جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قالیشویان

حوزه/ مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان صبح جمعه ۱۳ مهرماه با سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) سیدمهدی میرداماد و حاج اسماعیل اخباری، در مشهد ارد هال برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، محمد احترامی رئیس ستاد قالیشویان فین کاشان، شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان صبح  جمعه ۱۳ مهرماه با سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) سیدمهدی میرداماد و حاج اسماعیل اخباری، در مشهدارد هال برگزار می شود.

وی با اشاره به این که  مراسم  سنتی مذهبی قالیشویان  فین کاشان به طور مستقیم از شبکه های سراسری استانی، افق و شبکه تهران پخش خواهد شد گفت: شب مراسم قالیشویان ضریح مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر(ع) با گلاب ناب فین کاشان غبارروبی و شستشو خواهد شد.

احترامی، با اشاره به این که مشهد اردهال به کربلای ایران مشهور است و امسال برگزاری این آیین حماسی با ماه محرم همزمان شده است، افزود: مراسم عزاداری و سوگواری شهادت شهید اردهال یک شب قبل از برگزاری مراسم درشب جمعه 13 مهر نیز با حضور تمام هیئت‌های مذهبی فین کاشان و سخنرانان مذهبی در صحن عامر ناصر فینی(صحن سهراب) برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، حرکت کاروان پیاده‌روی فینی‌ها از کاشان تا مشهد اردهال را یادآورشد و گفت: کاروان سه هزار نفری فینی‌ها روز قبل از مراسم  یعنی  12مهر کاشان تا مشهد اردهال را پیاده‌روی می‌کنند.

احترامی ادامه داد: این کاروان ساعت 7 صبح روز پنج‌شنبه درحالی که چوبدستی‌ها به نماد سلاح مبارزه را در دست دارند از مسجد جامع فین حرکت کرده و با عبور از خیابان امیرکبیر و مسیرهای اصلی شهر از جمله خیابان‌های آیت‌الله کاشانی و شهید رجایی را به سمت راوند طی می‌کنند. در مسیر این پیاده روی 45 کیلومتری بیش از12 موکب صلواتی بصورت خودجوش توسط مردم از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

به گفته وی، آیین جمعه جار نیز که هر سال بر طبق سنت دیرین آن که در قدیم وسایل اطلاع رسانی نبوده و یک هفته قبل از برگزاری مراسم از طریق جارزدن در مناره مسجد جامعه آیین قالیشویان را یادآورمی‌شده ‌است گفت : جمعه جار ، بیعت با ولایت پنجشنبه شب 5 مهر(یک هفته قبل از برگزاری مراسم) مطابق با 17 محرم الحرام در جامع فین کاشان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود بیش از300 هزارنفر در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهداردهال شرکت کنند ، افزود: نماز جماعت مغرب و عشا تمام مساجد فین کاشان در شب جمعه جار همه به صورت متمرکز و واحد در مسجد جامع این منطقه و به امامت  آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان اقامه خواهدشد.

گفتنی است، مراسم قالیشویان یکی از کهن ترین آئین های سنتی مذهبی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهر برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می شود.         

دراین روز هزاران نفر از اهالی فین کاشان به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر با حضور آئین سنتی مذهبی قالیشویان، چوب به دست(نماد اسلحه در زمان قدیم) «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی امامزاده حسین(ع) می برند و در آنجا با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه  چوب ها روی دست گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند .

سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان شهید شد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha