جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیما

حوزه/ مدیر شبکه کودک و نوجوان با اشاره به آمار خطر آفرین تماشای تلویزیون در کودکان و نوجوانان خاطرنشان ساخت: خردسالان ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه و کودکان ۳ ساعت ۳۴ دقیقه در روز تلویزیون می بینند و این مساله خطرناکی است و مبلغان و علما باید به صورت چهره به چهره فرهنگ سازی این مساله را در جامعه نهادینه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر محمد سرشار مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست فرهنگ و رسانه معاونت تبلیغ حوزه های علمیه که در سالن آیت الله حائری(ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، بیان داشت: شبکه کودک سیما از اردیبهشت 94 تاسیس شده و از اول مهر همان سال پخش آزمایشی را شروع کرده و 30 فروردین 95 به صورت پخش رسمی فعالیت خود را شروع کرده است.
وی تصریح کرد: شبکه نسیم و دیگر شبکه ها به نسبت درخواست جامعه برنامه تولید می کنند و ما نمی توانیم شبکه کودک را این گونه اداره کنیم، برای اینکه کودک و نوجوان نیاز به امور تربیتی دارند و رسانه باید مربی جامعه باشد.
دکتر سرشار با بیان اینکه برنامه های تلویزیونی برای همه مردم است گفت: سطح برنامه های تلویزیونی برای عامه مردم است و به همین سبب احتمال دارد که کاملا با مبانی تربیتی همسان نباشد. 
وی در ادامه افزود: امروز مثل دهه 60 نیست، فعالیت شبکه های ماهواره ای کودک که در ایران قابل دریافت است 165 مورد است که بالغ بر 7 مورد به زمان فارسی فعالیت می کنند.
مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: شبکه نمایش خانگی، مشکلات فروش اینترنت و مقاومت دولت در برابر اصلاح محتوا و همچنین محصولات غیر مجاز در عرصه کودک و نوجوان تهدید های بزرگی در این زمینه است.
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در عرصه رسانه ها ابراز داشت: آینده تلویزیون های هوشمند به جای تلویزیون های امروزی جایگزین می شوند و مشکلات فراوانی ما را در عرصه ارائه محتوا و با وجود محتوی غربی تهدید می کند.
دکتر سرشار با اشاره به تاریخ چه صدا و سیما در ایران مطرح کرد: صدا و سیما در رژیم پهلوی و با تفکری غربی وارد کشور شد و بعد از انقلاب از سال 74 و با دستور رهبر معظم انقلاب مرکز پویا نمایی صبا تجهیز شد.
وی ادامه داد: زمانی که مرکز پویا نمایی صبا تجهیز شد همچون صنعت موشکی، دنیا خود را در معرض تهدید دید. 
بدون منظومه فکری کار زمین می خورد
مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به رسالت شبکه کودک ابراز داشت: شبکه کودک مهم ترین دستیار خانواده در تربیت آینده سازان تمدن نوین اسلامی است، کوچک سالانی که استعدادهای آنها بر مبنا ی یک منظومه تربیتی شکوفا شده و در گستره گویش واران زبان فارسی زندگی می کنند.
وی در ادامه با اشاره به رسالت شبکه کودک و نوجوان بیان داشت: با سعی های فراوان که نگذاشته ایم برنامه های غیر قابل پخش وارد تلویزیون شود و با این حال آمار بالایی در بیننده شبکه کودک و نوجوان را کسب کرده ایم.
وی ادامه داد: بنده زمانی که وارد صدا و سیما شدم با هدف تبدیل نظریه تربیتی به برنامه تلویزیونی شروع کردم و این درحالی بود که سابقه صدا و سیما را نداشتم و با 75 درصد برنامه خارجی تحویل گرفتیم.
دکتر سرشار با بیان اینکه شبکه کودک مخاطب محور فعالیت می کند نه غالب محور اظهار داشت: 85 در صد خردسالان و 82 کودکان بیننده شبکه پویا هستند.
وی با اشاره به آمار خطر آفرین تماشای تلویزیون در کودکان و نوجوانان خاطرنشان ساخت: خردسالان 3 ساعت و 45 دقیقه و کودکان 3 ساعت 34 دقیقه در روز تلویزیون می بینند و این مساله خطرناکی است و مبلغان و علما باید به صورت چهره به چهره فرهنگ سازی این مساله را در جامعه نهادینه کنند.
مدیر شبکه کودک و نوجوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: به دلیل کمبود بودجه 45 در صد برنامه ها تکراری، 20 درصد داخلی، 15 درصد پویا نمایی خارجی، 8 در صد آگهی بازرگانی و 5 درصد برنامه های متفرقه است.
وی در ادامه با اشاره به کشور انگلیس در تولید محتوا ابراز داشت: کشور انگلیس همه برنامه هایش داخلی است و سبک زندگی برایش مهم است، ما نیز باید به این سمت و سو برویم و مشکلی که در مهد کودک ها داریم برای این است که الگویی مناسب نداریم.
سرشار در پایان گفت: برنامه های تولیدی شبکه کودک و نوجوان با اهداف تشویق به هنر و مهارت، حفاظت محیط زیست، ترویج فرهنگ کتاب خوانی، کتاب خوانی مصور، تقویت زبان فارسی، تربیت دینی و جهان بینی توحیدی و دیگر عناوین تولید می شود. 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha