پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 460684
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی

حورزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: اگر کسی در درس ها و امتحانات موفق بود ۵ تومان و اگر کسی در درس و امتحانات ضعیف بود، ۳ تومان شهریه از استاد می گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عباس کعبی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» با اشاره به خاطره ای از دوران تحصیل در حوزه علمیه اهواز، گفت: قبل از انقلاب و سال 54 در اهواز هنوز حوزه علمیه ای به شکل امروز نبود و مرحوم والد، ما را پیش عالمی به نام آیت الله کرمی که از بزرگان حوزه نجف و قم و از شاگردان مرحوم آیت الله حجت کوه کمری بود، برد. درس مقدمات مانند ادبیات و سایر کتابهای ادبی را به صورت روزانه پیش ایشان می خواندیم.

عضو خبرگان رهبری افزود: اگر کسی در درس ها و امتحانات موفق بود 5 تومان و اگر کسی در درس و امتحانات ضعیف بود، 3 تومان شهریه از استاد می گرفت.

عضو جامعه مدرسین افزود: طلاب مدرسه درکنار درس ادبیات روزانه، فعالیت دیگری هم روز چهارشنبه هر هفته داشتند و آن برنامه بهداشت، مدرسه و حجره بود. خود مرحوم کرمی، اهمیت خاصی به بحث بهداشت می داد و همیشه پیشاپیش و جلوتر از طلبه ها مشغول تمیز کردن مدرسه و حجره ها می شد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی گفت: مدرسه ای که در آن درس می خواندیم به  صورت شبانه روزی بود و طلبه ها خودشان همه کار انجام می دادند. مدیر و استادی در مدرسه نبود.

عضو خبرگان رهبری افزود: طلبه ها با تلاش خودشان به تعلیم، تعلم و تهذیب نفس می پرداختند و در کنار درس خواندن، به مباحثه و احترام به استاد اهمیت فوق العاده می دادند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: الان هم باید سعی کرد به مباحث اخلاق، مباحثه و تعلیم و تعلم اهمیت فراوانی داد و اجازه ندهیم مدارس علمیه رشد خودشان را از نظر علمی و تهذیبی از دست بدهند. این امر مهم با تلاش همه افراد مانند طلاب، مدیر و استاد میسر خواهد بود.  

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha