پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
۱۰ نکته ای که مدیر هیئت باید بداند

حوزه/ مراسم روضه خوانی اما از دیرباز محفل تبیین این نهضت و تعمیق فرهنگ حسینی در جامعه بوده که اهل بیت عصمت و طهارت بعد از سیدالشهداء در این امر پیشقدم بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، شاید برای خیلی آدم‌های دنیا «ماه محرم» صرفاً اولین ماه از سال‌های هجری قمری است؛ اما برای شیعیان شروعی دوباره در زندگی و جریان یافتن خونی تازه در رگ‌های جامعه است.

محرم الحرام بعد از عاشورای ۶۱ تبدیل به یک کلاس آموزشی برای بشریت در بستر تاریخ شد. مردم، همه ساله در این ماه عبرت های عاشورا را بازخوانی می‌کنند و همانگونه که از شمر زمان تبری می جویند، با امام زمانِ خویش نیز تجدید بیعت می‌کنند. بعد از محرم سال ۶۱ هجری قمری دیگر هیچ یک از شیعیان آرزوی زندگی بعد از «حسینِ زمانِ خویش» را نکرد.

درسی که حماسه حسینی در دانشگاه کربلا به بشریت آموخت، محدود به آن عصر و زمان نبود و به بلندای تاریخ، جاویدان می‌ماند. شاید مقصود پیامبر گرامی اسلام آنگاه که فرمودند:«إنّ لِقَتلِ الحُسينِ حَرارَةً في‌ قُلوبِ المُؤمِنينَ لاتَبرُدُ اَبَداً». علاوه بر آن عشق و ارادت مومنین به سیدالشهدا و سوز و گداز و اشک و آه هنگام شنیدن مصیبت های کربلا، همین شور و حرارتی است که نهضت حسینی در دل آزادیخواهان جهان تا ابدالدهر ایجاد کرده باشد.

مراسم روضه خوانی اما از دیرباز محفل تبیین این نهضت و تعمیق فرهنگ حسینی در جامعه بوده که اهل بیت عصمت و طهارت بعد از سیدالشهداء در این امر پیشقدم بودند.

تبیین نهضت حسینی(ع) در کنار ذکر مصیبت، متداول‌ترین نوع عزاداری از سال‌های دور تاکنون است که از چهار رکنبانی یا مدیر جلسه، سخنران جلسه، مداح یا روضه‌خوان و مستمع جلسه تشکیل می‌شود.

در این میان «بانی یا مدیر جلسه» نقشی محوری در برگزاری مراسم روضه دارد و در این فرصت رسانه ای، بنا داریم به صورت روزانه و در ده بخش، نکاتی صمیمانه جهت برگزاری با کیفیت مراسم هیئت با محوریت «مدیر» یا «مسئول هیئت» تقدیم کنیم.

باشد که با عنایت و عمل به این نکات و توصیه‌ها، همگان از حضور و شرکت در مراسم عزاداری شامل اجر و ثواب بیشتری شوند.

 

حجت الاسلام میلاد امینی موحد

 

لازم به ذکر است؛ مجموعه نکات آنچه یک مدیر هیئت باید بداند، به صورت روزانه از خروجی خبرگزاری «حوزه» قابل مشاهده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha