جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آنچه یک مدیر هیئت باید بداند

حوزه/ شیوه انتخاب سخنرانان در مراسم عزاداری بسیار مهم است؛ چراکه مردم آمادگی بیشتری برای پذیرش معارف و راهنمایی‌ها را دارند و محرم فرصت بسیار مناسبی است برای آشنا ساختن همه مردم با واقعیات اسلام است؛ بنابراین گردانندگان اصلی هیئت ها، باید بدانند که اگر در انتخاب سخنران دقّت نشود، فرصت‌های تبلیغی و ارشادی را از دست خواهند داد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، یکی از ارکان جلسه عزاداری دعوت از واعظ است. منبر در مراسمات عزاداری سیدالشهدا (ع) رسالت مهم انتقال معارف و عبرت‌های عاشورا را به دوش می‌کشد.

شیوه انتخاب سخنرانان در مراسم عزاداری بسیار مهم است؛ چراکه اولاً این ایام، زمانی است که مردم آمادگی بیشتری برای پذیرش معارف و راهنمایی‌ها را دارند و ثانیاً محرم فرصت بسیار مناسبی است برای بیان فلسفه قیام عاشورا و همچنین آشنا ساختن همه مردم، به خصوص نوجوانان و جوانان، با واقعیات اسلام و مکتب تشیع است؛ بنابراین گردانندگان اصلی چنین مراسمی، باید بدانید که اگر در انتخاب سخنران دقّت نشود، فرصت‌های تبلیغی و ارشادی را از دست خواهید داد!

سعی کنید برای جلسه محرم از روحانیون حوزه‌های علمیه دعوت کرده و به آن‌ها از قبل موضوع پیشنهاد بدهید.

گاهی سخنرانِ برنامه، مطالبش را برای «باتجربه‌ها» و پیرمردهای ریش‌سفید آماده می‌کند، غافل از اینکه مخاطبین او دانش‌آموز هستند!

مقام معظم رهبری بر موضوع‌محور و مفید بودن منابر تأکید دارند: «منبرها و سخنرانی‌های جلسات شما سازنده باشد، یعنی به گونه‌ای باشد که اگر کسی مثلاً سه سال در هیئت شما رفت‌وآمد می‌کند بعد از این مدت عوام از این جلسه بیرون نرود. فهمیده و آگاه و با معلومات خارج شود. منبر باید آدم ‌ساز و فکر ساز باشد».

معمولاً مدیر هیئت قبل از شروع مراسم همه هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد و جزء اولین نفرات است که با حضور در مجلس، دیگران را به فراگیری معارف دینی دعوت می‌کند.

یادتان نرود مستمع است که صاحب سخن را بر سر ذوق می‌آورد، پس در حین سخنرانی واعظ؛ از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای همچون گفتگو با دیگران حتی با ایهام و اشاره یا پیامک فرستادن و... جداً پرهیز کنید.

 

حجت الاسلام امینی موحد

 

برای مشاهده مجموعه قسمت‌های «آنچه یک مدیر هیئت باید بداند» اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha