پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: سبک و سیره امام حسین (ع) در شئون مختلف منبع غنی و کاملی برای تربیت فردی و اجتماعی محسوب می‌شود.‌

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در پادگان ارتش خراسان شمالی، با گرامیداشت ماه محرم، اظهار کرد: سخنان و سیره امام حسین(ع) درس‌آموز بوده و سیره رفتاری و اخلاقی آن امام بزرگوار منبع غنی و کاملی برای تربیت فرد و جامعه است.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرماید: «خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَکنْ فِیهِ، لَمْ یکنْ فِیهِ کثیرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّینُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَیاءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ» و تأکید می‌کند که پنـج چیز است و اگر در انسـان نباشد، در او بهـره زیادی نخـواهد بود؛ عقل، دین، ادب، حیا و خوش‌اخلاقی.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه بعضی از این خصلت‌ها فردی و برخی اجتماعی است، اضافه کرد: اگر انسان دارای این خصائل نباشد نمی‌تواند عنصر مفیدی برای جامعه دینی باشد.

وی تصریح کرد: عقل بزرگ‌ترین نعمتی است که خداوند متعال به انسان داده و سرمایه‌ای است که انسان می‌تواند بر مبنای آن زندگی خود را بنا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: البته در برخی موارد عقل انسان نمی‌تواند به او کمک کند که دین به کمک عقل می‌آید و او را نجات می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دین در زندگی کم‌رنگ شود، راه درست از نادرست تشخیص داده نشده، حرام و حلال با هم مخلوط شده و مشکلات اجتماعی گریبان گیر جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: بنا به فرموده امام حسین ع) سومین موضوعی که برای انسان مفید است، ادب می با شد، زیرا نعمت بسیار خوبی است که نشانه فرهنگ دینی هر مسلمان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه چهارمین عنصری که برای انسان مفید است حیا است، ادامه داد: حیا زینت انسان است، زیرا بر اساس آموزه‌های دینی اسلام عریان بوده و حیا لباس دین اسلام است.

وی افزود: پنجمین عنصر هم حسن خلق است که متمم دیگر عنصرها محسوب می‌شود، زیرا کسی می‌تواند در جامعه زیستی شایسته و سالم داشته باشد که خوش‌اخلاق باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha