پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عزاداری محرم در کردستان

حوزه/ همزمان با آغاز عزاداری در ماتم شهادت امام حسین (ع) مردم استان کردستان به اقامه عزا می پردازند که در این روزها سنت های دینی و مذهبی بسیار همانند سنت « تشت گذاری»، « دسته اعراب هاشمی» و... توسط مردم این خطه انجام می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، این روزها سراسر کشور در غم شهادت امام حسین(ع) و یارانش، یکپارچه در سوگ و ماتم می باشد.

مردم استان کردستان که از ارادت خاصی نسبت به رسول خدا(ص) و اهل بیتش برخوردار هستند، این روزها در عزا و ماتم شهادت مردی از تبار خوبان و پاکان روزگار، امام حسین علیه السلام به عزداری می پردازند.

این استان به علت داشتن باورها و اعتقادات عمیق و ژرف دینی، در ایامی به مانند محرم؛ تاسوعا و عاشورای حسینی سنت های بسیار ویژه ای دارند که نشان از اصالت مراسم های عزاداری در این دیار دارد.

در این گزارش به برخی از مراسم های سنتی و مذهبی مردم کردستان در ایام محرم اشاره می کنیم:

«گِل‌گیران» عزاداران بیجاری

مردم شهرستان بیجار و شهر و روستاهای این دیار، هر ساله مراسم عزاداری محرم را به بهترین نحو ممکن اقامه می کنند.

عزاداران این شهرستان در این روزها، مراسمی تحت عنوان « گِل گیران» دارند که این رسم دینی کهن در روز عاشورا برگزار می شود.

مردم عزادار بیجار، به ویژه جوانان و نوجوانان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام در این روزها با تهیه مقداری خاک پاکیزه از اطراف شهر اقدام به الک نمودن آن و آماده کردن آن برای روز عاشورا می کنند.

در صبح روز عاشورا، این خاک ها توسط عزاداران حسینی، با آب و گلاب مخلوط می شود و سوگواران، با گِل به دست آمده، تمام بدن و لباس خود را گِل می گیرند و به اقامه عزا می پردازند.

پخت نذری هلیم

یکی دیگر از رسوم دینی و تاریخی مردم این استان، پخت هلیم توسط بانوان شهر سریش آباد از توابع شهر قروه کردستان می باشد.

در این رسم و آیین دینی، با توزیع هلیم در بین عزاداران امام حسین علیه السلام در صبح عاشورا پذیرایی می شود، البته ناگفته نماند که این رسم به جز در شهر سریش آباد در برخی از نقاط دیگر استان کردستان نیز برگزار می شود.

اقامه عزا در امامزادگان «پیرمحمد» و «پیرعمر» سنندج

همزمان با آغاز دهه نخستین محرم، مردم شهرسنندج با حضور در امامزادگان و بقاع این خطه اقدام به اقامه عزای حسینی می نمایند.

مردم سنندج نیز با حضور در امامزادگانی همانند امامزاده «پیر محمد» و امامزاده «پیرعمر»، دهه اول محرم را به عزاداری می پردازند.

روشن کردن شمع در این شبها، از ویژگی های بارز عزاداران حسینی در این امامزادگان می باشد.

سنت «تشت گذاری» در سریش آباد

سنت و آیین تشت گذاری از رسوم دینی و مذهبی بسیار قدیمی در شهر سریش آباد از توابع شهرستان قروه می باشد.

در این مراسم، عزاداران امام حسین علیه السلام و شهدای خونین کفن دشت سوزان کربلا در شهر سریش آباد به گرد تشت آبی به نشانه بستن آب بر روی یاران امام حسین (ع) گرد هم می آیند و به یاد تشنگی اهل بیت علیهم السلام و امام حسین (ع)، ابوالفضل عباس و... به سوگواری می پردازند.

در پایان مراسم، آب موجود در تشت، بین عزداران و حاجت داران تقسیم می شود.

بيرق گردان وگهواره علی اصغر (ع)

یکی دیگر از سنت های دیرینه مردم عزادار این دیار، حرکت دادن بیرق ها و علم هایی به نشانه علم یاران امام حسین (ع) به ویژه حضرت ابوالفضل عباس علیه السلام می باشد.

عزاداران با حمل بیرق منسوب به ابوالفضل عباس علیه السلام می خواهند نشان دهند که بعد از هزاران سال هنوز بیرق و پرچم یاران امام حسین (ع) برپاست.

همچنین در این مراسم؛ عهده ای از زنان گهواره ای به یاد حضرت علی اصغر (ع) بر روی شانه های خود در هیات های عزاداری حمل می کنند، همچنین در این مراسم عده ای اقدام به زینب خوانی می کنند.

این رسم در اکثر شهرهای استان کردستان در این ایام انجام می گیرد.

دسته «اعراب هاشمی»

یکی دیگر از سنت های این روز مردم استان کردستان، ایجاد دسته اعراب هاشمی است.

در این مراسم، کودکان و خردسالان با پوشیدن لباس های عربی به دور اسبی که نماد ذوالجناح، اسب امام حسین (ع) می باشد حلقه می زنند و با ندای یا «حسین مظلوم، حسین وای، ذوالجناح کو بابایم» در جلوی هیات های عزاداری به حرکت در می آیند.

براساس این گزارش مراسم های سنتی و دینی مردم استان کردستان در این روزها بسیار است، از زنجیر و سینه زنی گرفته تا پخش شیر، خرما، قربانی کردن گوسفند و... که این همه نشان از ارادت خاص و ویژه مردم این دیار به رسول اکرم (ص) و خاندان مطهرش می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha