سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
روز واقعه

حوزه/ فیلم سینمایی" روز واقعه" با وجود گذشت ۲۴ سال از ساخت آن همچنان بهترین ، مهم ترین و تاثیرگذارترین فیلم سینمای ایران در زمینه عاشورای حسینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همچنان که "مختارنامه" با اختلافی مشهود و قابل توجه، بهترین سریال تلویزیون در رابطه با عاشورا و امام حسین(ع) است، بی گمان باید "روز واقعه" را بهترین و موثرترین فیلم عاشورایی سینمای ایران دانست که پس از گذشت سال‌ها از ساخته شدن آن ، همچنان تماشایی ، قوی و جذاب است؛ چه از حیث فیلمنامه و فیلمبرداری و چه کارگردانی و ایفای نقش بازیگران و به خصوص موسیقی جاودان و بسیار حزن انگیز آن.

"روز واقعه" که شهرام اسدی کارگردانی و مرتضی شایسته تهیه کنندگی آن را برعهده داشته ، اثری است ماندگار به قلم بهرام بیضایی، چهره نام آشنای سینمای ایران و داستان آن، حکایت جوانی نصرانی است به نام عبدالله که به تازگی مسلمان شده و دلیل اسلام آوردن او ، عشقی است که در دل نسبت به راحله، دختری مسلمان پیدا کرده و از سر دلدادگی به آیین مسلمانی درآمده است تا پدر راحله با ازدواج او و دخترش موافقت کند.

عبدالله که پس از چندین بار خواستگاری از راحله، در نهایت موافقت پدر او را به دست آورده در بین راهی که منتهی به خانه عروس می گردد، با پیکی مواجه می شود که خبری از حسین بن علی (ع) برای او می آورد و ضمناً همین فرد خبر می دهد که عمال ابن زیاد، مسلم بن عقیل(ع) ، سفیر حسین(ع) را به شهادت رسانده اند.

از آنجا که سیدالشهدا(ع) مقتدای راحله است، عبدالله نیز به این واسطه با امام حسین(ع) آشنایی پیدا می کند و بعد از برپایی مراسم عروسی، عبدالله تازه داماد، ندایی غیبی می‌شنود که مُدام در گوش او می پیچد:" آیا کسی هست که مرا یاری کند؟"

هر چند که "روز واقعه" با یک داستان فرعی به ماجرای اصلی قیام اباعبدالله الحسین (ع) ارتباط پیدا می کند، اما دیالوگ ها و تصاویر و صحنه های فیلم به خوبی بیانگر بخشی از اهداف قیام حضرت است که در بخش های پایانی البته روایتگر داغ مصیبت روز عاشورا برای مخاطب می شود و سکانسی از عصر حزن انگیز دهم محرم سال 61 هجری به همراه موسیقی بسیار تاثیرگذار فیلم به نمایش در می آید که هنوز هم بعد از این همه سال در بسیاری از کلیپ ها و نماهای تلویزیونی درباره قیام عاشورا ، مورد استفاده قرار می گیرد.

این فیلم و داستان عبدالله تازه مسلمان شده در این فیلم که البته مصداق دقیق تاریخی هم گویا ندارد، نشانه بازی از جریان حقیقت یابی و حقیقت خواهی شیعه و محبان سیدالشهدا(ع) است و بالاتر هم این که هر آزاده ای با هر فرهنگ، ملیت، و آئین و دینی می تواند در مسیر حسینی شدن و حسینی ماندن گام بردارد چه آن که امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات همه اَبنای بشری است.

سکانس پایانی فیلم نیز با دیالوگ ماندگارش بسیار درخشان است آن جا که راحله از همسر خود می پرسد، حقیقت را چگونه یافتی که عبدالله خسته و رنجور و ماتم زده می گوید:" من حقیقت را در زنجیر دیده‌ام... من حقیقت را پاره پاره بر خاک دیده‌ام... من حقیقت را بر سر نیزه دیده‌ام..."

گرچه در این فیلم ، بازیگران بسیار توانمند و سرشناسی چون مرحوم عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، مهدی فتحی، سعید نیکپور، حسین پناهی، عنایت بخشی، سیامک اطلسی، حمیده خیرآبادی، ژاله علو، فخرالدین صدیق‌شریف و رضا فیاضی به ایفای نقش پرداختند اما بیش از همه "روز واقعه" باعث شهرت بسیار زیاد نقش اول آن یعنی علیرضا شجاع نوری شد که البته در آینده نشان داد بازیگری بسیار گزیده کار است که در فیلم سینمایی مهم دیگری یعنی "محمد(ص)" ساخته مجید مجیدی ، ایفاگر یکی از نقش های اصلی یعنی حضرت عبدالمطلب(ع) بود.

در عین حال لادن مستوفی نیز در نقش راحله با همین فیلم به یکی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ایران تبدیل شد که البته در ادامه نتوانست درخششی که در این فیلم داشت را به خوبی ادامه دهد.

از چهره پردازی فوق العاده استاد عبدالله اسکندری و صحنه آرایی ممتاز و درجه یک مجید میرفخرایی و نیز فیلمبرداری بسیار خوب مازیار پرتو و اصغر رفیعی جم که بگذریم، یکی از عواملی که به ماندگاری و تاثیرگذاری فوق العاده "روز واقعه" کمک کرد، موسیقی مجید انتظامی است که تا سال ها منبع الهام بخش برای مداحان هیئات مذهبی در ساخت و بکارگیری سبک های سینه زنی و عزاداری بود.

نکته پایانی هم این که این فیلم در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر با وجود کاندیداتوری در ده بخش اصلی در نهایت در پنج بخش ، سیمرغ بلورین را به خود اختصاص داد که شامل این موارد است؛

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (شهرام اسدی)

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن (مجید انتظامی)

برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی (عبدالله اسکندری)

برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم (شهرام اسدی)

برنده سیمرغ بلورین بهترین صحنه آرایی (مجید میرفخرایی)

 

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha