پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
«مسجد جن» کوچکترین مسجد جهان در هند؛ نیاز فوری به مرمت دارد

حوزه/ یک مسجد باستانی با قدمت ۴۰۰ سال که به نام مسجد «جن» شناخته می شود، و یکی از کوچکترین مساجد جهان می باشد، در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته و نیاز به مرمت فوری دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از timesofindia، یک مسجد باستانی با قدمت 400 سال در حیدرآباد هندوستان، که به نام مسجد «جن» شناخته می شود و یکی از کوچک‌ترین مساجد جهان می باشد، نیاز فوری به مرمت و بازسازی دارد. به گفته بانیان مسجد که در کیشان باغ واقع شده، این بنای تاریخی مورد بی توجهی سازمان باستان شناسی هند قرار گرفته است.

این مسجد به وسعت 10 متر مربع بر روی تپه ای در درگاه سیدشاه عماد الدین قرارگرفته است.

دکتر محمد سفی الله از بانیان مسجد در این باره گفت: مسجد از ورودی درگاه به خوبی قابل مشاهده است و می توان دید که متروکه شده و به آن توجه نمی شود؛ از آنجایی که بر روی  تپه واقع شده نیز تعداد اندکی از نمازگزاران از این بنای باستانی دیدن می کنند.

سفی الله افزود: مسجد جن از مسجد بوپال که در حال حاضر کوچکترین مسجد جهان در نظر گرفته می شود کوچکتر است. گفته می شود که این مسجد نخستین بار در دوره قطب شاهی با وسعت کمتر از 10 متر مربع ساخته شده است. درحالی که مسجد بوپال 16 مترمربع است و ما منتظر تاییدیه هستیم که این مسجد به عنوان کوچکترین مسجد جهان شناخته شود.

وی افزود: این کوچکترین مسجد کشور است که تنها 8 تا 10 نفر در آن واحد می توانند در آن نماز اقامه کنند.

گفته می شود، مسجد جن بسیار کوچک بوده با این حال نه تنها دارای مناره می باشد، بلکه یک منبر و محراب نیز دارد که رو به خانه کعبه قرار دارد. مسجد جن همچنین مسیری به سمت بالا  دارد که موذن از آن بالا رفته و می تواند بر فراز مسجد اذان بگوید.

لازم به ذکر است: گروهی از جوانان مسلمان هندی با ایجاد کمپینی قصد دارند از این بنای تاریخی که از کوچکترین مساجد جهان می باشد حفاظت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha