جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مبلغ کرمانی

حوزه/ حجت الاسلام امین نبوی نژاد یکی از مبلغین موفق استان کرمان است که بعد از تحصیل علم در حوزه علمیه به روستای محروم آهوان قلعه گنج کرمان هجرت کرده است و در آنجا مشغول به فعالیت تبلیغی، فرهنگی و حتی عمرانی می‎باشد.

خبرگزاری«حوزه»-کرمان/ تبلیغ و ترویج دین از رسالتهای مهم طلاب در طول تاریخ حوزههای علمیه بوده است و همواره روحانیون بعد از کسب علم در حوزههای علمیه به مناطق مختلف جهان اسلام در جهت تبلیغ دین اسلام هجرت میکردند.

حجت الاسلام امین نبوی نژاد یکی از مبلغین موفق استان کرمان است که بعد از تحصیل علم در حوزه علمیه به روستای محروم آهوان قلعه گنج کرمان هجرت کرده است و در آنجا مشغول به فعالیت تبلیغی، فرهنگی و حتی عمرانی میباشد که خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمان به سراغ او رفته است و با او به صحبت نشسته است.

باسلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. در آغاز کلام در رابطه با خودتان توضیحی بفرمایید؟ کی و از کجا وارد حوزه شدید و به فعالیت تبلیغی پرداختید؟

اینجانب امین نبوی نژاد هستم حافظ کل قرآن کریم و دارای مدرک تحصیلی ادبیات دیپلم و علوم انسانی. بعد از پیش دانشگاهی خدمت سربازی را پشت سر گذاشته و سپس در سال 88-89  وارد حوزه شدم و در سفیران هدایت امام هادی (ع) عنبرآباد مشغول به تحصیل شدم. در سال آخر تحصیل به قم مهاجرت کردم و بعد از کسب مدرک سطح دو، برای عمل به رسالت مهم تبلیغی به استان کرمان مهاجرت کردم. در همان اوایل ورود به حوزه ازدواج کردم و اکنون سه فرزند دارم.

چرا برای آینده خود بحث تبلیغ را انتخاب کردید؟ آیا بهتر نمیدید در قم بمانید و به تحصیل خود ادامه دهید؟

بعد از چند سال مشغولیت به تحصیل علوم اسلامی بر عهده خود مسوولیتی را احساس میکردم که حال وقت سربازی امام زمان(عج) و عمل به تعهد تبلیغی است. که برای انجام به این وظیفه خطیر و عمل به آیه نفر « لَوْلَا نَفَرَ مِن کلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَة» تصمیم به هجرت و انجام امر تبلیغ گرفتم و به شهرستان قلعه گنج و روستای آهوان هجرت کرد.

چرا قلعه گنج؟ آیا جای خوش آب و هواتری و یا شهر مناسبت تری نبود؟

برای امر تبلیغ به دنبال جا و مکان خاصی نبودم و بیشتر به دنبال جایی بودم که بتوانم اهداف تبلیغی که دارم را به خوبی در آنجا پیاده سازی کنم که از بین چند روستایی که معرفی شده بود، احساس کردم در این مکان میتوانم فعالیت خوبی داشته باشم.

از شرایط آب و هوایی، فرهنگی و معیشتی قلعه گنج و روستای آهون بگویید.

این منطقه، منطقه گرمسیری است. گاهی در این روستا این قدر هوا گرم میشود که در هوای آزاد آب جوش  میآید. کمبود امکانات همچون قطعی برق و آب  در این منطقه مشکل ساز شده است. کمبود آب به حدی است که هر سه روز یک بار آب داریم و در بعضی از روستاهای اطراف هفتهای یک مرتبه آب دارند. از نظر مذهبی در این روستا همه شیعه هستند. البته افرادی هستند که قبلا شیعه نبودند و اکنون مستبصر شدهاند. شبهات وهابیت در همه جا هست و این منطقه مورد هجمه وهابیون است که در این زمینه به سهم خود سعی در رفع شبهات دارم.

وضعیت اقتصادی مردم هم مناسب نیست و یکی از مشکلات اصلی خشکسالی است که اقتصاد این منطقه که وابسته به کشاورزی است با مشکلات زیادی روبرو شده است و اکثر مردم که یا کشاورزند یا کارگر با مشکل بیکاری در بیشتر ایام سال روبرو هستند.

نقش همسر شما در موفقیت تبلیغی شما چیست؟

با همه سختیهایی که هست اگر همراهی خانواده نبود، اصلاً توان ماندن در این منطقه را نداشتم و دلداریهای ایشان به من کمک زیادی می کند. و همین که با همه این سختیها اهل گلایه نیستند و یار من هستند موجب دلگرمی و موفقت بنده بوده است.

از فعالیتهای خودتان در روستا بگویید؟ نقاشیهای شما در میان مردم معروف شده است. از آنها بگویید.

فعالیتهای تبلیغی چون منبر و روضه خوانی، برگزاری کلاسهای قرآنی، آموزش احکام، حضور در مدارس و کار با کودکان و نوجوانان دختر و پسر از عمده فعالیتهای من در این روستا میباشد.

یکی از روش های تبلیغی من برای تاثیر گذاری و جذب بیشتر نوجوانان و کودکان استفاده از نقاشی است که از کودکی مهارت خوبی در امر نقاشی داشتم و سعی کردم از آن در امر تبلیغ نیز بهره ببرم. با استفاده از نقاشی و با تمثیل مفاهیم در این قالب به تفهیم مفاهیم کلی اعتقادی و سیاسی در میان کودکان و نوجوانان میپردازم که نتیجه خوبی هم در برداشته است.  

ماجرای خانه عالم روستای آهوان چیست؟

یکی از مشکلاتی که  در روستاها عموما موجود است، نبود خانه عالم است که این موضوع معمولا باعث محروم ماندن آن منطقه از وجود روحانی میشود. روستای آهوان هم از این قاعده مستثنا نبود و ابتدای ورودم به این روستا خانهای را اجاره کردم که مشکلات زیادی از جمله نبود آب و برق را داشت که در مدت کوتاه به رفع مشکلات این خانه پرداختم.

از همان ابتدا ساخت خانه عالم در روستای آهوان یکی از دغدغههای من بود. اما نبود امکانات مالی امر ساخت خانه را دور از ذهن کرده بود. محرم سال گذشته مبلع نود هزار تومان که مردم به عنوان حق التبلیغی در دهه محرم به من داده بودند را برای ساخت خانه عالم کنار گذاشتم. مبلغ پول بسیار ناچیز بود اما همین کار باعث ایجاد جرقهای در ذهن مردم شد و آرام آرام کار ساخت خانه عالم جدی شد و همه مردم کوچک و بزرگ برای ساخت خانه عالم به کمک آمدند و در این میان خیری  پیدا شد که هزینه آن را به عهده گرفت و امروز این خانه در حال تکمیل است.

انشالله ساخت این خانه عالم موجب تقویت حضور روحانیون انقلابی و جهاد گر در این منطقه میشود و به همین سبب شاهد آبادانی هرچه بیشتر این منطقه خواهیم بود.

گفتگو: محمد مهدی شیخ شعاعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha