پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دیدار دست اندرکاران همایش تصوف با آیت الله نوری همدانی

حوزه / اساتید و دست اندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و با دبیری علمی حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی برگزار می شود، با آیت الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله نوری همدانی، در دیدار اساتید و دست‌اندرکاران همایش «تصوف؛ شاخصه ها و نقدها» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود تصریح کردند: تصوف از فرقه های انحرافی است و آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان در جلد پنجم، فرقه های انحرافی که در اسلام هستند را ذکر کرده و در آنجا از صوفیه نام برده است که از چه جهتی در اسلام انحراف ایجاد کرده و از آیات قرآن استفاده کرده اند.

ایشان گفتند: در فقه ما چند جا درباره صوفیه بحث شده است، باید توجه کرد که عرفان ما دارای درجات بلندی است و صوفیه خود را به نام عرفا قلمداد کردند و اولین بحث ما این است که باید فرق بین عرفان و تصوف را روشن کنیم.

این مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه امام خمینی(ره) و آیت الله شاه آبادی از عرفای بزرگ ما هستد ولی صوفیان سعی کردند که خود را از عرفا معرفی کنند، گفتند: صوفیان چهره سازی کردند و شخصیت های خود را با چهره بسیار درخشان نشان داده اند.

ایشان با بیان اینکه آن ها بعد از چهره سازی، چهره آرایی کردند، به طرح این سوال پرداختند که به چه دلیل از حسن بصری و شقیق بلخی و معروف کرخی و بایزید بسطامی و جنید بغدادی با این عظمت یاد شده است؟

حضرت آیت الله نوری همدانی اضافه کردند: این چهره سازی به اندازه ای حیله گرانه بوده که برخی از بزرگان ما مانند مقدس اردبیلی را نیز در شمار چهره های بزرگان خود قرار داده اند یا مثلا اویس قرنی را جزو بزرگان صوفیه ذکر کرده اند.

*حراج خصوصیات ائمه(ع) برای بزرگان صوفیان

این مرجع تقلید  شیعه گفتند: تمام خصوصیاتی که ما برای ائمه خود قائل هستیم که ائمه(ع) طی الارض دارند و در جمادات و نباتات و حیوانات تسلط دارند را این ها در چهره سازی هایی که کرده اند، برای صوفیان بیان کرده اند و عظمتی که ما منحصر در اهل بیت می دانیم را برای بزرگان خود حراج کردند.

 حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: بنده لازم دانستم که به سراغ کلمات آنها بروم و در کتابی مانند تذکرة الاولیاء که از کتب معتبر صوفی است، کلماتی از صوفیان نقل می کنند که از روایات ما است و آن را سرقت کرده اند و آن را به نام خود جا زده اند.

ایشان بیان داشتند: برای نمونه در بحار در مورد دعا روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) ذکر شده که آن حضرت، علت مستجاب نشدن دعاهای بندگان را در هشت علت بیان می فرماید، آن وقت صوفیه این روایت را به نام ابراهیم ادهم جعل کرده اند .

این مرجع عالیقدر شیعه با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما کتاب مثنوی مولوی است گفتند: مولوی یک صوفی سنی وحدت وجودی بوده و از طرفی هم این کتاب از لحاظ ذوق شعری در حد بالائی قرار دارد و صوفیه معتقدند در هر دوره یک قطب و مرشد وجود دارد و به جای ائمه علیهم السلام به اقطاب و مشایخ خودشان مراجعه می کنند.

* مقابله مرحوم مقدس اردبیلی با صوفیه

ایشان با بیان این که یکی از کتاب های مهم ما حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی است، گفتند: این کتاب به جنگ صوفیه آمده است زیرا در زمان صفویه تصوف را رونق می دادند و سلاطین صفویه فرزندان شاه صفی هستند که قبرش هم در اردبیل است لذا صفویان به صوفیه علاقه داشتند و در آن زمان علمای بزرگ ما مانند مقدس اردبیلی سعی می کردند در برابر آنان بایستند.

ایشان با بیان این که یکی از عبادت های صوفیان رقص است و در مساجد می رقصیدند گفت: وقتی دیدند که این اعمال در مسجد با واکنش مردم مواجه می شود خانقاه ساختند و برای خود مراسم خود را برگزار می کنند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مقدس اردبیلی در کتاب خود 72 فرقه از صوفیان مانند ذهبیه و نعمت اللهیه و ... را برشمرده است، گفت: تمام فرقه های صوفی باطل هستند و فرقی ندارند و ما از اهل بیت(ع) روایات زیادی در طعن و طرد آنان داریم و امام صادق(ع) در روایتی فرموده اند که «انهم اعدائنا؛ آنان دشمنان ما هستند».

ایشان تاکید کردند: صوفیان سعی کرده اند که بگویند حدیقه الشیعه از مقدس اردبیلی نیست، ولی نتوانستند ثابت کنند و جلد سیزدهم شرح نهج البلاغه خویی نزدیک به 50 صفحه در رابطه با صوفیه مطالبی را نوشته است؛ حتی اگر کلمات خودشان را مطالعه کنیم بر باطل بودنشان یقین می کنیم.

این مرجع تقلید گفتند: صوفیه، این همه روایات و آیاتی که در بحث جهاد است را کنار گذاشته اند و فقط نشسته و مثنوی می خوانند و سرشان را تکان می دهند و می رقصند و اسم خود را صوفی گذاشته اند.

*مولوی لغزش های فراوانی دارد

استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی دیگر از مشکلات را بزرگداشت شمس تبریزی دانسته و افزودند: باید همه کتاب مولوی را مطالعه کرد. چهار تا شعر می خوانند و میگویند چقدر عالی گفته است! خوب این اشعار از نظر ذوقی خیلی خوب است، اما اگر این کتاب را تا آخر بخوانید متوجه می شوید که مولوی یک صوفی سنی است و لغزش های فراوانی دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان با تقدیر و تشکر از مسئولان و اساتید همایش تصوف، این همایش را حرکتی خوب و پسندیده قلمداد کرده و افزودند: علمای بزرگوار همیشه با صوفیه گرفتاری داشته اند. خداوند به شما توفیق دهد. این کار شما کار بسیار مهمی است، چون صوفیه افراد کثیری را گمراه کرده اند.

* هدف اصلی همایش "تصوف"، نگاه علمی و انتقادی است

حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، دبیر علمی همایش تصوف شاخصه ها و نقدها هم در ابتدای این دیدار اظهار داشت: دفترتبلیغات اسلامی در طول سال های گذشته یکی از محورهای فعالیت خود را بحث فرقه های انحرافی در کشور قرارداده است.

وی با اشاره به حساسیت بحث تصوف و فرقه های انحرافی دیگر، بر لزوم ورود و همفکری جمعی حوزویان در این زمینه تأکید کرد و افزود: در خصوص تصوف در حدود سه سال پیش کارگروهی از اساتید این رشته تشکیل شد و با جمع آوری اطلاعات و تحقیق پیرامون این موضوع، تلاش گردید تا کار منظمی در این زمینه انجام پذیرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برقراری ارتباط با مسؤولان ذیربط اظهار داشت : اولین کاری که انجام شد رصد این فرقه ها در کشور بود که به دلیل پراکندگی جغرافیایی شاخه های صوفیانه حتی مسؤولان کشور هم به جزئیات این فرقه ها دسترسی کافی را نداشتند؛ زیرا ابعاد علمی و تخصصی فرقه‌ها غالبا از دیده ها پنهان می ماند.

 *شناسایی ابعاد مختلف فرقه های صوفیانه

وی افزود: با هماهنگی و همکاری متخصصان توانستیم ابعاد مختلف این فرقه ها و گرایش های آنها را در سطح کشور به طور کامل شناسایی کنیم .

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ادامه داد: در کنار شناسایی فرقه های صوفی در کشور، یک کار تحقیقاتی برای شناساندن دقیق تر عقاید و آداب این فرقه ها به بدنه حوزه و دانشگاه انجام شد.

وی با بیان اینکه در گذشته اطلاعات خوبی در بین اساتید و فضلا وجود داشت ولی متأسفانه نسل جوان حوزه اطلاعات محدودی از صوفیه دارند و از این رو، آسیب‌ها و‌ انحرافات آنها از دید نسل جوان کشور پنهان مانده است، اظهارداشت: این فرقه ها غالبا با عوام فریبی سعی می کنند خود را به عناوین و ادعاهای دروغین جا بیندازند و برخی ها هم فریب سخنان آنان را می خورند و شبهه پیدا می کنند.

 *تشکیل حلقه های صوفیانه در نقاط مختلف کشور

وی گفت: اطلاعاتی که ما داریم در شهرهایی مانند تهران، کرج و حتی در شهر های دور افتاده، این ها به بهانه های مختلف سعی دارند که حلقه های صوفیانه خود را تشکیل دهند و مردم ساده دل را به خود جذب کنند؛ یکی از حیله هایی که به کار می برند استفاده از نام بزرگان اهل عرفان و معنویت ما است که به این وسیله جوانان را فریب می دهند.

رئیس قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: کارگروهی در این دفتر تصمیم گرفت که با برنامه ریزی منظم، ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی این فرقه ها را نشان دهد و همایشی را فراخوان داده ایم و با همکاری مؤسسات مختلف این همایش با عنوان «تصوف؛ شاخصه ها و نقد ها» تصویب شد و به صورت رسمی در وزارت علوم ثبت گردید.

 *ارسال 320 چکیده مقاله به همایش تصوف، شاخصه ها و نقدها

وی اظهارداشت: حدود ۳۲۰ چکیده به این همایش آمده و از بین حدود ۲۰۰ مقاله ارسالی که ارزیابی شد، 54 مقاله علمی را به عنوان آثار برتر گزینش کرده ایم که قرار است در این همایش ارائه شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که این همایش در 19 مهرماه 97 در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود، گفت: هدف اصلی ما نگاه علمی و انتقادی به پدیده صوفی‌گرائی است و در مقابل متأسفانه کسانی با نام برخی از اهل ادب ما در کشور همایش هایی را برگزار می کنند و در لا‌به‌لا‌ی آن، آیین و آداب انحرافی و خرافی را تبلیغ می کنند.

 *درخواست از مراجع عظام تقلید برای پشتیبانی مبارزه با فرق انحرافی

وی در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که از این حرکت حمایت کرده اند، اظهار امیدواری کرد که با پشتیبانی مراجع عظام تقلید این فعالیت‌ها از عمق و گسترش بیش‌تری برخوردار شود

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha