چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام ملکی -معاون تهذیب حوزه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه تشکیل شورای تهذیب در مدارس علمیه را امری ضروری توصیف کرد و گفت : این شورای تهذیب که در واقع اتاق فکر مدارس نیز می باشد، باید با مدیریت مدیران مدارس و دبیری معاونین تهذیب در همه مدارس کشور تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی در دومین نشست مدیران میانی واحدهای ستادی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه، که در سالن جلسات آیت الله عبدالکریم حائری برگزار شد،با اشاره به مساله تهذیب و تربیت و جایگاه آن در حوزه های علمیه اظهارداشت: تهذیب و تربیت یک بحث آیین نامه ای، دستورالعملی، بخشنامه ای نیست که همانند آموزش و یادگیری در قالب نامه ای بر طلاب تکلیف شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: تریبت و تهذیب به اجبار نیست، مساله اخلاق بیشتر در مصادیق دیداری و رفتاری درک می شود تا شنیداری، لذا شاید باشند کسانیکه دهها کتاب اخلاقی و تربیتی می نویسند ولی شاید متخلق نباشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: بحث تهذیب و تربیت یک امر اتحادی با آموزش و پژوهش است و هر جایی که مساله تهذیب و تربیت به صورت انضمامی نگاه شد، دچار اشتباه شدیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی تصریح کرد: با لطف و عنایت خدای متعال و با نگاه تهذیبی و تربیتی مدیران، اساتید و کادر مدارس در راستای اجرای طرح جامع تربیتی نسبت به انجام موفق این طرح در سطح تمام مدارس کشور گام خواهیم برداشت مشروط بر آنکه در گفتار و کردار خود تهذیبی و تربیتی عمل کنیم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه با بیان اینکه تربیت کردن همانند جهاد اکبر می باشد، گفت: اگر بخواهیم یکی از سخت ترین کارهای عالم را عنوان کنیم مساله تربیت است، لذا نباید ساده از کنار آن بگذریم چرا که فردای قیامت مسئول و پاسخگو باید باشیم.

وی اظهار داشت: امروز یکی از مطالبات مهم رهبرمعظم انقلاب از حوزه ها در خصوص معنویت و اخلاق می باشد و این نکته اهمیت موضوع تهذیب و تربیت را نزد بزرگان حوزه و مراجع معظم تقلید را می رساند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی ادامه داد: در مدارس علمیه سراسر کشور تمام مطالبات تربیتی و تهذیبی حوزه علمیه از مدیران مدارس می باشد، لذا مدیران مدارس باید نگاه و دغدغه تربیتی و تهذیبی داشته باشند.

وی تاکید کرد: مساله تهذیب و تربیت سخت، دیربازده و بسیار ضروری است و نباید نسبت به تقویت آن کم کاری کرد، چرا که به مسأله مراقبت اعمال، نیّات و رفتار افراد بر می گردد.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha