جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
گنجینه سکه های فلزی قرون وسطی در مسجد جهان نما در دهلی کشف شد

حوزه/ اداره باستان شناسی هندوستان یک گنجینه ۲۴۵ عددی از سکه های فلزی متعلق به قرون وسطی را در مسجد جامع دهلی، مشهور به مسجد جهان نما که در قرن ۱۴ ساخته شده کشف کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از هندوستان تایمز، اداره باستان شناسی هندوستان، در یک تحقیقات باستان شناسی موفق به کشف یک گنجینه از سکه های فلزی متعلق به قرون وسطی در مسجد جامع دهلی، مهمترین مسجد هندوستان متعلق به قرن 14 شدند.

یک مقام ارشد اداره باستان شناسی در دهلی اعلام کرد: سکه ها هنگام عملیات پاکسازی  و مرمت ساختمان مسجد کشف شده اند.

تمام اقلام بازیابی شده ارزش باستان شناسی دارند. این مقام رسمی گفت که سازمان در حال تحقیق به منظور رمزگشایی سکه ها و تعیین زمان دقیق آن ها است.

وی گفت: کارمندان ما هنگام مرمت و بازسازی مسجد موفق به کشف 254 سکه متعلق به دوره قرون وسطی در روز دوشنبه شدند. مطالعه برای رمزگشایی سکه ها و ارزیابی آن ها درحال انجام است.

اداره باستان شناسی هند کار مرمت و نگهداری از این مسجد را دو هفته پیش آغازکرده و این عملیات چند هفته دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

مسجد خیرکی

این مسجد که درجنوب دهلی واقع شده به نام مسجد خیرکی یا مسجد جهان نما نیز شناخته می شود. مسجد خِیْرَکی، از مساجدِ دوره تُغلقیه در شمال شهر دهلی می‌باشد. گفته‌اند که مسجد خیرکی را خان‌جهان‌جانان شاه، وزیر فیروز شاه تغلق بنا کرده است، اما هیچ کتیبه یا کتاب تاریخی برای اثبات آن در دست نیست.

این مسجد دو طبقه و از نوع بن اهای سنگی با پوشش گچ است که با گذشت زمان، گچ‌ها تیره شده‌اند و نما سفیدی خود را از دست داده است.

مسجد خیرکی مربع شکل، به ضلع ۵۲ متر و با طرح چلیپایی، به گونه‌ای ساخته شده که چهار صحنِ مجزا در وسط آن قرار گرفته‌اند. در هریک از چهار گوشۀ بنا نیز یک مناره گنبددار، به ارتفاع ۴۵ متر، بنا شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha