جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: اولین دلیل جاودانه شدن عاشورا آن است که خدای عزوجل اراده تکوینی خود را بر اوج روز افزون آن و حفظ ثمره خون سیدالشهدا علیه السلام قرار داده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری سیدالشهدا و یاران با وفایش در دهه اول این ماه با سخرانی آیت الله حسینی بوشهری عضو شورای عالی حوزه های علمیه در مرکز اسلامی وین برگزار است.

اولین روز عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام شهر وین پایتخت اتریش شاهد اقامه عزای حسینی با حضور گسترده شیعیان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت از ملیت‌های مختلف ایرانی، افغان، اتریشی، ترک، عرب و اتریشی بود.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید حجت الاسلام محمد والدمن سخنانی به زبان آلمانی ارائه نموده و سپس خطیب مجلس حضرت آیت‌الله حسینی بوشهری به ایراد سخن پرداختند.

ایشان ضمن اشاره به مغناطیس امام حسین علیه السلام  و جذب قلوب مسلمانان از مذاهب مختلفت به مجالس عزای امام حسین علیه السلام  بیان کردند: حوادث تاریخی همگی دارای تولد اوج و فرود می باشند؛ اما حادثه عاشورا تولد و اوج دارد ولی پس از گذشت 1370سال  فرود نداشته است، بلکه همواره اوج بیشتری گرفته است، زیرا عاشورا یک حادثه نیست بلکه واقعیت آن است که باید آن را جریان تاریخی بنامیم؛ چراکه حادثه تنها در یک زمان مشخص رخ می‌دهد و افول می‌کند اما جریان عمق و ثبات بیشتری دارد.

در ادامه عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه موضوع سخن را به علل جاودانگی حادثه عاشورا منتقل کرد و بیان کردند که حادثه عاشورا به دلایل مختلفی جاودان شده است که بدانها خواهیم پرداخت.

خواست الهی اولین دلیل جاودانگی عاشورا

آیت الله بوشهری تاکید کرد: اولین دلیل جاودانه شدن عاشورا آن است که خدای عزوجل اراده تکوینی خود را بر اوج روز افزون آن و حفظ ثمره خون سیدالشهدا علیه السلام قرار داده است و با وجود تلاش های مخالفان امام حسین علیه السلام در طول تاریخ برای خاموش کردن نور حسین، این نور هر روز پر فروغ تر جلوه می‌کند.

وی ضمن بیان تفاوت های اراده  تشریحی و تکوینی؛ اراده تشریحی را تخلف پذیر، اما اراده تکوینی را تخلف ناپذیر دانستند و بیان کردند که در مورد نهضت عاشورا اراده تکوینی خداوند برحفظ و بقای آن تعلق یافته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به آیه «یریدون لیطفئوا نور الله» بیان کردند که تلاش های دشمنان در طول تاریخ برای خاموش کردن نور الهی منحصر به فعالیت های بنی امیه نبود، بلکه پس از آن بنی عباس و دیگران نیز در این مسیر بیش از هزار سال مخالفت کرده اند اما خداوند متعال همه این تلاش ها را نقش بر آب کرده است.

وی با اشاره به نتایج دو کنفرانس مهمی که در غرب برای تجزیه وتحلیل علل ماندگاری شیعه بنا شد بیان کردندکه در یکی از این کنفرانس ها علل ماندگاری شیعه را عزاداری عاشورا و مهدویت دانستند که برای شکست بال اول یعنی عزاداری عاشورا تحریف عزاداری و تهی کردن آن از پیام های نهضت امام حسین علیه السلام در برنامه دشمنان  قرار گرفته است و در عین حال بالندگی و زایندگی این مکتب و اعتقاد روز به روز چشم آنان را خیره تر می‌کند.

مراسم با مرثیه خوانی بحاج محمد پور کریم ادامه یافت و در نهایت مراسم با اقامه نماز جماعت پایان یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha