پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با رای اعضای شورای عالی حوزه های علمیه به عنوان دبیر این شورا انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،  آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در جلسه اخیر شورای عالی حوزه های علمیه ، با رای اعضای این شورا به عنوان دبیراول انتخاب شد.

بر اساس این گزارش: آیت الله مرتضی مقتدایی که دبیر دوم این شورا بود، همچنان در این سمت باقی مانده است.

خاطرنشان می شود: آیت‌الله رضا استادی پیش از این  دبیر شورای عالی حوزه علمیه بود و هم اکنون اعضای این شورا را  آیات مرتضی مقتدایی،رضا استادی، سید هاشم حسینی بوشهری، سید محمد غروی، علیرضا اعرافی، سید احمد خاتمی و جواد مروی تشکیل می دهند و آیت الله علیرضا اعرافی مدیریت حوزه های علمیه را بر عهده دارد.

زندگی نامه

آیت الله حسینی بوشهری ، در سال 1335 در بخش بردُخون از حوالي بندر ديّر استان بوشهر، به دنيا آمد. پدر او، روحاني بود و اگر چه بسياري از دروس رسمي حوزه را نخوانده بود، در منطقه خود، مورد اعتماد مردم بود و به رتق و فتق امور مردم و حل منازعه بين آنها مي‌پرداخت و خود از راه كشاورزي، روزگار مي‌گذراند. مادر او نيز، دختر عالمي فرزانه بود و در شكل‌گيري شخصيت آیت الله حسینی بوشهری ، نقش بسزايي ايفا مي‌كرد.

دوران تحصيل

آیت الله حسینی بوشهری ، پس از به پايان رساندن دوره دبستان، به تحصيلات علوم ديني روي‌آورد. مشوق اصلي او در اين امر، پدرش بود. او تحصيلات خود را در مدرسه علميه بوشهر آغاز كرد و پس از طي بخشي از دروس مقدمات، به حوزه علميه قم آمد.

در قم، درسهاي باقي‌مانده از دوره مقدمات را فرا گرفت و سپس دوره سطح را آموخت و به درس خارج، راه يافت. ضمن اينكه در دروس اخلاق استادان خود، شركت مي‌نمود و همگام با تحصيل، به تدريس آنچه آموخته بود، مي‌پرداخت.

استادان

آیت الله حسینی بوشهری ، در حوزه علميه بوشهر و قم، به محضر عالمان و استادان بسياري شرفياب شد. او دروس مقدمات را در مدرسه علميه بوشهر، آغاز كرد و پس از فراگرفتن جامع‌المقدمات و بخشي از كتاب سيوطي، به حوزه علميه قم وارد شد.

وي در قم، ادامه كتاب سيوطي و نيز كتب مغني و معاني و بيان و شرح لمعه را به صورت خصوصي، از محضر اساتيد آن زمان، فرا گرفت. در دوره سطح نيز، بخش عمده‌اي از رسائل و مكاسب را نزد مرحوم آيت‌الله ستوده آموخت.

وی  بخشهايي از رسائل، كفايه و قوانين را از محضر آيت‌الله ميرزا محسن دوزدوزاني، بهره برد. او بسياري از مباحث كفايه را نيز از درس مرحوم آيت‌الله پاياني استفاده كرد و با اتمام دروه سطح، به درس خارج فقه مرحوم آيت‌الله العظمي گلپايگاني، مرحوم آيت‌الله فاضل‌لنكراني و آيت‌الله تبريزي رفت.

در زمينه اصول نيز، مدتي از محضر مرحوم آيت‌الله ميرزا هاشم آملي، بهره برد. سپس، يك دوره كامل اصول را در خدمت حضرت آيت‌الله مكارم‌شيرازي و بخشهاي بسياري را نيز در محضر حضرت آيت‌الله وحيدخراساني فرا گرفت.

در طي اين سالها، در بخش حكمت و عرفان، به درس آيت‌الله حسن‌زاده‌آملي و آيت‌الله انصاري‌شيرازي رفت و اسفار را نزد اين عالمان وارسته آموخت.

فعاليتهاي علمي و فرهنگي

آیت الله حسینی بوشهری ، از نخستين سالهاي تحصيل، به امر تدريس، اهتمام ويژه‌اي داشت؛ به گونه‌اي كه مصمم بود هر درسي كه مي‌آموزد، بياموزاند. از اين‌رو، با شروع سيوطي، به تدريس اشتغال داشت كه اين مسئله، هم‌اكنون نيز ادامه دارد. بسياري از نوارهاي تدريس او، هماره مورد استفاده طلاب حوزه علميه قم بوده است.

وي بارها دروس مقدمات، شرح لمعه، رسائل، مكاسب، كفايه و بخشهايي از عروةالوثقي را تدريس كرد. در فن خطابه نيز، پس از نگارش جزوه‌اي در اين زمينه، سالياني چند به تدريس براي علاقه‌مندان به آشنايي با فن سخنوري، اشتغال داشت و در طي اين سالها، شاگردان بسياري را تربيت كرد.

او در كنار اين فعاليتها، از تدريس در دانشگاه‌ها باز نمانده و به گونه‌اي مستمر، به تدريس در دانشگاه‌هاي تهران و قم، اشتغال داشته است.

آیت الله حسینی بوشهری ، در عرصه تحقيق و تأليف، كتب و مقالاتي را به رشته تحرير درآورده است كه از آن جمله مي‌توان به موارد زير، اشاره كرد:

1. شرحي بر كتاب اجتهاد و تقليد عروةالوثقي

2. شرح عربي بر كتاب اصول فقه

3. تقريرات دروس فقه و اصول

وي همچنين، مقالات و جزوات بسياري، به تناسب تدريس در زمينه‌هاي فقه و اصول، اخلاق و تفسير قرآن، نگاشته‌اند.

او از همان سالهاي اوليه تحصيل، اهتمام ويژه‌اي به امر تبليغ داشت؛ به گونه‌اي كه به مناطق گوناگون در داخل و خارج كشور، سفر كرده و به تبليغ مباني دين مبين اسلام، پرداخته و مي‌پردازد.

فعاليتهاي سياسي

آیت الله حسینی بوشهری ، در طول سالهاي مبارزه امام و امت مسلمان ايران بر ضد رژيم پهلوي، همواره با اين سيل خروشان، همراه بوده است. او مبارزه را از سنين نوجواني و در بوشهر، آغاز كرد و در قم نيز، آن را پي گرفت. او اعلاميه‌هاي امام(ره) را بين مردم منتشر مي‌كرد كه اين مسئله، موجب چندين بار دستگيري و بازجويي وي شد.

آیت الله حسینی بوشهری ، پس از انقلاب در فعاليتهاي گوناگون علمي و فرهنگي، حضور داشته‌اند كه از جمله مي‌توان به موارد زير، اشاره كرد:

1. مديريت مدارس علميه حجتيه و رسالت و مدرسه علميه حضرت آيت‌الله گلپايگاني

2. نائب‌رئيس و عضو هيئت امناي مركز جهاني علوم اسلامي و سازمان حوزه‌ها و مدارس علميه خارج از كشور

3. عضويت در هيئت امناي جامعةالزهراء

4. رياست ممتد مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم، طي پنج دوره

5. مديرمسئول مجله پيام حوزه

6. مديرمسئول هفته‌نامه افق حوزه

7. قائم‌مقام مركز مديريت حوزه علميه قم

8. مدير مركز مديريت حوزه علميه قم

9. عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

10. عضويت در شوراي عالي حوزه‌هاي علميه

۱۱. دبير دوم شوراي عالي حوزه‌هاي علميه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha