چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر/ مراسم آغاز سال تحصیلی جدید جامعة المصطفی العالمیه

حوزه/ برای احیای تمدن اسلامی نیازمند تولید علوم انسانی برآمده از معارف و مبانی دینی خود هستیم و قطعاً کسی برای ما چنین علمی تولید نمی کند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی  در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی علوم و معارف جامعةالمصطفی  که با حضور هیئت دیپلماسی سفارت جمهوری عراق  در قم برگزار شد، با گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس، ابراز داشت: دفاع مقدس، دفاع جبهه اسلامی در برابر جبهه استکبار جهانی بود.

معاون آموزش  جامعة المصطفی در ادامه با اشاره به جایگاه فراگیری علم در قرآن کریم، اظهار داشت: براساس آیات قرآن، خداوند به کسانی که ایمان داشته باشند و علم را سرلوحه کار خود قرار دهند، درجاتی از علو و رفعت اعطا می‌نماید. این رفعت و علو تنها به عالم غیب اختصاص ندارد، بلکه نشانه‌های آن در همین عالم نیز بروز می‌یابد.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند کسی که برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز بیاموزد، در باطن و حقیقت این عالم بزرگ خواهد بود، هر چند در ظاهر گمنام باشد. در روایت دیگری از امام علی(ع)، ایشان علم را موجب سلطنت و قدرت خواندند که هرکس دارای آن بود، عظمت می‌یابد و هر کس که فاقد آن بود، دیگران بر او سلطه می‌یابند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، با تأکید بر این نکته که هرگاه دولت‌های اسلامی از کسب علوم عقب افتاده‌اند، شاهد سیطره قدرت‌های غیراسلامی بر مسلمانان بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: در تاریخ تمدن اسلامی، زمانی که مسلمانان مبدأ و منشا تولید علم بودند، در جهان عظمت داشتند، ولی در سده‌های اخیر به دلیل غفلتی که در جوامع اسلامی رخ داد، شاهد سلطه دیگران بر جهان اسلام هستیم.

وی بازگشت به علم و معارف را کلید احیای عظمت و تمدن اسلامی دانست و یادآور شد: ایران پیش از انقلاب اسلامی جایگاهی در رتبه‌های علمی جهانی نداشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران جایگاه ارزشمندی در تولید علم و دستیابی به علوم جدید پیدا کرده است. بر اساس ارزشیابی های صورت گرفته توسط مراکز بین المللی، در سال 2002 جایگاه علمی ایران در تولید علم در رتبه 48 جهان بود که این رتبه در سال 2012 به جایگاه شانزدهم جهان رسید.

معاون آموزش المصطفی، ایران و عراق را از مراکز مهم تمدنی جهان در همه ادوار تاریخی دانست و  تصریح کرد: پیش از آن که غرب بویی از تمدن برده باشد، این منطقه خاستگاه تمدن های بزرگ بوده است. در دوره اسلامی نیز کانون جوشش تمدن اسلامی همین منطقه بوده است و امروز نیز این ظرفیت می تواند دوباره فعال شود.

وی، توجه به علوم انسانی در کنار علوم طبیعی را ضروری دانست و گفت: علوم انسانی، علم اداره جامعه است البته به شرط آن که درون زا و بومی باشد نه این که در این زمینه دنباله رو باشیم. علوم انسانی مبتنی بر مبانی جهان¬شناسانه است که شاخص‌های آن متناسب با این مبانی تغییر می‌کند. برای احیای تمدن اسلامی نیازمند تولید علوم انسانی برآمده از معارف و مبانی دینی خود هستیم و قطعاً کسی برای ما چنین علمی تولید نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به ضرورت پیدایش انقلاب علمی در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: مراکز علمی کشورهای اسلامی باید پیشرو این حرکت باشند. جامعه المصطفی از برکات گران سنگ انقلاب اسلامی است که تأثیر عظیمی در تاریخ حوزه علمیه گذاشته است باید تاریخ حوزه را دو بخش قبل و پس از انقلاب تقسیم نمود.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، تعداد اندکی از طلاب غیرایرانی در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل بودند، اما امروز به برکت انقلاب هزاران نفر از ۱۲۰ ملیت در حال فراگیری علوم اسلامی در این حوزه مبارکه هستند. البته این تنها نقطه آغاز حرکت جدید تأسیس تمدن بزرگ اسلامی است و باید مهیای حرکت های بزرگ  در آینده باشیم.

معاون آموزش المصطفی، در پایان جامعه المصطفی را یکی از مراکز علمی مهم جهان اسلام برشمرد و اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط برخی مراکز معتبر دانشگاهی در غرب، جامعه المصطفی یکی از مراکز  دانشگاهی مهم و تأثیرگذار در احیای تمدن اسلامی معرفی گردیده است.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، «حجت الاسلام والمسلمین معصومی»، رئیس مؤسسه علوم و معارف نیز ضمن عرض خیرمقدم به هیئت دیپلماتیک سفارت عراق، از همکاری این سفارت با مؤسسه علوم و معارف و دانش پژوهان آن تقدیر و تشکر نمود.

وی در ادامه به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و ابراز داشت: هم اکنون طلابی از 120 ملیت مختلف در واحدهای داخل و خارج کشور جامعه المصطفی، در دو نظام آموزشی حوزوی و دانشگاهی در حال تحصیل هستند.

گفتنی است در این مراسم، «آقای یاسر عبدالزهرا»، رایزن فرهنگی و «آقای ذوالفقار»، کاردار سفارت جمهوری عراق، در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از تحصیل طلاب عراقی در مؤسسه علوم و معارف، فعالیت های علمی و آموزشی جامعه‌المصطفی را شایسته تقدیر دانستند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha