پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ بحث روز مردم، گرانی است؛ کاش گرانی ۲۰ درصد و ۵۰ درصد بود؛ امروز گرانی ۱۰۰ درصد و ۲۰۰ درصد داریم و حقوق بگیران، کارمندان و کارگران ما بیچاره شده اند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم ضمن تبریک روز مباهله، اظهار داشتند: آیه 61 سوره آل عمران به موضوع مباهله پرداخته است که از مسائل مهم زندگی پیامبر(ص) و امام علی(ع) است؛ این واقعه، فضیلتی بزرگ برای نبی مکرم اسلام بود که بر اثر آن مخالفان عقب نشینی کردند.

ایشان با بیان این مطلب که طلاب درباره این مسئله مطالعه کرده و برای مردم بیان کنند، ابراز داشتند: مباهله از ماده بهل به معنای رها کردن است؛ دلیل نامگذاری این اتفاق به مباهله این است که طرف مقابل را در مقابل مجازات الهی رها می کنند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود به موضوع گرانی های اخیر اشاره کردند و گفتند: مسئولین محترم بدانند این روزها در هر جلسه ای می نشینیم، سخن از گرانی است؛ بحث روز مردم، گرانی است؛ کاش گرانی 20 درصد و 50 درصد بود؛ امروز گرانی 100 درصد و 200 درصد داریم و حقوق بگیران، کارمندان و کارگران ما بیچاره شده اند.

معظم له بیان داشتند: مسئولین جدی بگیرند؛ این مسائل شوخی نیست؛ مسئله ای سرنوشت ساز است؛ باید شبانه روز به فکر راه حل باشند؛ دل خود را به این مسئله خوش نکنند که این گرانی ها از فشارهای خارجی است؛ بسیاری از مشکلات، داخلی است و باید با مدیریت درست آن را حل کرد؛ تا به امروز هرچه مسئولین دولت، مجلس و قوه قضائیه دور هم نشستند، خبری نشد و باید فکری برای این مسائل کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: نکته مهم دیگری که باید گفت این است که در این گرانی گروهی از تجار و کسبه که عددشان هم کم نیست، سهیم هستند؛ تا می شنوند که قیمت اجناس بالا رفته است، آن را احتکار کرده و مخفی می کنند و در گران فروشی مسابقه می گذارند.

ایشان ابراز داشتند: نبی مکرم اسلام در روایتی فرمودند: المحتکر ملعون/ احتکار کننده ملعون است و یا در روایت دیگری آمده است که احتکارکنندگان به بیماری صعب العلاج و فقر و تنگدستی و افلاس مبتلا می شوند.

این مرجع تقلید تأکید کردند: باید اجناس پیداشده در انبار محتکران به قیمت عادلانه به مردم فروخته شود؛ نباید درب این انبارها را پلمپ کرد و اجناس در انبارها بماند.

این مرجع تقلید در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) نیز اشاره کردند و گفتند: حضرت فرمودند: «أحبّ اللَّه تعالى عبدا سمحا إذا باع و سمحا إذا اشترى و سمحا إذا قضى و سمحا إذا اقتضى/ خداوند بنده ای را كه به هنگام خريد و هنگام فروش و هنگام پرداخت و هنگام دريافت سهل انگار (آسان گیر) است دوست دارد».

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساختند: بسیاری از پرونده های دادگستری به دلیل سخت گیری های موجود است و نباید اینگونه بود؛ باید در معاملات، زندگی و ... آسان گیر بود تا بتوان با سازش، مشکلات را کنار زد.

معظم له تصریح کردند: اسلام تعلیمات نابی همچون همین روایت دارد که از محیط خشونت که دختران خود را زنده به گور می کردند، برخاسته است و ما باید تلاش کنیم تا تعلیمات اسلامی زنده شود.

گفتنی است: درس خارج حضرت آیت الله مکارم شیرازی بنابر اعلام معظم له، از امروز به مناسبت ماه محرم الحرام، تعطیل و روز دوشنبه، چهاردهم محرم مجددا آغاز خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
    0 0
    درآستانه دلار ۱۵ هزار تومانی؛ نمایندگان مجلس به تعطیلات تابستانی رفتند دلار دلالان از مرز ۱۵ هزار تومان گذشت/ روحانی کفایت لازم برای اداره کشور را دارد؟