جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری- رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری گفت: یکی از برنامه های مهم پژوهشکده بین المللی عروة‌الوثقی برگزاری کرسی های شیعه شناسی، اسلام شناسی و دین شناسی خواهد بود؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از کرسی های دین شناسی در دانشگاه های خارج از کشور را صهیونیست ها پر کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس پژوهشکده بین المللی عروة‌الوثقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در قم برگزار شد، با بیان اینکه قبلا در زمینه پاسخگویی به شبهات جوانان یک نگاه بین المللی وجود نداشت گفت: مؤسسه عروة‌الوثقی در این سمت حرکت های خوبی انجام داده است و توانست طرح هایی را با همکاری بزرگان حوزه به انجام برساند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور از ما خواستار تألیف کتاب هایی با نگاه اسلام شناسی هستند، افزود: یکی از برنامه های مهم پژوهشکده بین المللی عروة‌الوثقی برگزاری کرسی های شیعه شناسی، اسلام شناسی و دین شناسی خواهد بود چرا که در حال حاضر بسیاری از کرسی های دین شناسی در دانشگاه های خارج از کشور را صهیونیست ها پر کرده اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری خاطر نشان ساخت: ما معتقدیم که باید عملگرا باشیم و از حالت شعار بیرون آییم و  رسالت و وظیفه خطیری که بر عهده داریم را به بهترین نحو انجام دهیم ،لذا تربیت نیروی انسانی کارآمد می تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.
وی خبر داد: اولین مجله انگلیسی پژوهشکده در حال نشر است که هیئت تحریریه آن بیش از 10 کشور انتخاب شده اند و این خود بر اعتبار علمی آن مجله می افزاید. 
رئیس پژوهشکده بین المللی عروة‌الوثقی عنوان کرد: مقام معظم رهبری بارها بحث تولید ایده را مطرح کرده اند و بر کرسی های نظریه پردازی در حوزه تأکید نموده اند؛ لذا ما به این امر اهتمام جدی داشته و مباحث علوم اسلامی را به سمتی باید ببریم که  پاسخگوی نیازها باشد. 

رئیس دانشگاه  مذاهب اسلامی،‌ با اشاره به اینکه بسیاری از کتاب های علوم اسلامی که ترجمه شده اند در خارج از کشور پاسخگو نیازها نیستند و یا نمی توانند آن گونه  که باید پیام نویسنده را منتقل کنند، ادامه داد: مخاطب شناسی از نکات بسیار مهمی است که این پژوهشکده با آن توجه جدی دارد چرا که در مرحله نخست باید مخاطب را به خوبی بشناسیم و آن گاه به دنبال تولید مطلب برویم.
وی حضور آکادمیک و علمی در پروژه ها، همکاری و ارتباط مطالعاتی و تحقیقاتی با دیگر مراکز و مؤسسات علمی را از دیگر اقدامات این پژوهشکده برشمرد و با بیان اینکه این پژوهشکده در حال حاضر از معاونت های پژوهش، اداری و توسعه، ارتباطات و بین الملل و آموزش برخوردار است گفت: در حوزه علمیه، جوان های خوش فکر بسیاری وجود دارد که ازآن ها استفاده نمی شود؛ لذا به مسئله بکارگیری نیروها و مدیران نسل جوان اعتقاد داریم و با توجه به گسترش فضای فضای مجازی آموزش های مجازی نیز سرلوحه فعالیت های ما خواهد بود.

وی با تأکید بر این که اگر یک کتاب به زبان مخاطب نوشته شود آثار گرانقدری به همراه خواهد داشت، افزود: بسیاری از مباحث فقهی و اصولی هستند که روی آن ها کار جدی نشده است و لذا در این پژوهشکده نوع نگاه ما در مباحث فقه غیر از آن بحث سنتی است که در حوزه رایج است.
رئیس پژوهشکده بین المللی عروة‌الوثقی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده در حوزه های فقه، اصول، فلسفه، کلام و مباحثی که تا حدی نیاز های جوانان را در خارج و داخل کشور برآورده کند، به دنبال جذب طلبه های نخبه و زبان دان است تا به عنوان مبلغ بتوانند در جهت اهداف پژوهشکده اقدام کنند؛ البته تنها مبلغ بودن و زبان دانستن کفایت نمی کند و باید به لحاظ محتوا از اطلاعات غنی برخوردار باشند.
 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha