پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آنچه یک مدیر هیئت باید بداند

حوزه/ سعی کنید از ابتکارات و کارهای جدیدی که متناسب با شؤون مراسم باشد، استفاده کنید؛ در مراسم شام غریبان در بعضی از هیأت‌ها وقتی چراغ‌ها خاموش است، تعدادی کودک شمع به دست وارد جمع شده، مظلومیت بازماندگان روز عاشورا را برای حاضران تداعی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، یکی از کارهایی که باید در مراسمات عزاداری ماه محرم انجام شود، سیاه‌پوش کردن تکیه، حسینیه، مسجد یا هر محلی که برای عزاداری تدارک دیده شده است، می‌باشد.

کتیبه محتشم را می‌توان لازم لاینفک و پای ثابت پارچه‌های عزاداری دانست. پارچه‌های معرفی هیئت را معمولا پشت منبر و یکی را درب هیئت نصب می‌کنند. گاهی پارچه ای سنتی هم درب هیئت یا محل برگزاری مراسم نصب می کنند که دل هر رهگذری را می رباید؛روی این پارچه ها معمولا می نویسند: «به مجلس روضه امام حسین علیه السلام خوش آمدید» یا «بفرمایید مجلس روضه»

سعی کنید از ابتکارات و کارهای جدیدی که متناسب با شؤون مراسم باشد، استفاده کنید.

در مراسم شام غریبان در بعضی از هیأت‌ها وقتی چراغ‌ها خاموش است، تعدادی کودک شمع به دست وارد جمع شده، مظلومیت بازماندگان روز عاشورا را برای حاضران تداعی می‌کنند. نحوه‌ی سیاه‌پوش کردن فضا واستفاده‌ی بجا از پیام‌های عاشورایی، در تعدادی از هیأت‌ها به شکل‌های متفاوت و جالبی صورت می‌گیرد.

هرچقدر سیاه‌پوش کردن حسینیه با نظم و ظرافت انجام شود فضای معنوی مهمانان را بیشتر آماده برقراری ارتباط با اهل بیت(ع) خواهد کرد.

نصب روایاتی از اهل‌بیت عصمت و طهارت و بخصوص امام حسین(علیه السلام) و جملات کوتاه و زیبا از بزرگان و پیرغلامان می‌تواند فضای تزئینات حسینیهی شما را «محتوا محور» کند.

البته چند سالی‌ست جامعه ایمانی مشعر با هم‌فکری هیئت‌های سراسر کشور، شعار ثابتی را برای هماهنگ کردن محتوای هیئات انتخاب می‌کنند که در نوع خود جالب است.

شما می‌توانید به بهره‌گیری از شعار محوری هیئات نماد آن را در محل برگزاری مراسم نصب کنید.

حس زیبایی را ایجاد می‌کند اگر برای هر شب، متناسب هرشب، پرچم یا نام مبارک صاحب آن شب را در جلسه نصب کنید. مثلا شب نهم منتسب به حضرت قمربنی‌هاشم، شب ششم به قاسم‌بن‌الحسن و شب سوم منتسب به حضرت رقیه سلام الله است.

 

حجت الاسلام امینی موحد

 

برای مشاهده مجموعه قسمت های «آنچه یک مدیر هیئت باید بداند» اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha