شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دیده بان بین الملل از نقشه شوم افراط گرایی علیه شیعیان پرده برداشت

یک دیده‌بان حملات افراط‌ گرایانه در جهان شیعیان را اصلی‌ترین قربانیان تعرضات و حملات فرقه‌ای در جهان دانسته است.یک نهاد جهانی فعال در حوزه حملات فرقه‌گرایانه در گزارشی اعلام کرد ۹۵ درصد از اهداف حملات مذهبی در جهان، شیعیان هستند. گروه Global Extremism Monitor(رصد افراط گرایی بین‌المللی) در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ بیش از ۹۵ درصد از حملات در حوزه مذهبی، شیعیان را هدف گرفته بوده است. براین اساس، پاکستان در رده نخست کشورهایی بود که اقلیت‌های مذهبی در آن هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند. شیعیان پاکستان تقریباً به صورت روزانه هدف اصلی حملات افراطیون هستند.براساس این گزارش در سال ۲۰۱۷ تعداد ۱۴۸۹ نفر در سرتاسر جهان به خاطر مذهبشان هدف حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند که بیشترشان متعلق به مذهب شیعه بوده‌اند. پاکستان با ۲۴۷ حمله منجر به قتل در رده نخست این رده‌بندی قرار دارد. این گزارش تاکید می‌کند چنین حملاتی باعث سست شدن حاکمیت دولت‌ها نیز شده است.لشکر طیبه و تحریک طالبان دو گروه افراطی سنی مذهب در پاکستان هستند که مسئولیت اصلی عملیات کشتار علیه شیعیان این کشور را برعهده دارند.گزارش این نهاد جهانی همچنین تاکید می‌کند بیش از نیمی از حملات تروریستی علیه غیرنظامیان جهان در سال ۲۰۱۷ در سوریه رخ داده است.

 

تیر سمی ریاض خودی ها را مسموم کرد

تلویزیون عربستان به نقل از وزارت بهداشت این کشور از مشاهده موارد ابتلا به سه مورد بیماری وبا در جنوب عربستان منطقه مرزی با یمن خبر داد این در حالی است که وبا تاکنون جان دو هزار تن را در یمن گرفته است. افراد مبتلا به وبا سعودی نیستند و در حال حاضر در بیمارستان جازان واقع در 1000 کیلومتری جنوب غربی ریاض پایتخت عربستان تحت مراقبت‌های بهداشتی قرار دارند.وبا یک بیماری‌ ویروسی است که به ‌وسیله آب و غذای آلوده به بدن انسان منتقل و باعث اسهال شدید می‌شود و ممکن است در چند ساعت باعث مرگ فرد مبتلا شود.سازمان ملل ضمن سرزنش کردن طرف های درگیر در جنگ یمن، عربستان وهم پیمانان بین المللی آنها را عامل گسترش بیماری وبا طی سه سال گذشته در یمن دانست.تجاوز گسترده عربستان سعودی به یمن با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی که از فروردین ماه سال گذشته آغاز شد، علاوه بر وارد کردن میلیاردها دلار خسارت به تاسیسات عمومی و زیربنایی آن کشور موجب به شهادت رسیدن هزاران تن از مردم یمن شد.این تجاوز در زمینه بهداشت و درمان مشکلات زیادی را برای مردم یمن و بخصوص کودکان و زنان ایجاد کرده است.

 

ناجای پایتخت باند هک بانکی را متلاشی کرد

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت جزئیات دستگیری اعضای یک باند حرفه‌ای که با شماره تلفن افراد متمول اقدام به هک حساب‌های کاربری گوگل آنها و حساب‌های بانکی‌شان می‌کردند را تشریح کرد. با اعلام خبر دستگیری اعضای یک باند هک حساب‌های بانکی که با استفاده از کارت‌های عابربانک معتادان و کارتهای هدیه اقدام به برداشت از حساب قربانیان خود می‌کردندوی گفت: در اعترافات این افراد مشخص شد عباس، سردسته این باند با استفاده از شماره تلفن افراد متمول که دارای اکانت در حساب گوگل بوده و از طریق فضای سایبری عملیات‌های بانکی خود را انجام می‌دادند توانسته بود به اطلاعات سجلی و اطلاعات بانکی این افراد دسترسی پیدا کرده و حساب‌های آنها را به حساب‌های دیگر منتقل کند.رئیس پلیس پیشگیری پایتخت اضافه کرد: اعضای این باند مبالغ کسر شده از حساب قربانیان خود را به کارت‌های بانکی معتادانی که این کارت‌ها را با قیمت حدود 500 تا 600 هزار تومان در اختیارشان قرار داده بودند منتقل می‌کردند و یا با شناسایی معتادان خیابانی با سوء استفاده از اطلاعات سجلی آنها برای آنها حساب بانکی باز کرده و این مبالغ را به حساب آ«ها منتقل می‌کردند.ظهیری ادامه داد: علاوه بر این اعضای این باند پس از انتقال وجوه به سرقت رفته، اقدام به خرید کارت‌های هدیه 500 هزار تومانی کرده و با همکاری دیگر اعضای این باند نسبت به نقد کردن پول‌های موجود در این حساب‌ها اقدام می‌کردند.وی با اشاره به دستگیری دو تن دیگر از اعضای این گروه گفت: در بررسی این پرونده فردی به نام علی خروس و یکی از همدستانش که ساکن شهرهای حومه تهران بودند نیز دستگیر شدند و تا این لحظه اعضای این باند به سرقت حساب‌های بانکی به میزان 300 میلیون تومان اعتراف کرده‌اند.

 

هوا به مسئولین التیماتوم ۹۶ ساعته داد

مطابق اعلام مسئولان، بعد از پیش بینی هواشناسی مبنی بر ایجاد وارونگی دما، تنها 96 ساعت فرصت باقی می ماند تا از تعطیلی احتمالی مدارس جلوگیری شود.موضوع آلودگی هوا و وارونگی دما درکشور ما با فرا رسیدن فصل سرما،  موضوع تازه ای نیست. با افزایش روز به روز جمعیت در کلانشهری مانند تهران و همچنین افزایش ترافیک آلودگی هوا نیز در این شهر افزایش داشته و دارد.در سال های اخیر تدابیری برای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها اندیشیده شده اما تاکنون این تدابیر مثمر ثمر نبوده است. هر چند اقدامات خوبی از جمله زوج وفرد کردن خودروها،‌ ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده،‌ بهسازی خودروهای فرسوده و استاندارد سازی سوخت انجام شد اما این اقدامات نیز نتوانسته از آلودگی هوا بکاهد. طرح زوج و فرد در کلانشهرهای کشور با وجود اعمال قانون نتوانست از آلودگی هوا بکاهد، اما سازمان محیط زیست و دستگاه های دیگر برای کاهش این آلودگی اقداماتی انجام داده اند که این اقدامات در سال های اخیر صورت گرفته است اما برخی خودرو سازان زیر بار این قانون نمی روند و خودروهای خود را فاقد استاندارد می سازند.

 

از تحصیل مانده ها به مرز 2 میلیون رسیدند

سال هاست که آمارهای متناقضی از کودکان بازمانده از تحصیل منتشر می شود. سال گذشته در آخرین آمار منتشر شده ۳۱۵ هزار و ۴۱۲ دانش آموز از تحصیل محروم مانده بودند و امسال هنوز آماری منتشر نشده است. شمارش معکوس آغاز شده است. فقط چند روز تا رسیدن مهر و بازگشایی مدارس مانده. هنوز آماری از آخرین ثبت نام کلاس اولی ها در دسترس نیست. البته آماری از بازماندگان از تحصیل هم در دست نیست. بازماندگان از تحصیل یعنی کودکان ۶ تا ۱۱ ساله کشورمان که اقبال راه یافتن به مدرسه را نمی یابند. یعنی یا هرگز به مدرسه نمی روند و یا پس از مدت کوتاهی ترک تحصیل می کنند. فرشید یزدانی، فعال حقوق کودک و مدیر عامل انجمن حمایت از حقوق کودک، نابرابری اجتماعی را از مهم ترین دلایل بازماندن کودکان از تحصیل می داند و می گوید:« سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر خارج از چرخه تحصیل بودند. دلایل متفاوتی باعث می شود تا این کودکان از حقوق خود دور بمانند و حتی برخی از آن ها به اجبار خانواده ازدواج می کنند و بعضی دیگر به کار مشغول می شوند.»

 

عمران خان وعده انتخاباتی-اجتماعی خود را عملی کرد

عمران خان،‌ درگردهمایی در شهر کراچی با اشاره به تعامل کشورهای اروپایی و امریکا با مهاجران گفت:”در هر کشور جهان این کار می‌شود، پس ما چرا این ظلم را بر مهاجرین روا داریم، آنان نیز انسان اند. چرا آنان را اینقدر محروم نگه داشته ایم”.نخست وزیر پاکستان تصریح نمود:” در کراچی دو و نیم میلیون افغان و بنگالی زندگی می‌کنند و به آنان تذکره و پاسپورت داده نمی‌شود.کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گزارش داده است که هم اکنون حدود ۱٫۴ میلیون مهاجر افغان دارای مدارک اقامت و کم و بیش ۴۰۰ هزار مهاجر دیگر دیگر بدون مدارک اقامت در پاکستان زندگی می‌کنند.بر بنیاد آمار ملل متحد از سال ۲۰۰۲ تا حال حدود ۴٫۳۶ میلیون مهاجر افغان داوطلبانه از پاکستان به کشور شان برگشت کرده اند.

 

پای کلیسای هلند هم به دادگاه آزار جنسی رسید

به تازگی افشا شده که کلیسای هلند نیز در رسوایی‌های جنسی دامنه‌داری دخیل بوده است.درحالیکه کلیسا به طور جهانی با پدیده آزار جنسی کودکان توسط اعضای خود دست به گریبان است به تازگی افشا شده که کلیسای هلند نیز به صورت گسترده اقدام به مخفی‌کاری و لاپوشانی این آزارها کرده است. این گزارش نشان می‌دهد که در ۶۵ سال گذشته بیش از نیمی از اسقف‌های کلیسای هلند همه آزارهای جنسی کودکان که توسط اعضای کلیسای این کشور صورت گرفته را به صورت سیستماتیک مخفی کرده‌اند.

 

جامعه مسلمانان جهان برای فتح سه میلیاردی خیز برداشت

فرانسه در بین کشورهای اروپایی مهم ترین جامعه مسلمانان اروپا را دارا است که شروع و خاتمه مراسم حج باعث می شود موضوع اسلام و مسلمانان در این کشور مورد توجه رسانه ها قرار گیرد. روزنامه مسیحی لاکروآ نیز در همین ارتباط مقالات متعددی در خصوص اسلام در جهان و مناسک حج منتشر کرد. در یکی از مقالات این روزنامه آماری از افزایش جمعیت مسلمانان در جهان ارائه داده و می نویسد: در سال 2060 تعداد مسلمانان در جهان از مرز 3 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت.این روزنامه به نقل از شبکه رادیویی "آر ت ال" فرانسه به تحقیقی اشاره دارد که توسط موسسه امریکایی Pew Center صورت گرفته که بر اساس آن شمار مسلمانان تا سال 2060 به سه میلیارد نفر خواهد رسید. این در حالی است که تعداد مسلمانان در جهان در سال 2010 حدود 1 میلیارد , ۶۰۰ میلیون نفر بوده است و به همین دلیل اسلام پس از مسیحیت دومین دین مهم در جهان محسوب می گردد.در ادامه همین مقاله آمده است: بیش از دو سوم مسلمانان (62 درصد) در منطقه آسیا اقیانوسیه زندگی می کنند. با این حال منطقه خاور میانه و شمال آفریقا با 93 درصد تراکم و 341 میلیون مسلمان از بیش ترین تمرکز مسلمانان در مقایسه با سایر مناطق جهان برخوردار است. این نسبت در افریقای سیاه 30 درصد و در آسیا و اقیانوسیه 24 درصد است و بالاخره آن که مسلمانان در 49 کشور جهان اکثریت جمعیت را تشکیل می دهند.

 

شبکه جاسوسی مرتبط با امارات متلاشی شد

وزارت کشور یمن اعلام کرد که دستگاه‌های امنیتی این کشور یک شبکه جاسوسی مرتبط با سرویس اطلاعاتی امارات در این کشور متلاشی کردند.وزارت کشور یمن افزود که این شبکه جاسوسی آمار و اطلاعات مجتمع‌های مسکونی و منازل و تاسیسات خدمات‌رسانی و نهادهای دولتی را در اختیار امارات می‌گذاشت.امارات یکی از اصلی‌ترین همپیمانان رژیم سعودی در تجاوز به یمن است و تاکنون جنایت‌های بی‌شماری را علیه مردم مظلوم یمن مرتکب شده است.

 

تیراندازی مسجدالنبی را لرزاند

رسانه‌ها در عربستان سعودی اعلام کردند که عصر شنبه یک فرد ناشناس که از بیماری روحی رنج می‌برد، اقدام به تیراندازی در محوطه مسجد النبی در شهر مدینه منوره کرد.طبق این گزارش، نیروهای امنیتی در مسجد النبی این فرد مهاجم را بازداشت کرده و برای انجام اقدام‌های لازم به طرف‌های ذی‌ربط تحویل داده‌اند.نیروهای امنیتی در مسجد النبی می‌گویند که اوضاع در حال حاضر تحت کنترل است.

 

طوفان آمریکا و شرق آسیا را احاطه کرد

بر اثر طوفان« مانگوت» در فیلیپین 64 نفر کشته و 45 نفر مفقود شده اند. طوفان فلورنس در کارولینای آمریکا هم تاکنون سیزده قربانی برجای گذاشته است.طوفان منگوت در شرق آسیا و در فیلیپین همچنین دهها میلیارد دلار خسارت بر جا گذاشته است.باد با سرعت 250 کیلومتر در ساعت همراه با بارندگی های سیل آسا، بسیاری از ساختمان ها و مزارع را نابود کرده است.طوفان سبب قطع برق و شبکه های مخابراتی شده است.با نزدیک‌ شدن طوفان«مانگوت» به استان پرجمعیت« گوانگ دونگ» در جنوب غربی چین، پکن هشدار قرمز در این منطقه اعلام کرد.باران‌ های سیل آسا و بادهای شدید سواحل جنوبی چین را در نوردیده است. بیش از 100 نفر در شهر بندری هنگ کنگ زخمی شدند.در آمریکا هم با ادامه بارش باران و طوفان فلورنس در کارولینای شمالی و جنوبی، مقامات محلی درباره احتمال افزایش تلفات هشدار دادند.حدود نیم میلیون نفر از خانه هایشان تخلیه شده اند.

 

ناجا تاریخ هزاره اول قبل از میلاد را نجات داد

با تلاش نیروی انتظامی و یگان حفاظت استان کرمانشاه تعداد ۱۰۶ قلم اشیای تاریخی و سکه مربوط به دوران هزاره اول قبل از میلاد، سلوکی و اشکانی کشف و ضبط شد.سردار امیر رحمت الهی گفت: «در ادامه روند دستگیری قاچاقچیان اموال تاریخی و به محض اطلاع از فعالیت فردی از اهالی شهرستان هرسین در زمینه نگهداری و خرید و فروش اشیای عتیقه توسط فردی از کارکنان یگان حفاظت استان کرمانشاه ، تحقیقات گسترده به منظور آشکار شدن زوایای پنهان موضوع در دستور کار یگان حفاظت و فرماندهی انتظامی شهرستان هرسین قرار گرفت.»سردار رحمت الهی  تصریح کرد: در عملیاتی غافلگیرانه از منزل فرد مذکور تعداد ۱۰۶ قلم اشیای تاریخی شامل مجسمه گیلگمش، ریتون سفالی، کاسه مفرغی، سکه و... کشف و ضبط شد.»فرمانده یگان حفاظت سازمان در پایان  افزود: «در پی کارشناسی های فنی انجام پذیرفته، اصالت اشیای مکشوفه تایید و قدمت آنها دوران قبل از میلاد-سلوکی و اشکانی تخمین زده شد.

 

پوریانی پنج جرم صدرنشین نوجوانان کشور را تیتر کرد

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران گفت:پوریانی در ادامه با بیان اینکه در 6 ماه گذشته از سال 97، رانندگی بدون پروانه با 353 پرونده، در صدر جرایم نوجوانان قرار دارد افزود: بعد از رانندگی بدون پروانه، ضرب و جرح عمدی با 335 مورد، سرقت مستوجب تعزیر 289 مورد و ایراد صدمات بدنی غیرعمدی ناشی از بی‌احتیاطی در امر رانندگی با 94 مورد و توهین به اشخاص با 76 مورد در رتبه دوم تا پنجم پرونده‌های نوجوانان از نظر فراوانی قرار دارد.پوریانی یادآور شد: ساختمان جدید مجتمع قضایی شهید فهمیده حدود 70 تا 80 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل به سه تا چهار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که این اعتبار باید از سوی دولت تخصصی یابد؛ امیدواریم دولت با اختصاص اعتبار لازم در تکمیل این ساختمان همکاری لازم را داشته باشد.

 

افشانی هم به صف شهرداران ناکام تهران پیوست

تکلیف شهردار چندماهه تهران از سوی نمایندگان مجلس روشن شده و افشانی با دوپینگ و استفساریه و ... نیز باید از خیابان بهشت کوچ کند. شورای اسلامی شهر تهران باید در یک سال سومین شهردار تهران را انتخاب کند. در حالیکه اعضای شورای شهر تهران و برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس تلاش های خود را برای استثناسازی شهردار تهران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان به کار بردند ولی این تلاش ها افاقه نکرد و کار افشانی در شهرداری به روزهای پایانی خود رسیده است. برخی از مدافعان افشانی به بازخرید وی اشاره می کردند و برخی نیز او را هم رده وزار می دانستند که قانون شامل حال آنها نمی شود. وی درباره راه میانبر یا دور زدن قانون با استفساریه توسط شهردار تهران نیز گفته است:« قانون به قدری شفافیت دارد که جایی برای استفساریه باقی نمی‌ماند.» عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته است:« قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان شفاف و در مقام اجرا بدون هرگونه تبعیضی اجرایی خواهد شد.»

 

آقایی مهمترین معضل محیط زیستی کشور را اعلام کرد

آقایی گفت: معضل افزایش مصرف پلاستیک در جامعه با مشارکت مردم و سازمان‌ها می‌تواند حل شود.ثریا مهدی آقایی مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با طرح حذف استفاده از بطری های آب معدنی در دستگاه های اجرایی اظهار کرد: معاون پیشین سازمان محیط زیست پیشنهادی را در خصوص حذف بطری های آب معدنی در دستگاه های اجرایی دادند که این پیشنهاد با موافقت رئیس سازمان به صورت یک بخش نامه اجرایی به همه دفاتر ادارت کل استان ها ابلاغ شد.مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: معضل افزایش مصرف پلاستیک در جامعه با مشارکت مردم و سازمان و نهادها می تواند حل شود.

 

آتش هورالعظیم  نفس آخر را کشید

نماینده مردم اهواز گفت که آتش سوزی در تالاب هورالعظیم با کاهش دمای هوا و رسیدن به کمتر از ۵۰ درجه مهار شد.علی ساری علت اصلی آتش سوزی تالاب هورالعظیم را انتقال آب به مکان‌های دیگر دانست و گفت: این  موضوع باعث شده که مواد بر اساس گرمای شدید آتش بگیرند، علی رغم اینکه آتش چند بار مهار شده ولی باز حریق ایجاد می‌شود، در مراحل قبلی  هم چندین بار تا مرحله مهار کامل پیش رفتند ولی حریق  بار دیگر به دلیل گرمای شدید آغاز شد.وی ادامه داد:عده ای می‌گفتند حریق عمدی است که اگر عمدی بود باید ادامه می‌داشت؛ اکنون نیز با کاهش دما و رسیدن دما به کمتر از ۵۰ درجه آتش خاموش و مهار شده است.نماینده اهواز در پایان با بیان این که با اقدامات ترکیه در حوزه مرزهای آبی محیط زیست ایران و عراق شدیدا آسیب می‌بیند تاکید کرد: باید از طریق دیپلماتیک مشکل آب را حل کنیم، اجازه ندهیم دولت ترکیه در این حوزه هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد.

 

راهور پرترافیک ترین های کشور را مخابره کرد

در شبانه‌روز گذشته آزادراه‌ ‌‌کرج‌-تهران،‌  آزادراه تهران-کرج، آزادراه کرج-قزوین‌، آزادراه قزوین-کرج،‌ آزادراه ساوه-تهران، جاده تهران-شهریار و شهریار-تهران، محور پاکدشت-تهران و پاکدشت تهران و آزادراه تهران-ساوه‌ در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند‌‌.

 

"منگهوت" فلیپین و هنگ کنگ را درنوردید

ابرطوفان "منگهوت" پس از برجای گذاشتن ویرانی‌ها و قربانیان بسیار در فیلیپین و هنگ کنگ امروز با پیشروی عمیق‌تر به سمت جنوب چین تا حد یک طوفان گرمسیری تضعیف شد.این طوفان همچنان سواحل جنوبی چین و استان‌های گوانگ‌دونگ، گوانگشی و هانیان چین را تحت تاثیر خود قرار داده است.تاکنون ۲.۴۵ میلیون نفر تنها در استان گوانگ دونگِ چین در سرپناه های عمومی پناه داده شده اند و همچنین مرگ چهار تن در این کشور بر اثر طوفان تایید شده است.در پی این حوادث به ساکنان هنگ کنگ  نسبت به دور ماندن از خطوط ساحلی هشدار داده شده و خدمات اتوبوسرانی، کشتیرانی و راه آهن در این منطقه به حالت تعلیق درآمده است. حدود ۹۰۰ پرواز نیز در فرودگاه هنگ کنگ که یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان به شمار می‌رود لغو شده است.رصدخانه هنگ کنگ اعلام کرده که طوفان "منگهوت" با وزش بادهایی با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، قوی‌ترین طوفانی است که از سال ۱۹۷۹ میلادی این منطقه را در نوردیده و تاکنون ۱۱۱ زخمی و مصدوم در هنگ کنگ برجای گذاشته است.طوفان "منگهوت" چند روز پیش‌ فیلیپین را در نوردید و باعث خرابی های بسیاری از جمله رانش زمین و ویرانی ساختمان‌ها شد. این طوفان در فیلیپین منجر به کشته شدن دست‌کم ۶۵ تن و مفقود شدن ۴۳ تن دیگر شده است. نگرانی ها مبنی بر مدفون شدن ده‌ها تن از ساکنان فیلیپین در پی وزش بادهای شدید و رانش زمین و افزایش تلفات به بیش از ۱۰۰ تن در این کشور وجود دارد.

 

لایحه مجازات قاچاق اسلحه به دولت ارسال شد

معاونت حقوقی قوه قضائیه از تایید لایحه مجازات قاچاق اسلحه، مهمات و دارندگان سلاح و اقلام تحت کنترل غیرمجاز توسط رئیس دستگاه قضا و ارسال آن به دولت خبر داد. معاونت حقوقی قوه قضائیه روز دوشنبه اعلام کرد: این لایحه در پنج فصل و مشتمل بر 34 ماده و با همکاری قضات و کارشناسان حقوقی تدوین شده است.با تصویب این لایحه و از تاریخ لازم ­الاجرا شدن این قانون، ماده 45 قانون مجازات مرتکبان قاچاق مصوب 29 بهمن سال 1312 و قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچیان مسلح مصوب 26 بهمن سال 1350 و بند 2 تبصره 2 ماده 43 قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و اساسنامه آن مصوب 24 دی 1370 و همه قوانین و مقررات مغایر لغو می‌شود.

 

رکورد سکه مهریه را به چالش کشید

افزایش قیمت سکه از 1.5 میلیون به بیش از چهار میلیون تومان، داد مردان بدهکار مهریه را درآورده، زندانیان مهریه از 2500 نفر به 3700 نفر رسیدند و صدها نفر پشت نوبت زندان هستند، حالا مسئولان به فکر چاره افتاده اند، کاهش مهریه به 55 سکه یا محاسبه به نرخ روز عقد. موضوع گرانی سکه، ستاد دیه و نمایندگان مجلس را برآن داشت تا فکری بر این موضوع کنند. برخی نمایندگان درباره طرح محاسبه قیمت سکه به نرخ روز عقد سخن می گویند و برخی هم به کاهش آن از 110 سکه به 55 سکه تمایل دارند. البته پیشنهاد کاهش تعداد سکه از طرف ستاد مردمی دیه بود. این پیشنهاد توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دست بررسی است و تعدادی با این موضوع موافق هستند. با همه این اوصاف، جای این سوال مطرح است که آیا اعمال این رویه ها، بهترین راه حل برای کاهش تعداد زندانیان مهریه و انسجام خانواده است. اگر چه مهریه نمی تواند موجب استحکام خانواده شود اما حذف کامل آن، کاهش آن به 55 سکه یا محاسبه آن به نرخ روز عقد تا چه حد می تواند بر دوام و قوام خانواده و کاهش تعداد زندانیان تاثیرگذار باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha