درشت‌ها در راه است‌، گفت‌: برای ما مهره‌های بزرگ و کوچک فرقی نمی‌کند.دادستان کل کشور با اشاره به اینکه متأسفانه با مراحل مطلوب اجرای عدالت اجتماعی در کشور فاصله زیادی داریم، ابراز کرد: مجموعه قضایی کشور فعالیت و تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد اما متأسفانه تنها نیمه لیوان دیده می‌شود.وی با اشاره به تلاش قوه قضائیه در برخورد با متخلفان اظهار داشت: پرونده‌های مهمی در حال حاضر در قوه قضائیه وجود دارد و برای ما مهره‌های بزرگ و کوچک فرقی نمی‌کند.دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه قوه قضائیه با تمام مفسدان دانه‌درشت و دانه‌ریز برخورد می‌کند، تصریح کرد: برخی از جرائم نیاز به اجازه رهبر انقلاب داشته که ما به دنبال آن بودیم تا دادگاه‌ها به صورت سه قاضی با سابقه تشکیل دهیم.

 

تب دلار از سکه داغ تر شد

طوفان بازار طلا و ارز امروز درحالی ادامه داشت که سکه فقط ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، ولی طلا به ۳۶۰ هزار تومان صعود کرد و یورو به مرز ۱۶ هزار تومان رسید.طوفان بازار طلا و ارز امروز درحالی ادامه داشت که سکه فقط ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت، ولی طلا به ۳۶۰ هزار تومان صعود کرد و یورو به مرز ۱۶ هزار تومان رسید.سکه امامی به قیمت ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان رسید است که از دیشب ۵۰ هزار تومان گرانتر و از صبح ۵ هزار تومان کاهش داشته است.سکه بهار آزادی در رقم ۴ میلیون ۲۵۶ هزار تومان در حالا داد و ستد است که از دیشب ۱۰۰ هزار تومان افزایش داشته است و ۵۰ هزار تومان رشد نسبت به صبح را به ثبت رسانده است.نیم سکه به قیمت ۲ میلیون و ۲۵۴ هزار تومان رسید که از دیشب ۴۰ هزار تومان بیشتر شده و قیمت صبحش را ۳۴ هزار تومان افزایش داده است.ربع سکه قیمت ۱ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان را برای خود به ثبت رساند که در واقع از دیشب ۲۰ هزار تومان گرانتر شده و از صبح تغییر خواصی نداشته است.سکه گرمی با رقم ۶۱۲ هزار تومان معامله میشود و این یعنی با ۱۰ هزار تومان رشد نسبت به دیشب، از بازار صبح تغییر محسوسی نکرده است.طلای ۱۸ عیار هم به میزان باور نکردنی ۱۵ هزارو ۲۳۰ تومان رشد داشت و هم اکنون با قیمت ۳۶۰ هزار و ۳۸۰ تومان برای هرگرم ارزش گذاری میشود.در بازار غیر رسمی دلار با هزار تومان افزایش نسبت به دیروز با قیمت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رد و بدل میشود.یورو نیز با هزار تومان افزایش نسبت به دیشب، قیمت ۱۵ هزار و ۹۵۴ تومان را برای خود به ثبت رساند.پوند نیز با هزارو ۹۰ تومان رشد با نرخ برابری ۱۷ هزار و ۶۹۰ تومان معامله می‌شود.

 

آخرین آمار مهمترین تجارت مجرمانه دنیا اعلام شد

مدیرعامل شرکت سامان سلامت پژوه سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی قاچاق دارو در کشور گفت: با توجه به آمار ۴۰۰ میلیون نسخه‌ای سالانه در کشور حدود ۴۰ میلیون نفر داروی تقلبی مصرف می‌کنند. آثار این داروی تقلبی در ساده‌ترین تاثیر بی اثری آن است، اما به طور معمول یک سری عوارض نیز همراه خود دارد.این تجارت در حال حاضر مهمترین تجارت مجرمانه دنیاست، به طوری‌که از تجارت مواد مخدر و اسلحه پیشی گرفته است.وی ادامه داد: طبق اطلاعات WCO و WTO بیش از ۱۰ درصد تجارت دنیا، تجارت کالا‌های تقلبی است. سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده هفت تا ۱۰ درصد دارو‌های دنیا تقلبی است. تقلب به معنی تظاهر است و این موضوع آنقدر گسترده و پیچیده است که در حال حاضر تمام دنیا یک حرکت منسجم برای پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور شروع کرده‌اند. در حوزه فرآورده‌های سلامت محور و دارو سازمان جهانی بهداشت اتحادیه اروپا و ایالت متحده آمریکا نیز قوانینی را تدوین کردند تا از قاچاق و تقلب در این حوزه جلوگیری کنند. تا ۱۰۰ روز دیگر ۲۷ کشور اروپایی موظف به اجرای قوانین مبارزه با قاچاق دارو و کالا هستند.

 

پروژه جدید ضد ایرانی غرب تکمیل شد

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه اظهار داشته بود که ایران نمی‌تواند از مذاکره بر سر نگرانی‌هایی مانند آینده توافق هسته‌ای، برنامه موشکی بالستیک خود و همچنین نقشش در ثبات خاورمیانه اجتناب کند.هر چند هم مقامات ایرانی و هم عراقی ادعای رویترز را صریحا رد کرده اند اما با این وجود جبهه غربی-اسرائیلی که از قبل نقشه خود را در این رابطه کشیده اند اهمیتی به رد شایعه رویترز نمی دهند و نقشه خود را گام به گام جلو می برند.در همینن رابطه «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی مدعی شده که اسرائیل می تواند به اهداف ایرانی در عراق حمله کند.رژیم صهیونیستی در ماه های گذشته نیز حملاتی را به نقاطی در سوریه به بهانه حضور مستشاران ایرانی و تسلیحات آنها انجام داده بود. شایعه سازی در مورد موافقت روسیه برای خروج ایران از سوریه از یک سو و وارد کردن فشارهای بین المللی به تهران در خصوص سوریه، سنگ اندازی در برابر ارتش سوریه برای به تاخیر انداختن عملیات آزادسازی ادلب و احتمال انجام حمله شیمیایی دروغین در این کشور نیز تقریبا در همین راستا انجام می شود.دور کردن ایران از همسایگان به معنای انزوای منطقه ای ایران است. برخی از تحلیلگران عراق، سوریه و ... را حوزه های قدرت ایران می دانند و از دید آنها نیز کاهش رابطه با عراق یعنی از دست رفتن حوزه قدرت. وقتی جمهوری اسلامی بازوهای قدرت خود را دست بدهد غرب راحت تر می تواند با آن وارد مذاکره و گرفتن امتیاز شود.وجود ایران قدرتمند نه به سود آمریکا و غرب و نه متحدان عربی-صهیونیستی آنهاست از همین رو پروژه جدا کردن ایران از عراق از مدت ها قبل آغاز شده و مطرح شدن موضوع انتقال موشک به این کشور و سوء استفاده رژیم صهیونیستی از آن به هیچ وجه امری عادی نیست.

 

حریق تاریخ برزیل لرزه بر اندام موزه های کشور انداخت

فاجعه سوختن ۲۰ میلیون شی تاریخی موزه ۲۰۰ ساله برزیل در انتظار همه موزه های جهان از جمله موزه های قدیمی ایران است موزه هایی که در بناهای قدیمی و فاقد امکانات لازم تشکیل شده اند.موزه ۲۰۰ ساله برزیل با ۲۰ میلیون شی تاریخی در آن که نمونه های منحصر به فردی از آثار تاریخی جهانی را در خود داشت، روز گذشته در آتش سوخت. مقامات این کشور هر کدام این فاجعه را با یک جمله تفسیر کردند و گفتندکه این بدترین تراژدی فرهنگی است و از اینکه تاریخ برزیل یک باره از بین رفت همه مردم برزیل اندوهگین شدند غیر از آنها علاقه مندان به تاریخ، فرهنگ و هنر و موزه داران نیز عمیقا در شبکه های اجتماعی اظهار تاسف کردند. از جمله موزه داران ایرانی. آتش سوزی در موزه برزیل اتفاقی است که هر لحظه همه موزه های جهان را تهدید می کند. این دلهره در میان موزه داران جهان افتاده است که چنین بلایی نیز بر سر موزه شان بیفتد. در این میان موزه داران ایرانی هم از اتفاق پیش آمده برای موزه برزیل متاسف و برای موزه های ایران نگران شدند.

 

نیما در ارز رکورد زد

مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه سامانه نیما با استقبال خوبی مواجه شده، گفت:امروز رکورد عرضه ارز صادرکنندگان غیرنفتی با۷۸ میلیون یورو و نرخ میانگین ۸۹۰۰تومان زده شد.مهدی کسرائی پوراظهار داشت: براساس آخرین تصمیم گرفته شده، تامین ارز برای کالا‌های مورد نیاز کشور به دو دسته اصلی تقسیم شده اند.به گفته وی، روند خوب و رو به رشدی در معاملات این بازار پیش رو است و به طور مثال امروز بالاترین رکورد در عرضه ارز از سوی صادرکنندگان غیرنفتی با ۷۸ میلیون یورو با نرخ میانگین ۸۹۰۰ تومان زده شد.کسرائی پور در پایان افزود: جلساتی میان بانک ها، بانک مرکزی و کانون صرافان در حال برگزاری است تا نیاز‌های واقعی رصد و راه حلی برای پاسخگویی به این نیاز‌ها فارغ از انگیزه سفته بازی برخی، ارائه شود.

 

نرخ باسوادی در ایران اعلام شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نرخ با سوادی در کشورمان از ۴۲ درصد به حدود ۹۰ درصد رسید، کشوری که به نرخ با سوادی بالای ۹۰ درصد برسد، می‌تواند ریشه کنی بی سوادی را جشن بگیرد.وی ادامه داد: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی جزو ۱۱ کشور برتر دنیا است، و کشورمان در زمینه نیروی انسانی دارای ظرفیت بالایی است. دشمنان به دلیل پیشرفت‌های علمی ایران، کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند و این پیشرفت نگرانی آن‌ها را به دنبال داشته است.وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها ۲۰ دانشگاه داشت که ۱۷۰ هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند، اکنون تعداد دانشجویان کشورمان حدود پنج میلیون نفر است و تعداد اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های ایران از چهار هزار نفر در ابتدای انقلاب به حدود ۹۰ هزار نفر رسیده است.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نرخ با سوادی در کشورمان از ۴۲ درصد به حدود ۹۰ درصد رسید، کشوری که به نرخ با سوادی بالای ۹۰ درصد برسد، می‌تواند ریشه کنی بی سوادی را جشن بگیرد.مخبر دزفولی ایران را براساس گزارش‌های بین المللی کشوری با شاخص توسعه انسانی بالا دانست و تصریح کرد: اکنون دو درصد تولید علمی در دنیا در ایران صورت می‌گیرد، ۲۰۰ دانشمند ایرانی جزو یک درصد دانشمندان دنیا هستند و ۱۸ دانشگاه کشورمان جزو دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شوند.

 

بررسی و اصلاح FATF پولشویی نهایی شد

عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در کمیسیون قضایی بررسی و ایرادات شورای نگهبان در خصوص این لایحه اصلاح شد.محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.وی افزود: پیش از این ایرادات محتوایی شورای نگهبان به لایحه مذکور اصلاح شده بود و امروز ایرادات عبارتی آن بررسی و نظر شورای نگهبان در آن اعمال شد.

 

لاریجانی به تامین‌اجتماعی اولتیماتوم داد

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با متولیان حوزه سلامت بر ضرورت پرداخت بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت تا پایان مهرماه سال جاری تاکید کرد.علی لاریجانی بر ضرورت پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا پایان مهرماه سال جاری تاکید کرد و گفت: موارد مربوط به بخش خصوصی حوزه درمان نیز در جلسه شورای هماهنگی سران قوا مطرح خواهد شد.بر اساس این گزارش حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان ضمن بیان اینکه طبق قانون مسئول تایید واردات مواد آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت است، توضیحاتی در مورد ضرورت نحوه تایید تجهیزات پزشکی ارائه داد.در ادامه این نشست دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اقداماتی که دولت برای تامین نیازمندی‌های کارخانجات داروسازی انجام داده است توضیحاتی ارائه داد و مقرر شد با کمک سازمان برنامه و بودجه این اقدامات با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

 

خودرو آرام شد

بر اساس مشاهدات میدانی از بازار خودرو‌های تولید داخل، قیمت‌ها نسبت به روز گذشته، تغییر محسوسی نداشته است.روند معاملات امروز خودرو حکایت از بازار آرام ، با تغییرات کوچک نسبت به روز گذشته دارد.قیمت عمده محصولات ایران خودرو ثابت ماند. سمند LX نسبت به روز گذشته با کاهش یک میلیون تومانی، 55 میلیون تومان معامله شد . قیمت پژو 405 SLX و پژو پارس اتوماتیک نیز بدون تغییر نسبت روز گذشته به ترتیب 59 و 97 میلیون تومان معامله شد.محصولات سایپا نیز روز آرامی را سپری کرد و افزایش قیمتی نداشت، به طوریکه  پراید 132 با 34 میلیون و 600 هزار تومان بدون تغییر نسبت به روز گذشته معامله شد و تیبا 2 نیز در قیمت 46 میلیون تومان معامله شد.

 

فتا دست «هاتگرام و طلاگرام» را از تلگرام قطع کرد

براساس اعلام رسمی آخرین مهلت هاتگرام و طلاگرام برای اتصال به تلگرام تا ۱۵ شهریور است و این دو نسخه موقت غیررسمی و فارسی تلگرام از پس فردا دیگر به پاپان راه فعلی خود می رسند.هاتگرام و طلاگرام، دو نسخه موقت غیررسمی و فارسی تلگرام در ایران ۲روز دیگر به پاپان راه فعلی خود می رسند. قرار است یا این دو نسخه فارسی تلگرام یا از تلگرام مستقل شوند یا فعالیت آنها با روش فعلی قطع شود.ابتدا قرار بود این نسخه‌های غیررسمی تلگرام برای مدت محدودی که پیام‌رسان‌های داخلی تقویت و قادر به پذیرش کاربران تلگرام می‌شوند، کمک‌حال داخلی‌ها باشند، اما پس از مدتی اختلاف‌نظر ایجاد شد و رفیق تلگرام و رقیب داخلی‌ها شدند که اعتراض بر سر بلاتکلیفی وضعیت بازار پیام رسان‌های داخلی و خارجی، به ضرب العجلی برای تعیین تکلیف این نسخه‌ها ختم شد.این پیام رسان‌ها که روزی کمتر از ۵ میلیون کاربر داشتند اکنون ۳۰ میلیون کاربر دارند.سپس دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این سوالی درباره حمایت‌های پنهان از نسخه‌های فارسی تلگرام، گفت: طرح مرکز ملی فضای مجازی درباره خروج از انحصار تلگرام بود که برای برخی سازمان‌ها تکالیفی تعیین شده بود. در رابطه با هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا سیاست‌های خروج از انحصار تلگرام برای دوره گذار روی این برنامه‌ها حساب شده بود و پذیرفتیم که تلگرام‌های فارسی چند ماهی فعال باشند اما آخرین مهلتی که به آقایان دادیم 15 شهریور است و باید به یک پیام‌رسان صد درصد بومی تبدیل شوند.با پایان آخرین مهلت دسترسی هاتگرام و تلگرام طلایی به تلگرام و تحقق وعده مستقل شدن پیام رسان‌های هاتگرام  و طلاگرام، شرایط پیام‌رسان‌های داخلی وارد مرحله حساسی خواهد شد و در صورت مستقل شدن این دو برنامه و قطع ارتباط تلگرام منطق مقداری ریزش کاربر در این دو برنامه را پیش‌بینی می‌کند و بار دیگر تقاضا و تمایل برای پیام رسان‌های جایگزین نسبت به قبل افزایش می یابد.

 

نرخ تولیدی علم دنیا در کشور اعلام شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نرخ با سوادی در کشورمان از 42 درصد به حدود 90 درصد رسید، کشوری که به نرخ با سوادی بالای 90 درصد برسد، می‌تواند ریشه کنی بی سوادی را جشن بگیرد.وی ادامه داد: ایران در زمینه سلول‌های بنیادی جزو 11 کشور برتر دنیا است، و کشورمان در زمینه نیروی انسانی دارای ظرفیت بالایی است. دشمنان به دلیل پیشرفت‌های علمی ایران، کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند و این پیشرفت نگرانی آن‌ها را به دنبال داشته است.وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران تنها 20 دانشگاه داشت که 170 هزار دانشجو در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کردند، اکنون تعداد دانشجویان کشورمان حدود پنج میلیون نفر است و تعداد اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های ایران از چهار هزار نفر در ابتدای انقلاب به حدود 90 هزار نفر رسیده است.

 

ایران از 300 میلیون یورو در آلمان صرف نظر کرد

خبرگزاری آلمان به نقل از برخی منابع مدعی شد که ایران از پیگیری خروج 300 میلیون یورو پول‌های خود از بانک‌های آلمانی صرفنظر کرده است.برخی منابع ادعا کردند که ایران از خارج کردن 300 میلیون یورو (350 میلیون دلار)  پول نقد خود از این کشور صرفنظر کرده است.به نوشته خبرگزاری آلمان،  ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد این مقدار پول را جهت جلوگیری مسدود شدن در اثر تحریم‌های آمریکا از بانک‌های آلمان خارج کند.آنطور که روزنامه «وال‌استریت ژورنال» چندی قبل گزارش کرد، فشارهای ریچارد گرنل سفیر آمریکا در برلین موثر بوده و بانک مرکزی آلمان که مدیران و هیأت اجرایی آن را دولت منصوب کرده، با افزودن متممی به قوانین مالی آلمان،  قصد داشته با پوشش «نگرانی از پولشویی»، از انتقال پول به ایران جلوگیری کند.

 

نسخ جعلی داروهای خاص کشف شد

رییس داروخانه ۱۳ آبان با اشاره به علت کمبود داروهای شیمی‌درمانی در این داروخانه، گفت: ممکن است گاهی به علت بدهکاری نتوانیم این داروها را تامین کنیم، اما حداقل تا به حال کمبود این داروها موقتی بوده است.دکتر محمدرضا روئینی گفت: در زمینه داروی بیماران هموفیلی مشکل کمبود نداریم. اما این داروها چون کاملا رایگان هستند و داروهای گران‌قیمتی هم محسوب می‌شوند، گاهی اوقات از داخل به خارج از کشور قاچاق می‌شوند و یا از چرخه توزیع قانونی در کشور گرفته شده و به شبکه غیرقانونی توزیع وارد می‌شود. بالاخره ممکن است به ندرت ببینیم که بیماری به اندازه نیازش دارو می‌گیرد، اما همه این داروهای مورد نیازش را مصرف نمی‌کند و قسمتی از دارویش را به دیگران می‌دهد.وی افزود: گاهی هم می‌بینیم که نسخ جعلی در این حوزه وارد مجموعه می‌شود. البته در این زمینه وزارت بهداشت برای اینکه نسخه جعلی وارد سیستم نشوند، پرونده‌های بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی را در اختیار دارد و ما هم در داروخانه  باید نسخه به نسخه آنها را برای جلوگیری از این قضیه وارد سایت کنیم. بنابراین مشخص است که چه پزشکی نسخه نوشته، چه کسی بیمار است و چه تعداد دارو دریافت کرده است. یکی از علل ازدحام در داروخانه ۱۳ آبان هم انجام همین فرآیندهای کنترلی است که وزارت بهداشت دستور داده به ازای هر نسخه اعمال کنیم تا توزیع دارو قابلیت ردیابی داشته باشد.

 

تاریخ هخامنشی به کشور بازگشت

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: سردیس سرباز هخامنشی که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، از دادستانی نیویورک تحویل گرفته شد و به زودی به ایران منتقل می شود. وی افزود: این اثر ٩٠ سال پیش در ایران کشف و پس از چند سالی از ایران خارج شد.نماینده دائم ایران در سازمان ملل ادامه داد: این اثر تاریخی سال گذشته در حراجی در نیویورک کشف و با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک مشخص شد که متعلق به مردم ایران است و به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده است.سردیس سرباز هخامنشی در سال 1933 توسط باستان شناسان موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو اکتشاف و در سال 1936 به سرقت رفت. این اثر پس از چند بار دست به دست شدن در پاییز 2017 برای حراج از کانادا به نیویورک رسید. این اثر از سال 1951 تا 2011 در کانادا بوده است.جمهوی اسلامی ایران در اکتبر 2017 با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد. دادگاه هم در 11 جولای 2018 رای نهایی خود را برای استرداد اثر به ایران اعلام کرد و در نهایت در تاریخ 4 سپتامبر(13 شهریور) تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد شد.

 

آمریکا همه کارت های ضد ایرانی خود را سوزاند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: آمریکا همه کارت هایش را رو کرده است. در حال حاضر فشارهای آمریکا به اوج خود رسیده است. به همین دلیل، در14 آبان - موعد بازگشت تحریم ها - هم چیزی بیشتر از اینکه الان هست اتفاق نخواهد افتاد. معاون وزیر امور خارجه گفت: این یک واقعیت است که تحریم های آمریکا بعد از خروج آمریکا از برجام و برگشت تحریم های آمریکا این تحریم ها شامل این شرکت ها خواهد شد و اینها اگر با ایران کار کنند بازارهای خود را در آمریکا از دست خواهند. بنابراین با یک تصمیم اقتصادی بازارهای آمریکا را به بازار ایران ترجیح خواهند داد و ایران را ترک خواهند کرد یا می کنند.وی افزود: اروپا موضع سیاسی و موضع اقتصادی اش با شرکت ها تفاوت می کند. اروپایی ها معتقدند که برجام برای آنها یک موضوع امنیتی است. این را در همه بیانیه های خود تکرار کرده اند. برجام را یک موضوع حیثیتی برای خود می دانند. بنابراین به لحاظ سیاسی مصمم به حفظ آن هستند ولی به لحاظ اقتصادی باید شرکت ها ی خود را حمایت کنند. عراقچی اضافه کرد: مشکل اینجا است که آنها نمی توانند به شرکت های خود دستور دهند چرا که آنها دنبال منافع اقتصادی خود هستند. حرف ما هم با اروپایی ها این است که اگر حیثیت و امنیت شما مهم است باید شرایطی را فراهم کنید و از شرکت های خود حمایت کنید که آنها راضی شوند با ایران کار کنند.

 

قطب صنعت چوب کشور زیارتی شد

استان قم، یکی از مهمترین قطب های تولید محصولات چوبی و مبلمان کشور است و امروز هنرمندان انواع محصولات چوبی را با مهارتی خاص در این استان تولید و به بازارهای داخلی و خارج از کشور صادر می کنند. بیش از 20 هزار نفر به صورت مستقیم و 100 هزار نفر دیگر به صورت غیرمستقیم در قالب چهار هزار واحد کارگاهی در صنعت چوب و مبلمان قم مشغول کارند و 60 درصد تولید مبلمان کشور در این استان صورت می پذیرد.همچنین ساخت محصولات چوبی ومبلمان درقم به دلیل سابقه طولانی هنرمندان صنعتگر این استان به یکی از صنایع بومی آن تبدیل شده است و امروز یکی از خوشه های مهم صنعتی قم به همین نام فعالیت می کند.12 خوشه فعال صنعتی در قم شناسایی که از این تعداد فعالیت اجرایی پنج خوشه آغاز شده و 2 خوشه نیز در سال جاری وارد چرخه کار اقتصادی می شوند. اتحادیه درودگران قم که فعالیت خود را از سال 1361 آغاز کرده هم اکنون با بیش از چهار هزار واحد عضو در حوزه های تولید محصولات چوبی، رنگ کاری، رویه کوبی و منبت کاری بزرگترین صنف استان است که با اشتغال مستقیم حدود 20هزار نفر در صنعت چوب ، بالاترین رتبه اشتغال را به خود اختصاص داده است.

 

هفته فرهنگی ایران در روسیه آغاز شد

هفته فرهنگی ایران در روسیه از روز دوشنبه با هدف آشنایی بیشتر مردم روسیه با فرهنگ ایرانی آغاز شد. هفته فرهنگی ایران 12 تا 18 شهریور و با هدف آشنایی بیشتر مردم روسیه با فرهنگ ایرانی در شهرهای مسکو و اوفا برگزار می شود. باند جعل مدرک برای کارت بازرگانی متلاشی شددر طول برگزاری هفته ایران در روسیه، برنامه های مختلفی توسط گروه های موسیقی و هنرمندان فعال در زمینه صنایع دستی، قهوه خانه و سفره خانه سنتی، نقالی، کتاب آرایی برگزار می شود و محصولات ایرانی به نمایش در خواهند آمد.

 

باند جعل مدرک برای کارت بازرگانی متلاشی شد

مسعود خوانساری گفت: به دنبال افزایش میزان تقاضا برای دریافت ارز4200 تومانی در بهار امسال، باندی به سرکردگی یک موسسه ثبت شرکت با سوء استفاده و جعل مدرک اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده بودند.وی اضافه کرد: به دنبال پایش کارت های بازرگانی متوجه شدیم باندی به صورت سازمان یافته اقدام به جعل مدرک، پرداخت رشوه و همچنین سوء استفاده از هویت افراد برای دریافت کارت بازرگانی کرده است. «در سه سال گذشته بخش مهمی از فرآیند صدور کارت بازرگانی الکترونیکی شده و بزودی با استقرار سامانه های هوشمند و آغاز فعالیت نرم افزار اتاق تهران، در عمل صدور کارت بازرگانی تمام الکترونیکی می شود که در این شرایط شرایط امکان سوء استفاده و فساد به صفر می رسد.»وی گفت: البته عموم فعالان اقتصادی و حتی مردم عادی باید دقت کنند که با وعده های واهی برای قرار دادن هویتشان در اختیار دیگران، فریب نخورند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از کشف باندی خبر داد که به طور سازمان یافته با جعل مدرک اقدام به دریافت کارت بازرگانی می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha