جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: شاید نشود جلوی شایعه پراکندی گرفته شود، اما می شود جلوی پذیرش آن مساله را در خودمان بگیریم، متاسفانه امروز فضای مجازی به بستر مناسبی برای شایعه پراکندی و انتقال مفاهیم کذب شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی  شب گذشته در مراسم عزاداری مسجد اعظم قم، با اشاره به اهمیت مساله وجدان اخلاقی در جامعه بیان داشت: امام حسین(ع) در کربلا با بیان سخنان خود و استفاده از آیات الهی می خواست وجدان اخلاقی و درونی مردم زمان خود را زنده و بیدار کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: وجدان مساله ای فطری است و فطرتا انسان ها خوبی ها و بدی ها را از یکدیگر جدا می کنند اما گاهی اوقات نفس مریض می شود و حقیقت را وارونه می بیند.

این خطیب توانمند گفت: در باب بیان مساله وجدان اخلاقی که یک مساله رواشناختی محسوب می شود کتب فراوانی نوشته شده است و کانت در این باره می گوید: در درون انسان ها نیرویی وجود دارد که خوبی ها و بدی ها را می شناسد.

وی ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) زمانی که بت ها را شکست تبر را بر روی دست بت بزرگ قرار داد و وقتی کفار آمدند به آنها گفت بت بزرگ همه بت ها را شکسته است و با این کار وجدان اخلاقی آنها را به کار انداخت و کفار در پاسخ گفتند که این کار را بتها نمی توانند انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: مساله اخلاق امری است فطری و نبی مکرم اسلام(ص) در بیان مساله اخلاق از باب تذکر مسایل بیان می کند نه از باب تاسیس، و تذکر برای بیان مساله ای تکراری است.

وی در ادامه افزود: وجدان اخلاقی باید در همه جامعه اسلامی بیدار شود و همه شغل و حرفه ها باید با وجدان کاری فعالیت کنند، وجدان اخلاقی در رده های بالای مسئولیتی اگر رعایت نشود یک کشور دچار بحران می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: امیر مومنان علی(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه به امام حسن(ع) می فرماید میزان را نفس خود قرار ده و آنچه برای خود می پسندی را برای  دیگرا بپسند.

وی در پایان با اشاره به مساله شایعه پراکنی در جامعه ابراز داشت: شاید نشود جلوی شایعه پراکندی گرفته شود، اما می شود جلوی پذیرش آن مساله را در خودمان بگیریم، متاسفانه امروز فضای مجازی به بستر مناسبی برای شایعه پراکندی و انتقال مفاهیم کذب شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha