شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب بابیان این که تاکنون چهار هزار و ۴۲مدرک درموسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اعطاشده است گفت: سال گذشته دو هزار و ۱۳۷ نفرو امسال دو هزار و ۲۰۶ نفر ثبت نامی داشته‌ایم،

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدصادق موسوی نسب معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی 97-98 این موسسه، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی، با اشاره به آیه 11 سوره مجادله نسبت به درجات اهل علم بیان داشت: انتظار از حوزه‌های علمیه استخراج معارف از قرآن و روایات است.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و خط فکری امام خمینی (ره) دریچه‌ای به روی حوزه‌های علمیه باز شد و علوم دینی از فقه به‌تمامی ابواب موردنیاز گسترش یافت.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: استخراج و عرضه ابواب فقهی و علوم انسانی اسلامی به جهان یکی از بزرگ‌ترین ثمرات انقلاب به جهان تشنه حقیقت بوده است.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی از سال ۱۳۵۴ شمسی درزمینهٔ علوم انسانی، اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و به تعبیری می‌توان ایشان را مبدع این زمینه بیان کرد که البته امروز مراکز فراوانی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

فعالیت 35 موسسه علمی و پژوهشی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب ابراز داشت: امروز 35 مرکز از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در حوزه علمیه قم فعالیت می‌کنند؛موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) دارای هزار و۴۷۵دانش‌پژوه است که از این میان ۶۷۶نفر در کارشناسی حضوری، ۳۹۲نفر کارشناسی نیمه‌حضوری، ۲۴۱ نفر کارشناسی ارشد و۱۴۵ نفر در مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: تاکنون چهار هزار و ۴۲مدرک اعطاشده و تعداد بیست دو هزار و سیصد و نودونه نفر در مقطع کارشناسی حضوری و سیصد و بیست‌ونه نفر در مقطع کارشناسی نیمه‌حضوری و هزار و صد و چهار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و دویست و ده نفر در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند.

امسال تقاضا و قبولی بیشتری داشته‌ایم

 وی افزود: امسال از سال گذشته تقاضا و قبولی بیشتری را داشته‌ایم و این مسئله ممکن است که ما در آزمون و مصاحبه و سنجش‌هایمان اشتباهی هم کرده باشیم؛ ولی فیلترهای استانداردی در این زمینه لحاظ شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب با اشاره به تفاوت آماری سال گذشته با سال جاری گفت: سال گذشته دو هزار و صد و سی‌وهفت نفر ثبت‌نام کننده داشته و امسال دو هزار و دویست و شش نفر ثبت نامی داشته‌ایم، و قبولی‌های این موسسه در سال گذشته سیصد و هشتادوپنج نفر بوده که امسال چهارصد و هشتادوهشت نفر قبولی داشته‌ایم که البته این تفاوت‌ها سبب سنگین شدن مسئولین اجرایی موسسه خواهد شد.

مشکل اسکان طلاب شهرستانی

وی ادامه داد: همه‌ساله طلاب شهرستان با مشکل اسکان مواجه می‌شوند و به شهرستان خود بازمی‌گردند و ما به دنبال حل کردن این مسئله هستیم و با عنایت‌های آیت‌الله اعرافی توانسته‌ایم به‌خوبی مشکلات را کنار بزنیم، در سال جاری 136 نفر دانش‌پژوه شهرستانی داریم که قول‌هایی مبنی بر تأمین اسکان برای آن‌ها گرفته‌ایم.

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: امسال 40 نفر در مقطع کارشناسی ارشد در پنج رشته تحصیلی و 41 نفر در مقطع دکتری در هفت رشته قبول‌شده‌اند.

وی ادامه داد: هیئت‌رئیسه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مصوب کرده‌اند که رشته‌های مقطع دکتری با حداقل سه نفر و مقطع کارشناسی ارشد با هشت نفر برگزار شود، البته ازآنجایی‌که این موسسه جز مؤسسات غیرانتفاعی محسوب می‌شود وزارتخانه اجازه می‌دهد که با یک نفر نیز رشته‌ای را در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد برگزار کند، اما به سبب هزینه‌های بالا این قانون مصوب شده است.

بیشتر اساتید موسسه امام خمینی(ره) در این موسسه تربیت شده اند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب خاطرنشان ساخت: ما امروز در شرایطی هستیم که نیمی از دروس با استفاده از خود اساتید موسسه برگزار می‌شود و این مسئله از آثار و برکات آیت‌الله مصباح یزدی است که اساتید خود موسسه رضایت بیشتری را در دانش‌پژوهان کسب کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سال 95 چهل‌ونه درصد اساتید تربیت‌شده موسسه بوده و پنجاه‌ویک درصد اساتید مدعو بوده‌اند و در سال 96 پنجاه‌وشش درصد از اساتید تربیت‌شده موسسه و چهل‌وسه درصد از اساتید مدعو استفاده‌شده است.

اجرا شدن طرح هدایت علمی، تربیتی در رشته فقه و اصول

معاون آموزش موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اجرایی شدن طرح هدایت علمی، تربیتی در این موسسه گفت: یکی از برنامه‌های اجرایی در این موسسه در رشته فقه و اصول طرح هدایت علمی، تربیتی در پایه هفتم و با استفاده از 16 استاد است.

وی با اشاره به برگزاری دوره دکتری در بهمن‌ماه ابراز داشت: دوره دکتری به سبب اتمام شدن مراحل مقطع کارشناسی ارشد و فراغت بال دانش‌پژوهان از بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب در پایان گفت: درگذشته این موسسه دوره ارشد پیوسته را برگزار می‌کرد و هم‌اکنون جمعی از کارشناسان این موسسه بر این نظر هستند که ارشد پیوسته در موسسه حاکم شود و هرگاه موانع اداری وزارت خانه‌ای  برداشته شد در دو رشته علوم سیاسی و مدیریت ارشد پیوسته جذب خواهیم داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha