پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
الویری

حوزه/عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) گفت: در یک نگاه تمدنی عبادات را گسسته از متن زندگی ترویج نکنید و به بعد اجتماعی عبادات توجه داشته باشید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین الویری پیش از ظهر امروز در سلسله نشست های «راویان مکتب حسینی» ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزارشد اظهار داشت: سخن از تمدن نکته مهمی است، اما ممکن است در چنین فضایی سخن گفتن از تمدن،  مقداری احساس بیگانگی با درد مردم را به ذهن مردم القا کند.

وی این سؤال را مطرح کرد که آیا در شرایط فکری و ذهنی و فضای اجتماعی و اقتصادی خاصی که مخاطب زندگی می کند زدن حرف های آرمانی چه توجیهی می تواند داشته باشد، گفت: آیا باید از این مباحث دست کشید یا چون مطالبات دین و رهبری است بدون در نظر گرفت مخاطب به آن ها بپردازیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که مبلغ دینی نمی تواند نسبت به مخاطب بی توجه باشد تصریح کرد: در گذشته یک روحانی محل فعالیتش تنها مسجد نبود، بلکه به رفع مشکلات اهالی محل نیز رسیدگی می کرد.

وی ادامه داد: در این شرایط کشور و اوضاع اقتصادی و بحران فکری وظیفه دینی بر دوش ما است که همدردی با مردم داشته باشیم و تا حد ممکن به رفع مشکلات آن ها اقدام کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الویری با بیان اینکه امروز در جامعه با مجموعه ای از دو گانه ها روبه رو هستیم و یکی از این دو گانه ها شعار هایی است که توسط برخی دولتمردان از ابتدا زده شده، افزود: درجامعه بحث ثروت به عنوان ارزش به جایی رسیده که شخصی ثروتش را در برابر نیروی انتظامی و فردی که در حال خدمت به جامعه است به رخ می کشد؛ در اوایل انقلاب ثروتمندان خجالت می کشیدند که ثروتشان را نشان دهند.

توجه به کلان نگری

وی با اشاره به اینکه باید تمدن اندیشی را رواج داد و مهم ترین، شناخته شده ترین و طبیعی ترین ویژگی تمدن اندیشی، ممکن است کلان نگری باشد، عنوان کرد: کلان نگری یعنی از سطح مسائل شخصی و خانوادگی روزمره و روستایی و محله ای و شهری و کشوری و منطقه ای خود را بالاتر آوردن و در تحلیل پدیده ها در تفسیر رویداد ها و تنظیم رفتار در بالاترین حد بشری تصمیم گرفتن.

استاد حوزه با بیان اینکه باید ترسیم نماییم کشور ما تنها میزبان فکری مکتب اهل بیت(ع) است و تاکنون چه فراز  و فرود هایی را پشت سر گذرانده و چه آینده ای نیز پیش رو دارد افزود: برای تمرین تمدن اندیشی و انتقال آن به مردم آگاهی های تاریخی خود را باید بالا ببرید.

وی با تأکید بر اینکه باید بیش از پیش فرهنگ دینی را به متن زندگی اجتماعی کشاند، گفت: در یک نگاه تمدنی عبادات را گسسته از متن زندگی ترویج نکنید و به بعد اجتماعی عبادات توجه داشته باشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha