جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تعرض به کنسولگری ایران در بصره

حوزه/ دکتر هانی زاده گفت: سفر سال گذشته مقتدا صدر به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، نشان می‌دهد که عربستان در تلاش برای ایجاد شکاف و اختلاف میان جریان‌های سیاسی شیعه است، از این رو حرکت اخیری که در بصره رخ داد، برآیند یک مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و داخلی در تحریک مردم است.

دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به آتش زدن سرکنسول گری ایران در بصره عراق، اظهار داشت: آنچه طی روزهای اخیر رخ داد و منجر به حمله علیه تأسیسات دولتی و سرکنسولگری ایران در بصره شد، یک سناریوی از پیش طراحی شده برای ایجاد جنگ شیعه- شیعه است.

وی با اشاره به تحرکات سفارت عربستان در بغداد، گفت: از مدت‌ها پیش سفارت عربستان در بغداد، به‌شدت در مناطق جنوب عراق، مخصوصاً بصره، فعالیت زیرپوستی و خزنده خودش را آغاز کرد و با توجه به وضعیت خدماتی و اهمال دولت حیدرالعبادی، در ارائه خدمات رفاهی به استان‌های جنوبی عراق، تحرکاتی مشهور در اعتراض به شرایط معیشتی اهالی بصره صورت گرفت.

هانی زاده، افزود: اگرچه ظاهر اعتراضات مردمی بود، اما به عیان دست‌های عربستان سعودی، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عوامل باقی مانده حزب بعث در پشت این حرکت و همچنین حمله به کنسولگری ایران و تأسیسات عمومی بصره، قابل مشاهده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، جلوگیری از تشکیل دولت ائتلاف و وحدت ملی را دیگر هدف مخالفان و جبهه مخالف برشمرد و گفت: به موجب این سناریو، قرار است که جریان‌های سیاسی عراق، تا مدت‌ها نتوانند یک دولت ائتلاف و وحدت ملی تشکیل دهند.

وی با اشاره به حضور برخی جریانات شیعه در اعتراضات خیابانی بصره، گفت: متأسفانه برخی جریانات شیعه، در این زمینه خواسته یا ناخواسته در تحریک مردم و این آشوب‌ها نقش داشتند.

مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دشمنان برای تحریک مردم

هانی زاده، سفر سال گذشته مقتدا صدر به عربستان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سفر سال گذشته مقتدا صدر، رهبر جریان الطائفین، به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، نشان می‌دهد که عربستان در تلاش برای ایجاد شکاف و اختلاف میان جریان‌های سیاسی شیعه است، از این رو حرکت اخیری که در بصره رخ داد، برآیند یک مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و داخلی در تحریک مردم است.

وی با بیان اینکه عوامل حزب بعث، نقش مؤثری در تحریک مردم برای حمله به کنسولگری ایران داشتند، گفت: هدف این کار، ضربه زدن به وحدت دو ملت ایران و عراق، و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم باشکوه اربعین است؛ زیرا این حرکت بزرگ و پرشور انسانی، طی سال‌های گذشته نگرانی‌هایی برای رژیم آل سعود و برخی از رژیم‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی و آمریکا به وجود آورد.

هانی زاده، تصریح کرد: این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، صرفاً با هدف ضربه زدن به امنیت مشترک ایران و عراق، ایجاد جنگ داخلی بین شیعیان، قطع همکاری‌های اقتصادی بینابین و جلوگیری از ارتباطات مذهبی بین دو کشور است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه، در پایان ضمن ابراز تأسف نسبت به وضعیت فعلی عراق، گفت: برخی از افراد در بصره، بدون توجه به خطرات ناشی از این تحرکات احساسی و غیرمنطقی در واقع خود را درگیر حربه دشمنان کرده و متأسفانه شرایط امروز عراق، به گونه‌ای است که احتمال بروز یک جنگ شیعه-شیعه وجود دارد.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha