جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دنی عنان سفیر پادشاهی دانمارک و  حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه/ سفیر پادشاهی دانمارک در ایران، با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با رئیس این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دنی عنان سفیر پادشاهی دانمارک در ایران ضمن حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در این دیدار، ضمن خوش‌آمدگویی به سفیر، با تأکید بر تلاش دانشگاه ادیان و مذاهب برای توسعه همکاری‌های علمی با کشورهای مختلف جهان گفت: ما انتظار همکاری علمی با کشورهای مختلف را داریم و از این رو کشور دانمارک به عنوان یک کشور مسیحی پروتستان نیز می‌تواند برای این همکاری‌ها مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر تنها مرکز دانشگاهی در حوزه ادیان و مذاهب در ایران، دانشگاه ادیان و مذاهب است.

وی افزود: گرچه دانمارک و بسیاری از کشورهای اروپایی، سکولار هستند؛ ولی به هر حال دین، جزوی از زندگی مردم است و قاره اروپا نیز مدعی است که یک قاره فرهنگی است؛ ما آماده پذیرایی از هیئت‌های علمی شما و گفت‌وگوی بین ادیانی با بزرگان ادیان دانمارک هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب هم‌چنین گفت: دانشگاه ما به عنوان تنها دانشگاه ادیان و مذاهب در جهان می‌تواند نقش بزرگی در پیوندهای انسانی ایفا کند؛ ما مهم‌ترین مشکل بشریت را عدم گفت‌وگو می‌دانیم و خود را برای دیالوگ آماده کرده‌ایم. ما خود را به شما نزدیک می‌دانیم چون شما پیرو ادیان ابراهیمی هستید. ما حتی به ادیان غیرابراهیمی هم بسیار احترام قائل هستیم و سینه خود را برای پذیرش همه ادیان آماده کرده و آماده شنیدن سخن همه هستیم.

رئیس  دانشگاه ادیان در ادامه گفت:‌ ما در چند زمینه می‌توانیم همکاری داشته باشیم. یکی در زمینه مذهبی که مقامات کلیسای شما برای گفت‌وگو به این‌جا بیایند تا در زمان مشخص بر سر موضوعی مشخص گفت‌وگوها را شروع کنیم. این گفت‌وگوها می‌تواند حول موضوعاتی مانند عدالت در اسلام و مسیحیت،‌ زن، حقوق بشر، صلح، نظر اسلام و مسیحیت درباره محیط زیست، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز،‌ آوارگان و مانند آن باشد. سطح دوم، گفت‌وگو بین اساتید دانشگاه‌ها در حوزه علوم انسانی است. سطح سوم نیز گفت‌وگوهای دانشجویی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است. این گفت‌وگوها می‌تواند در قم یا تهران باشد.

وی  در ادامه گفت:‌ یکی از اقدامای که می‌توان انجام داد، سخنرانی جناب سفیر در موضوعی مشخص در دانشگاه ادیان و مذاهب است؛ همین‌طور ما می‌توانیم برنامه‌های مشترکی آقای سفیر می‌توانند بیایند و برای ما سخنرانی کنند. در موضوع مشخصی. می‌توانیم برنامه‌های مشترک پنج ساله تعریف کنیم. و هر ساله دوره‌هایی در ایران و دانمارک برگزار شود. ما حتی حاضریم مردم عالی دانمارک را بپذیریم و برای آن‌ها جلساتی برگزار کنیم و به سؤالات‌شان پاسخ دهیم. هم‌چنین در ذهن یک روزنامه‌نگار دانمارکی صدها سؤال درباره ایران هست. آن‌ها می‌توانند بیایند و بپرسند و گفت‌وگو کنند.

دنی عنان سفیر دانمارک نیز که اصالتی لبنانی دارد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب، گفت: من سه سال است در ایران هستم و استقبال خیلی گرمی از مردم ایران دیده‌ام و باید بسیار زودتر به این‌جا می‌آمدم. من در گذشته به عنوان سفیر در سوریه و لبنان گفت‌وگوی فرهنگی و ادیانی در این کشورها را برقرار کردم و در ایران نیز با همین هدف به این دانشگاه آمده‌ام.

سفیر پادشاهی دانمارک در ایران افزود: دولت دانمارک برنامه‌های جدیدی را در حوزه ارتباطات ادیانی با بعضی کشورها شروع کرده که یکی از آن‌ها ایران است. دیگر کشورها، مصر و اندونزی هستند. هدف ما از این بازدید، این است که ببینیم با هم چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. هدف ما ایجاد این گفت‌وگوها است.

وی بیان داشت:  نماینده مخصوص دانمارک در امور ادیان در وزارت خارج دانمارک در ماه نوامبر به ایران خواهد آمد. ما مایل به گفت‌وگو بین مشترکات ادیان هستیم نه اختلافات و دانشگاه شما که ادیان مختلف را بررسی می‌کند، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha