جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور ، مدیر حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با تأکید بر اینکه تحول اصلی در حوزه حرکت به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی است، از مهاجرت بی‌ثمر طلاب به قم انتقاد و ابراز گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرام پور، مدیر حوزه علمیه خوزستان، امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه که برای نخستین بار در سال تحصیلی جدید برگزار می‌شود، با اشاره به اجرای نظامات جامع حوزوی، در سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: یکی از فواید، طرح نظامات جامع، ارائه برنامه درسی جامع و منسجم به همه حوزه‌های علمیه است.

وی ادامه داد و گفت: وقتی نظامات جامع، تکمیل شوند، بخش‌های تهذیب، آموزش و پژوهش باهم تلفیق شده و خروجی آن یک برنامه جامع با یک کارنامه جامع ارائه خواهد شد.

ایجاد منابع پایدار برای مدارس علمیه

مدیر حوزه علمیه خوزستان، ایجاد منابع پایدار برای مدارس علمیه را یک اولویت و ضرورت برای مدیران مدارس اعلام کرد و گفت: مدیر و هیئت امنای مدارس علمیه، باید منابع پایداری را برای اجرای برنامه‌های خودشان تعریف کنند تا در آینده با مشکلات مالی مواجه نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، خواستار کمک مدارس علمیه به یکدیگر از حیث تقویت برنامه‌های تهذیبی-تربیتی شد و اظهار داشت: مدارس توانمند باید به مدارس کم برخوردار از حیث مادی و معنوی کمک کنند.

وی در ادامه سخنان خود، با ابراز این گلایه که «چرا مکلاها (افراد غیر طلبه) برای مردم به غلط یا بعضا درست، مسأله شرعی بیان می‌کنند، اما یک طلبه‌این کار را وظیفه خود نمی‌داند!» گفت: قطعاً طلبه‌ای که با مفاهیم قرآن آشناست، باید آموزش قرآن به مردم را وظیفه خودش بداند؛ یک طلبه پایه ۳ باید بتواند مسائل شرعی را با زبانی شیوا و درست در مساجد و محلات، توضیح دهد.

انتقاد از مهاجرت بی‌ثمر طلاب به قم

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در نقد مهاجرت طلاب به قم، گفت: در زمان قدیم طلاب به نجف می‌رفتند، تا پس از اتمام تحصیل وقتی به شهر خود باز می‌گردد، مردم به سراغش روند از مسائل شرعی‌شان را حل کنند! اما امروز آیا این‌گونه است!؟.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، ادامه داد و افزود: خیلی از افراد را می‌شناسم که به قم مهاجرت کرده‌اند، نه آن‌طور که باید درس می‌خواند، نه مردم به سراغ او می‌روند و نه او به سراغ مردم می‌رود! به همین دلیل مهاجرت بی‌ثمر طلاب به قم، یک آفت بزرگ برای مدارس علمیه است.

باید به سراغ مردم رفت

وی با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیون باید به سراغ مردم روند، اظهار داشت: امروز سرگرمی‌های مردم با وجود فضای مجازی آن‌چنان افزایش یافته که دیگر کسی برای حل مسائل دینی‌اش به سراغ طلبه و آخوند نمی‌رود؛ پس امروز ماییم که باید به سراغ مردم رویم و برای آنها مسأله شرعی بیان کنیم.

تحول اصلی در حوزه‌های علمیه حرکت به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی است

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در بخش دیگری از سخنان خود، تحول اصلی در حوزه‌های علمیه را حرکت به سمت تشکیل تمدن نوین اسلامی دانست و تصریح کرد: امروز اگر تلاش کردیم حکومتی اسلامی بر قرار و مردم را با دین آشنا کنیم، آن موقع به سمت تحول گام برداشته‌ایم.

نگاه حکومتی به حوزه داشته باشیم

وی اضافه کرد: باید «نگاه حکومتی به حوزه داشته باشیم» و نگاه حکومتی یعنی به سراغ مردم رویم و آنها را به‌سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی سوق دهیم.

تمام نگاه‌ها در حوزه، نگاه تکلیف گرایی است نه حکومتی!

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، با بیان اینکه تمام نگاه‌ها در حوزه، نگاه تکلیف گرایی است، گفت: چون موضوع فعل مکلف بوده، همه نگاه‌ها امروز تکلیف گرایی است! و این مسأله صرفاً در نماز، روزه، حج، خمس و زکات بروز کرده نه در حل مشکلات و معضلات اجتماعی...! .

مدیر حوزه علمیه خوزستان، تصریح کرد: مگر امام خمینی(ره) نمی‌فرمود که «حکومت تکلیف همه است» پس چرا این نگاه حکومتی در حوزه نیامده و ظهور و بروزش در هیچ مسأله اجتماعی سوق پیدا نکرده است.

وی تأکید کرد: امروز بزرگ‌ترین مشکل حوزه‌ها این است که نه مدیران با نگاه حکومتی برنامه‌ریزی می‌کنند، نه طلبه‌ها با این نگاه به حوزه می‌آیند و نه اساتید بدین روش و با این هدف تدریس می‌کنند!.

طلبه‌ای در تحقق تمدن نوین اسلامی نقش آفرین است که به فکر اصلاح ذهن دانش آموزان باشد

حجت الاسلام و المسلمین بهرام پور، ابراز تأسف کرد و گفت: آن مدیری که به طلبه‌اش می‌گوید در حجره بنشین و فقط درس بخوان، هیچ شناختی از فضای عمومی جامعه ندارد.

وی ادامه داد و افزود: مدیر به طلبه می‌گوید بنشین در حجره درس بخوان، آن وقت دشمن شبانه‌روز با انتشار فیلم‌ها و عکس‌های مبتذل ذهن دانش آموزان در مدارس را مختل می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، در پایان با تأکید بر اینکه طلبه امروزی و طلبه طراز انقلاب، باید به فکر اصلاح ذهن دانش آموزان باشد، گفت: اگر طلبه‌ای می‌خواهد در تمدن نوین اسلامی، نقش آفرین باشد، باید فکر و ذهنش در مدارس تحصیلی دانش آموزان باشد و برای جذب آنها به مساجد و حوزه‌های علمیه برنامه‌ریزی مستمر کند.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha