پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام محمد کرباسی مسئول آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی

حوزه/ مسئول آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی گفت: تلگرام طلایی و هاتگرام به علت این که از پروکسی استفاده می کنند و متصل به سرور تلگرام هستند منع قانونی دارند.

حجت الاسلام محمد کرباسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به مشکلات فعالیت شبکه های مجازی غیر بومی در کشور، ابراز داشت: دسترسی بیگانگان به اطلاعات کشور، ترویج محتوای ضد اخلاقی و ضد اعتقادی و نقض حریم خصوصی برخی از آسیب های فعالیت شبکه های اجتمای غیر بومی در کشور به شمار می رود.

وی درباره دسترسی بیگانگان به اطلاعات کشور تصریح کرد: برخی می گویند اطلاعات فردی و شخصی ما به چه درد دشمن می خورد. در جواب باید گفت همچنانکه تجمیع اطلاعات افراد جامعه در سرشماری عمومی نفوس و مسکن دستاوردهای مهمی در چشم اندازهای پیش روی کشور دارد، دشمن نیز با تجمیع اطلاعات مردم و تجزیه و تحلیل آنها علیه منافع مردم برنامه ریزی می کند، به عنوان نمونه در مشکلات اقتصادی اخیر، علاوه بر ضعف مدیریت داخلی، عملیات روانی بیگانگان که در بستر تلگرام صورت می گیرد نیز به وضوح دیده می شود.

مسئول آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی در ادامه با اشاره به مساله فیلترینگ تلگرام و دستور قضایی مبنی بر این حکم، ابراز داشت: دولت در دهم اردیبهشت ماه سال جاری با دستور قضایی تلگرام را فیلتر کرد، در این دستور آمده است که دولت باید جلوی هر گونه دسترسی به تلگرام را بگیرد.

حجت الاسلام کرباسی اظهار داشت: بعد از مساله فیلترینگ تلگرام استقبال خوبی از پیام رسان های داخلی شکل گرفت و پیام رسان سروش ظرف کمتر از یک ماه 10 میلیون عضو جذب کرد و این در حالی است که تلگرام در طول چهار سال 40 میلیون عضو جذب کرده بود و این نشان دهنده استقبال و اعتماد مردم به پیام رسان های بومی است.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه پیام رسان های داخلی مطرح کرد: پیام رسان های داخلی به خوبی می توانند پاسخ گوی نیازهای مردم باشند؛ اما متاسفانه نه تنها از سوی نهادهای مسئول حمایتی نمی شوند، بلکه برخی سنگ اندازی ها نیز مانع رشد آن ها است.

مسئول آموزش دفتر مطالعات فضای مجازی گفت: تلگرام طلایی و هاتگرام بدین علت که از پروکسی استفاده می کنند و متصل به سرور تلگرام هستند، منع قانونی دارند.

وی ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، دولت باید از پیام رسان های داخلی حمایت کند، اما متاسفانه حمایت های پیدا و پنهان نهادهای دولتی از این دو فیلترشکن، تضعیف توان داخلی و پیام رسان های بومی را در پی داشته است.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه گفت: متاسفانه قوه قضائیه نیز با وجود ظرفیت های قانونی در این زمینه کوتاهی می کند. در حالیکه تصمیم نظام بر فیلترینگ تلگرام بنا شده، اعطای مجوز فعالیت به هاتگرام و تلگرام طلایی از جانب قوه قضائیه، اقدامی غیر قابل توجیه است.

وی در پایان گفت: متاسفانه برخی اقدامات مسئولان، دانسته یا ندانسته سبب دور زدن تصمیماتی می شود که در راستای منافع مردم و حمایت از پیام رسان های داخلی گرفته شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha