جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست در بین طلاب یزد

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان چند تکلیف طلاب حوزه های علمیه گفت: رسالت طلاب فقط فهمیدن دین و عمل به آن نیست بلکه انتقال آن نیز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست در جمع طلاب مدارس علمیه شهرستان یزد، در مسجد مدرسه علمیه مصلی یزد به اهمیت تفکر در زندگی اشاره کرد و گفت: بسیاری از موارد پیش آمده که یک لحظه تفکر سبب شده مسیر زندگی شخص تغییر کند و به سمت پیشرفت برود.

عضو جامعه مدرسین قم با اشاره به اینکه تفکر برای روحانیون و طلاب مانند آب و اکسیژن ضرورت دارد تصریح کرد: اهمیت این مسئله بر هیچکس پوشیده نیست و انسان در هر شرایطی باید تفکر کند تا بتواند بهترین تصمیم را در موارد مختلف اتخاذ کند.

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم با بیان این که مهندس و طراح حوزه های علمیه خداوند متعال است افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) به مدینه می آمدند و بعد از پیامبر هم افراد نزد ائمه اطهار(ع) می رفتند و به همین شکل نهاد حوزه در آن موقع طراحی و تا کنون ادامه پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه به واسطه تلاش هایی که از صدر اسلام تا کنون از گذشتگان صورت گرفته، امروزه طلاب حوزه های علمیه دارای یک میراث عظیم، گسترده و ارزشمند هستند اظهار داشت: یکی از این میراث ها، نهج البلاغه است و این کتابی نیست که فقط علمای شیعه و اسلام از آن استفاده کنند، بلکه هر انسان مصلحی با هر دینی می تواند از نهج البلاغه استفاده کند، همانگونه که اگر در تاریخ نگاه کنید می توانید شخصیت هایی که از این میراث عظیم به جا مانده استفاده کردند مشاهده کنید.

آیت الله علیدوست ادامه داد: تلاش ائمه اطهار(ع) و علمای بزرگ دین ارثی بزرگ را برای طلاب باقی گذاشته است که اگر به اینها آشنا شویم، پردازش کنیم و به زبان روز استخراج کنیم بدون شک برای دنیا حرف های بسیاری خواهیم داشت، اما به شرط اینکه به مسئولیت خود به خوبی عمل کنیم.

عضو جامعه مدرسین قم با تاکید بر اینکه مسیر طلبگی بسیار ارزشمند است گفت: تحصیل در علوم دینی و سربازی امام زمان(عج) لیاقتی است که به هر کسی نمی رسد، پس باید قدر آن را بخوبی دانست.

چند تکلیف طلاب حوزه های علمیه

رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم افزود: این میراث عظیم و توفیق سربازی امام عصر(عج) چند تکلیف برای طلاب ایجاد می کند که اولین آن این است که دین خدا را کامل بشناسیم و بفهمیم که این مسئله نیاز دارد یک طلبه 20 تا 30 سال به جد و با برنامه خوب درس بخواند تا بتواند دین را بشناسد وگرنه دچار توهم شناخت دین می شویم که یک خطر بزرگ است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دوم طلاب عمل کردن به آنچه که می خوانیم و می دانیم است عنوان کرد: طلبه در طول این 30 سال تحصیل علوم دینی و بعد از آن هم باید به آنچه می خواند و می داند به درستی عمل کند.

آیت الله علیدوست وظیفه سوم طلاب و روحانیون را تبلیغ علوم دینی دانست و تصریح کرد: رسالت طلاب فقط فهمیدن دین و عمل به آن نیست، بلکه باید پس از آن به دنیا و مردم انتقال دهیم.

عضو جامعه مدرسین قم در پایان اذعان داشت: وظیفه چهارم طلاب هم اجرای دین در خارج است که به اصطلاح تحقیق دین نیز گفته می شود که اجرایی کردن و عملی کردن دین است و بیشتر به مسئولانی مرتبط است که فعالیت های اجرایی دارند.

 انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha