جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ افتتاحیه دوره تربیت مربی آموزش سواد رسانه

حوزه/ رسانه ها نقش مهمی درایجاد ارتباطات میان فرهنگی، نمایشگاهی، سرگرمی، تبلیغات، آموزش و انتقال مفاهیم علمی و تربیتی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر شرف الدین در افتتاحیه دوره تربیت مربی سواد رسانه ای که در نگارستان اشراق در قم برگزار شد گفت: اگر تاریخچه رسانه را بخواهیم دنبال کنیم می بینیم که هر کدام از ابزارهای رسانه ای مانند ماهواره، فضای مجازی در زمان خود انقلابی ایجادکرده است. یکی از آن موارد اینترنت است که به عنوان ابر رسانه همه جهان را در خود بلعیده و متأثر کرده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بابیان اینکه رسانه در 10 الی 12 عرصه بسط و گسترش پیدا کرده و به همین دلیل سواد رسانه ای ضرورت پیدا کرده است، افزود: یکی از آن عرصه های بسط رسانه، گونه و سنخ های رسانه ای مانند مطبوعات، کتاب نشریه، رسانه های تصویری،ماهواره ای و رسانه تلفیقی است که توانستند دردنیا نقش آفرین باشند.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: عرصه های دیگر که رسانه ها در آن گسترش پیدا کردند، شبکه هایی  مانند شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها است.

وی عنوان کرد: عرصه سوم، بسط محتوایی است. رسانه ها در دوره ای از تاریخ، کارکرد تفریحی داشتند؛ اما به مرور زمان از حالت تفریحی به اثر گذاری تبدیل شده است.

شرف الدین با بیان اینکه رسانه ها جهان نما هستند یعنی همه چیز در رسانه پیدا می شود و هر کسی چیزی داشته باشد سعی می کند وارد رسانه کند، اظهارداشت: بسط دیگر رسانه، نمادها است. الان نمادهای صوتی و تصویری و حرکتی داریم. رسانه در نمادها بیشتر نمود دارد و هر چه رسانه نمادهای مختلف داشته باشد، فهم آن پیچیده تر می شود به همین دلیل برای فهم آن نیازمند مطالعه کتابهای متعدد، اطلاعات دقیق و جامع از رسانه و بینش لازم هستیم.

این کارشناس رسانه افزود: بسط دیگر رسانه، کارکردی است. اکنون نقش رسانه ها و اثرگذاری آنها در جهان بیشتر شده است؛ مثلا یکی از موارد اثرگذار رسانه، محیط هستند؛ چون در شرایط کنونی مردم برای دست یابی به اطلاعات و حوادث دنیا راهی جزء رسانه ندارند.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)  عنوان کرد: رسانه ها نقش مهمی در ایجاد ارتباطات میان فرهنگی، نمایشگاهی، سرگرمی، تبلیغات، آموزش، انتقال مفاهیم علمی و تربیتی دارند و  اساسا رسانه ترجمان خوبی برای انتقال حرف عالمان است.

شرف الدین اظهارداشت: عرصه دیگر بسط رسانه، نوع اثرگذاری آن است که به صورت پنهان اتفاق می افتد و به همین دلیل جنبه الگو دهی و عاطفه ای رسانه ها نسبت به مسائل دیگر ابزارها خیلی فراوان شده است، چون تراکم اطلاعات رسانه زیاد است.

این کارشناس رسانه افزود: بسط دیگر رسانه، جغرافیایی است. الان از  آفریقا تا ...، در تیر رأس امواج رسان هستند و کسی نیست که از اتفاقات دنیا با خبر نباشد.

وی عنوان کرد: بسط دیگر رسانه فعال بودن آنها در هر ساعتی از شبانه روز، آزاد بودن و عدم کنترل رسانه است.

شرف الدین اظهارداشت: رسانه به خاطر این بسطها به بزرگترین امپراطور زمان ما تبدیل شده و جهان ما الان جهان رسانه ای است؛ چون رسانه است که جهان را در خود فرو برده است.

این کارشناس رسانه افزود: جهان به مواردی مانند ذهنی، عینی و عینی و ذهنی قابل تقسیم است و در حال حاضر رسانه هرسه جهان را درخود غرق کرده است.

وی عنوان کرد: جهان رسانه ای به حدی بر انسان غالب شده که حضورش را حس نمی کنیم و در حقیقت جهان ما، به نوعی رسانه ای شده است، یعنی جهان خود را جدای از رسانه نمی داند.

شرف الدین اظهارداشت: رسانه ها به انسان فرهنگ، ارزش، بینش و نگرش می دهند و در این عرصه بسیار قدرتمند عمل می کنند.

این کارشناس رسانه افزود: امروز همه نهادها، خانواده، دین، سیاست و اقتصاد به رسانه وابسته است. به همین دلیل برای مقابله با این دنیا باید ابزار متناسب با آن را داشته باشیم که یکی از ابزارها سواد رسانه ای است.

عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: سواد رسانه بینش و دانش بالقوه به انسان می دهد. سواد رسانه ای به انسان مهارت، پژوهش، تحلیل، تعامل مستمر می آموزد.

شرف الدین اظهارداشت: سواد رسانه ای به انسان می آموزد چگونه  در مقابل حوادث موضع گیری کند، چگونه نیازها را بفهمد و تشخیص دهد.

این کارشناس رسانه افزود: مهمترین کارکرد سواد رسانه، انتخاب درست و صحیح رسانه، تعیین مصرف رسانه ای، تبدیل مخاطب منفعل به مخاطب فعال، افزایش فهم از رسانه، بازخورد دهی مناسب از رسانه است.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha