جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مضامین بلند و راهبردهای فراوانِ زیارت عاشورا می تواند مبنای یک تحول باشد

حوزه/خانم رجب زاده گفت: مضامین بلند و راهبردهای فراوانِ زیارت عاشورا می تواند مبنای یک تحول باشد، اوج آن مضامین عمیق، درخواست از خداوند است که «حياتمان و مرگمان را حیات و مرگ محمّد و خاندان محمّد(علیهم السلام) قرار دهد».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان در روزهای آغازین ماه محرم، مراسم عزاداری امام حسین(ع) را با حضور اساتید و کارکنان این مدرسه برگزار کرد.  

در این مراسم، «خانم فرحناز رجب زاده» با بیان این که مضامین بلند و راهبردهای فراوانِ زیارت عاشورا می تواند مبنای یک تحول باشد، افزود: اوج آن مضامین عمیق، درخواست از خداوند است که «حياتمان و مرگمان را حیات و مرگ محمّد و خاندان محمّد(علیهم السلام)  قرار دهد»، لذا اگر کسی زندگی اش را زندگی «محمدگونه» قرار دهد، قطعا از مرگ «محمدگونه» نیز برخوردار خواهد شد.

وی افزود: امام حسین(ع) دارای کرامت های اخلاقی بسیاری است، همچون؛ «کنترل غضب» که با شناخت سیره رفتاری و عملی حضرت این ویژگی به خوبی فهمیده می شود.

استاد حوزه علمیه غضب را از مساوی اخلاقی برشمرد و ضمن تاکید بر رعایت مکارم اخلاق و اهمیت توجه به این امر ادامه داد: از وصایای نبی مکرم اسلام(ص) خطاب به امیرمومنان علی(ع) که در حدیث 22 از چهل حدیث امام خمینی(ره) نیز بدان اشاره دارد روایت «از مَساوی اخلاق اجتناب نمایید و ارتکاب به محاسن اخلاقی داشته باشید»، هست.

رجب زاده مساوی را به معنای زشتی های اخلاقی دانست و در بیان راه های اجتناب از آن عنوان کرد: از جمله راه های اجتناب از مَساوی اخلاقی این است که با بررسی ریشه مشکلات اخلاقی، در صدد پرهیز برآییم تا خوبی ها، تاثیر مطلوب را بدنبال داشته باشد.

وی گفت: یکی از مَساوی اخلاق «غضب» است؛ در انسان سه قوه باطنی وجود دارد و تاکید بر قوه غضب بدین جهت است که در صورت کنترل قوای غضبیه، یک سوم قوای باطنی خود را مهار نموده است که روایات عدیده ای بر این مطلب دلالت دارد.

استاد حوزه علمیه در بحث اهمیت و ضرورت کنترل غضب به تعریف واژه غضب پرداخت و اظهار داشت: در درون انسان هیجان های متعددی همچون ترس، خشم، نفرت، غم، شادی و غیره، وجود د ارد که پرشورترین و خطرناک ترین هیجان آدمی غضب نام دارد.

رجب زاده در خصوص ضرورت وجود قوه غضب در انسان خاطرنشان کرد: از امام خمینی(ره) وارد است که غضب را یکی از نعمت های بزرگ الهی دانسته و تعمیر دنیا و آخرت را بواسطه قوه غضب می دانند. در حقیقت حفظ و بقای شخص بواسطه غضب است زیرا اگر غضب نبود انسان خود را در مقابل ناملایمات حفظ نمی کرد.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر در سایه غضب است، اگر غضب نبود انسان از رسیدن به کمالات و ترقیات باز می ماند و سرمایه زندگی مُلکی و ملکوتی و مفتاح خیرات و برکات می باشد.

مبلغ حوزه خاطرنشان کرد: از نظر روان شناسی، "خشم" همچون شمشیر دولبه است که علاوه بر بُعد تخریب، کارکردهای مختلفی دارد و تنها  تحت فرمان عقل و شرع راه اعتدال را طی خواهد نمود و موجب زیبایی صورت باطنی و سیرت می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha