جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ایران پاکستان

حوزه/ حجت الاسلام سید قمر عباس روحانی و کارشناس پاکستانی گفت: دولت عمران خان مُصر است در منطقه مرزی کویته و میرجاوه محل انتقال صدها زائر پاکستانی به ایران و عراق با بر قراری رابطه خوب با ایران امنیت ایجاد کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید قمر عباس کاظمی اهل کشور پاکستان و فارغ التحصیل رشته ادیان ابراهیمی در مقطع کارشناسی ارشد در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان تغییر رویکرد سیاسی پاکستان با روی کار آمدن عمران خان نخست وزیر جدید این کشور پرداخت.

 

حوزه،لطفا در ابتدا در خصوص ویژگی های دولت عمران خان و شعارهای انتخاباتی وی توضیح بفرمایید.

شعار عمران خان و نهضتش عدالت خواهی بود. آنها اعلام کردند  اگر دولت جدید را تشکیل دهیم در کشور عدالت و انصاف را ایجاد می کنیم و هیچ رویکردی بدون اجرای عدالت نداریم و با هرکسی چه دولتی و چه از  مردم که ظلمی کرده باشد مقابله می کنیم و بعد با انصاف برخورد می کنیم. یکی دیگر از شعارهای آنها این بود که پاکستان جدید می سازیم؛ پاکستانی پیشرفته از لحاظ علمی، آموزشی، فرهنگی و صنعتی و شعار دیگر او این بود که همانطور که موسس پاکستان محمد علی جناح و شاعر پاکستان اقبال لاهوری رفتار می کردند اقدام می کنیم.

 

حوزه،نظر دولت عمران خان در خصوص ارتباط با کشورهای مختلف چیست؟

نظر او و دولتش این است که ما با تمام کشورهای دنیا روابط مساوی می خواهیم نه اینکه ابر قدرت ها سران ما شوند و ما زیر دست و نوکران  آنها بشویم. وی معتقد است نمی خواهیم در پاکستان جدید روابط با هیچ کشوری به صورت یک جانبه باشد و برای منافع آنها کار کنیم دولت عمران خان تصمیم دارد پاکستان برای خودش و در جهت مصالح خودش بدون نظارت ابر قدرتی تلاش کند.

در بیانیه اولیه عمران خان و اولین سخنرانی که وی ایراد کرد تاکید داشت که در دنیا با همه کشورها روابط خوبی خواهیم داشت و دوست داریم با همه کشورها روابط دوستانه داشته باشیم. و از سوی دیگر نمی خواهیم با هیچ کشوری روابط یک سویه داشته باشیم به ویژه با آمریکا خواهان ارتباط مساوی هستیم و نه یک طرفه که به ما دستور بدهند .

 

حوزه،بعد از روی کار آمدن عمران خان انتظار می رود روابط پاکستان و آمریکا چه وضعیتی پیدا کند؟

وزیر خارجه کشور ما در دولت عمران خان شاه محمود قریشی در جواب یک رسانه در نشست خبری درباره رابطه با آمریکا گفت ما هر تصمیمی که می گیریم در پاکستان می گیریم و نمی خواهیم وابسته به پنتاگون و واشنگتن باشیم و تنها به دنبال منافع پاکستان هستیم و هیچ تصمیمی را نمی پذیریم و پاکستان خودش می خواهد برای خودش تصمیم بگیرد.

تحلیل ما این است که دولت عمران خان می خواهد مستقل باشد و نه به دستور آمریکا رفتار کند و ظاهرا این طور نشان می دهد که به راحتی دستور آمریکا را نمی پذیرند و طبیعی است که از این پس برای پاکستان و حزب عمران خان  مشکلاتی ایجاد می کنند.

مثلا اخیرا که وزیر خارجه آمریکا به پاکستان آمد استقبال سردی از وی شد به طوری که قبلا نخست وزیر و یا وزیر امورخارجه به استقبال او می رفت، اما این بار  هیچ استقبال تشریفاتی از او نشد و فرش قرمزی برایش انداخته نشد و فقط از دفتر خارجه یک نفر به استقبال او رفت بنابراین آنها نگران و حیرت زده شدند چون انتظار نداشتند پاکستان چنین برخوردی با یک مسئول آمریکایی بکند.

و از این طریق نشان دادند؛ پاکستان و نخست وزیر آن عمران خان می خواهد روابط با آمریکا مساوی باشد و مطمئنا بر پاکستان سخت خواهند گرفت تا رفتارش را عوض کند و ممکن است کشور را تحریم کنند و مشکلاتی ایجاد شود؛ اما فعلا چنین سیاستی حاکم است. در گذشته چنین نبود نواز شریف تابع آمریکا بود، اما دولت فعلی تغییر رویکرد داده و نمی دانیم چه پیامدهایی خواهد داشت.

 

حوزه: به نظر شما رفتار متقابل آمریکا برای عقب نشینی عمران خان و سیاست هایش چه خواهد بود؟

عمران خان تصمیم دارد که کشور را به قله عزت و سرافرازی برساند و با کشورها روابط مساوی داشته باشد و نوکر آمریکا و انگلیس نباشد و در مقابل نیز آمریکا تحریم هایی را  ایجاد می کند و ممکن است هند را تحریک کنند و در مرز با هند نا امنی ایجاد کنند تا به دولت فشار بیاورند و در دولت نیز نا امنی سیاسی ایجاد کنند و احزاب مخالف دولت را علیه دولت بشورانند.

 

حوزه،با تغییر رویکرد سیاسی در پاکستان رابطه این کشور با جمهوری اسلامی ایران چگونه خواهد بود؟

در سخنرانی اولیه عمران خان وی مطرح کرد که با همسایه های  خودمان می خواهیم ارتباط خوبی داشته باشیم. حتی با هند هم  می خواهیم روابط خوبی داشتیم هندی که با پاکستان دشمن است و بر سر کشمیر درگیری وجود دارد، اما خواهان روابط  تجاری با هند هستیم. همچنین با کشورهای همسایه همچون افغانستان مایلیم رابطه خوبی داشته باشیم.

اما ایران دوست قدیمی پاکستان است و عمران خان اعلام کرده می خواهیم روابط خوب و محکم تری با ایران داشته باشیم در نتیجه اولین وزیر کشور در پاکستان وزیر عمران خان بود که بعد از سوگند عمران خان کمتر از یک ماه برای تامین امنیت زائرین از کویته تا میرجاوه به منطقه مرز تفتان رفته و مشکلات زائرین که  نا امنی فراگیر از کویته تا تفتان 600 کیلومتر درگیر هستند را بررسی کرد و گفت می خواهیم زائرانی که به ایران و عراق سفر می کنند در امنیت و راحتی باشند . صدها هزار زائر مخصوصا در ایام محرم و اربعین از این منطقه عبور می کنند این اقدام  نشان دهنده این است که دولت جدید می خواهد با ایران روابط خوبی داشته باشد.

 

رایزنی فرمانده سپاه ایران و فرمانده ارتش پاکستان که قبل از سوگند عمران خان بود در همین راستا انجام شد. در واقع ارتش  پاکستان با عمران خان است و دولت می خواهد با ایران و همسایه های دیگر رابطه خوبی داشته باشد و از آنجا که روابط ایران و پاکستان روابط فرهنگی ، دوستانه و قدیمی است بر  حفظ و ادامه آن و تقویت این روابط تاکید دارند عمران خان گفته اگر به ایران سفر کنم به زیارت امام رضا (ع)  می روم.

او تند رو نیست و معتدل است و از لحاظ مذهب نیز سنی معتدل است. در باره روابط  تجاری با ایران نیز اعلام کرده  در خصوص مبادلات  نفت و گاز با  ایران مجبور نیستیم از تحریم ها پیروی کنیم ما با وجود تحریم روابط تجاری با ایران خواهیم داشت و ما امیدواریم همانطور که گفته عمل کند و روابط ایران و پاکستان در سطح روابط فرهنگی، تجاری و علمی گسترش پیدا کند.

 

حوزه، قبل از روی کار آمدن عمران خان دولت پاکستان در جنگ یمن مشارکت داشت و در حال حاضر  رویکرد دولت جدید در پاکستان در خصوص مبارزه با تروریست چیست؟

در زمان دولت نواز شریف پاکستان  هر چند با سعودی همکاری داشت اما تمایل به ورود به جنگ یمن نداشت؛ چرا که پاکستان نمی خواهد برای دیگران و علیه مسلمانان کشورهای اسلامی بجنگد و از سوی دیگر می دانست یمن مورد حمایت عراق و ایران است و منافع پاکستان هم در مشارکت در جنگ یمن نبود.در حال حاضر هم  عمران خان می خواهد پاکستان را به سمت پیشرفت و امنیت ببرد و نمی خواهد با تروریست ها کنار بیاید و  معتقد است که تروریست کشور را به خسارت انداخته و در جنگ با  تروریست که ظاهرا آمریکا با پاکستان همکاری کرد  پاکستان باز هم توسط آمریکایی ها تحقیر شد .ولی ما با تروریست مخالفیم و مبارزه می کنیم و ترورریست را خودمان از کشور ریشه کن می کنیم و اجازه نا امنی نمی دهیم البته هنوز اقدام تاثیر گذاری نشده ولی او سعی می کند کشور سرافراز باشد  و تروریست را نابود کند که اگر مبارزه با تروریست نشود شعارهای پیشرفت خودش تحقق پیدا نمی کند و باید برخورد تند با تروریست ها داشته باشد تا به اهداف خودشان برسند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha