شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کارگاه آموزشی مهارت های تبلیغ

کارگاه آموزشی «مهارت‌های ارتباط مؤثر استاد با طلاب» با حضور حجت‌الاسلام داودی نژاد در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام مسلم داودی نژاد، استاد حوزه علمیه خراسان، امروز در کارگاه آموزشی مهارت‌های ارتباط مؤثر استاد با طلاب که با حضور اساتید مدارس علمیه استان در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شد، به تشریح روش‌های بهبود ارتباط اساتید با طلاب پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه نباید مثلث موفقیت در ارتباط بین فردی یا فردی جمعی را فراموش کنیم، گفت: منظور ما از این ارتباط، ارتباطی است که هم موفق و هم مؤثر است.

به گفته حجت‌الاسلام داودی نژاد لازمه این ارتباط سه ضلع رفتارشناسی و مخاطب شناسی شامل مواردی از قبیل فرهنگ، سن، اقتضائات سن، رفاقت و اثرگذاری دینی است.

وی تصریح کرد: ما به اساتید حوزه می‌گوییم به جای رفاقت، الگوی خوبی برای طلبه باشند، زیرا الگو بودن از رفیق بودن بالاتر است.

حجت‌الاسلام داودی نژاد افزود: طلبه باید استاد خود را ابتدا قبول داشته و سپس دوست داشته باشد؛ ازاین‌رو قبول داشتن از دوست داشتن مهم‌تر است.

وی اضافه کرد: اگر استاد،  طلبه را بشناسد و برای او الگوی محبوبی باشد در این صورت طلبه از استاد حرف‌شنوی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام داودی نژاد در ادامه گفت: معلم و استاد خوب تنها راه را نشان نمی‌دهد بلکه راه‌یابی را به طلبه می‌آموزد، اندیشه نمی‌دهد اندیشیدن را می‌آموزد و علم یاد نمی‌دهد بلکه شاگرد را تشنه علم می‌کند که به این روش، روش جهت‌دار انتخابی می‌گویند؛ یعنی ظاهراً به او حق انتخاب می‌دهد اما در اصل به او جهت می‌دهد.

حجت‌الاسلام داودی نژاد در خاتمه با اشاره به روش‌های انتقاد و نصیحت کردن به طلاب، اظهار کرد: در این زمینه پنج قانون را رعایت کنید؛ زمان عصبانیت نصیحت نکنید زیرا انسان عصبانی همانند مجنون است، نصیحت کوتاه باشد، داد نزنید، به جای عیب گفتن به او راه‌حل و پیشنهاد بدهید و زمان‌شناس و مکان‌شناس نباشید؛ یعنی نصیحت در مقابل دیگران نباشد و برای نصیحت و انتقاد شرایط جسمانی، خانوادگی و ... طلبه را هم در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha