سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
استاد انصاریان در خوی

حوزه/ محقق و مترجم علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه خداوند هیچ یک از انسان ها و فرشتگان را شیطان نیافریده است، گفت: ابلیس مؤمن، عابد، عبدالله و بندۀ واقعی خدا بود، اما در درگیری با خدا به خاطر آدم کافر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، استاد حسین انصاریان در بقعه شیخ نوایی شهرستان خوی، اظهارداشت: خدا فرعون، نمرود، یزید و دیگران را در رحم مادر شیطان نیافرید، آنها شیطان شدند؛ هوای نفس، ریاست طلبی، جمع کردن نیرو برای پیاده کردن شهواتشان آنها را تبدیل به شیطان کرد.

وی ادامه داد: نعمت‌های بی‌نظیر، عظیم و پرفایده‌ای به انسان عنایت شده است، انسان با این نعمت‌ها به آسانی می‌تواند خیر دنیا و آخرت خود را تأمین کند؛ از جملۀ این نعمت‌ها، نعمت خلافت از خداست «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَة»(بقره، 30). این خلافت پیوستگی دارد و دائمی است؛ اختصاص به یک شخص واحد ندارد، پس همۀ فرزندان آدم اولیه لیاقت این مقام را دارند و مقام بالایی است.

استادانصاریان، در کنار خلافت خدا به نعمت دیگری اشاره و خاطرنشان کرد: نعمت دیگر، نعمت علم است. زمینۀ این نعمت در وجود انسان که می‌تواند این نعمت را از خدا دریافت کند عقل است. نعمت دیگر هم که چراغ و هدایت آن دو نعمت هست، دین است.

شیطان منبع فساد، شرّ، خطر و غارت است

وی در مورد دزدی سه نعمت خلافت، معرفت و هدایت گفت: دزدی در کمین این سه نعمت است، که اگر انسان دزد شناس و خطرشناس و مواظب خود نباشد و به قول قرآن مجید تقوا نداشته باشد، از این دزد و از این خطر نسبت به این نعمت‌ها در امان نخواهد بود. این دزد و این خطر آن‌قدر قدرت ندارد که بزند و ببرد و زهر خطرش را به انسان بریزد؛ طبق آیات قرآن و روایات این خود انسان است که راه را برای این دزد باز می‌کند تا سرمایه‌هایش را بدزدد و راه این خطر را می‌گشاید که بیاید و هر طوری که دلش می‌خواهد زخم بزند. اسم این دزد و این خطر در آیات قرآن از سورۀ مبارکۀ بقره تا آخرین جزء قرآن «شیطان» است. شیطان منبع فساد، شرّ، خطر و غارت است.

شیطان کیست؟

استاد انصاریان با طرح این سوال که شیطان کیست؟ اظهارداشت: شیطان یا ابلیس نام یک شخص معین است و آن شخصی است که در برابر شخصیت انسانی حضرت آدم با پروردگار عالم درگیر شد، یعنی در همان عالم ملکوت دید به این موجود هم مقام خلافت، هم مقام هدایت و هم مقام معرفت داده شد و خداوند به کل ملائک فرمود سجده کنید «فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ إِلَّا إِبْلِيس»(حجر، 30 و 31).  سجده یعنی فروتنی نهایی، یعنی تواضع کامل؛ به این موجود(انسان) با این هویت و با این شخصیت تواضع کامل کنید. همه هم امر خدا را اطاعت کردند، به جز ابلیس، قرآن مجید می‌فرماید: ابلیس جنس فرشتگان نبود «كانَ مِنَ الْجِن»(کهف، 50)، یکی از موجودات ناپیدا بود، یعنی با چشم ظاهری دیده نمی‌شد.

خداوند ابلیس را خلق نکرد!

مبلغ عرصه بین الملل گفت: خداوند نام هر کسی که وارد میدان شرّ ریزی، کبر، ذلالت، دزدی ارزش ها و خطر زدن شد را شیطان گذاشت؛ یعنی بندگان من! ابلیس را من ابلیس خلق نکردم، ابلیس شد؛ شیطان را من شیطان خلق نکردم، شیطان شد؛ نه شیاطین جنی و نه شیاطین انسی را من شیطان نیافریدم.

شیاطین جهان به اراده خود شیطان شدند

وی با تاکید بر اینکه خداوند شیطان را شیطان خلق نکرده، تصریح کرد: در آخرین سورۀ قرآن آمده: «مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاس»(ناس، 6) من گِل وجود شیاطین جنی و انسی را با شرّ، با دروغ، با گمراه کردن، با دزدیدن ارزش‌ها، با خطر زدن نیافریدم؛ خلقت اینان را گردن من نیاندازید. به خداوند نگویید تو که صد و بیست و چهار هزار پیغمبر را فرستادی، تو که مقام خلافت، معرفت و هدایت به ما دادی، پس چرا ابلیس و میلیاردها شیطان سر راه ما گذاشتی؟ خداوند می گوید: ابلیس «كانَ مِنَ الْكافِرِين»(ص، 74) ابلیس مؤمن، عابد، عبدالله و بندۀ واقعی خدا بود، اما در درگیری با خدا به خاطر آدم کافر شد. سایر شیاطین جهان هم همین‌طور هستند، خدا فرعون، نمرود، یزید و دیگران را در رحم مادر شیطان نیافرید، آنها شیطان شدند؛ هوای نفس، ریاست طلبی، جمع کردن نیرو برای پیاده کردن شهواتشان آنها را تبدیل به شیطان کرد.

ارزش‌هایتان را به دزد انسانیت ندهید

استاد انصاریان ادامه داد: رسول خدا(ص) می فرماید: «کُلَ مولودٌ یولَدُ علی الفطرة» هر پسری، هر دختری بر اساس فطرت توحید به دنیا می‌آید، عوامل او را یهودی، مشرک، مجوسی، بی‌دین و بی‌تربیت بار می‌آورند؛ اینها هم هیچ الزامی ندارند یهودی و مسیحی و مشرک و بی‌دین بمانند، می‌توانند بیایند مؤمن شوند چون خدا گِل اینها را به یهودیت، مسیحیت و مجوسیت خمیر نکرد؛ لذا ما می‌بینیم یهودی، مسیحی، مجوسی و بی دین مسلمان می‌شود. خدا احدی را شیطان نیافریده، پس اینجا کسی نمی‌تواند گردن خدا بگذارد و بگوید تو که می‌خواستی ما آدم خوبی شویم پس چرا این‌قدر دزد سر راه ما گذاشتی؟ خدا نگذاشته، آنها دزد ما نبودند، آنها دزد شدند. شما خود را در اختیار دزد قرار ندهید، شما جیبتان را پیش دزد باز نکنید، شما ارزش‌هایتان را به دزد ندهید.

انسان چطور خلیفه شیطان می شود؟

نویسنده کتاب ارزشمند «شیطان و اهل تقوی» گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید: دو راه بیشتر نداریم و راه سومی اصلاً وجود ندارد، ما اگر از مسیر خلافت خدا در بیاییم، یعنی از ظهور دادن صفات الهی دست برداریم و به اختیار خودمان بگوییم خدایا ما نمی‌خواهیم زمینۀ صفات تو باشیم، خدا هم پاسخ می‌دهد، زور نیست «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ»(بقره، 256)، من با قدرت خود، شما را وادار نمی کنم که صفات من را تجلی دهید، چون تجلی صفات من با زور هیچ ارزشی ندارد، اگر آزادانه صفات من را جلوه بدهی ارزش دارد و اگر صفات من را تجلی ندهید، خلیفۀ شیطان می‌شوید و پس از آن زناکار، رباخوار، دروغگو، تهمت زن، بی نماز، روزه خور و... می شوید.

این مبلغ عرصه بین الملل در مورد نکات دیگری که خداوند در آیات قرآن نسبت به آن سفارش کرده، گفت: خداوند در آیه دوم سوره بقره خطاب به کل مردم دنیا می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالًا طَيِّبا»(بقره، 168) فقط از مال حلال مصرف کنید. اگر در کشور خودمان همین امر خدا اجرا شود، بسیاری از دردسر در این مملکت کم می شود.

از فرهنگ شیطان پیروی نکنید که دشمن شماست

استاد انصاریان در پایان گفت: «يا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ»(بقره، 168) از فرهنگ شیطان پیروی نکنید که دشمن شماست. «إِنَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ» هر شیطانی شما را به زشتی و اعمال بسیار بد فرمان می‌دهد. «وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُون»(بقره، 169) و وادارتان می‌کند جاهلانه هر تهمتی را به خدا بزنید.  

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهیدزنده IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 0
    لبیک اللهم لبیک العبد نشانه ظهور سوره نسا78هرچه ازانواع نیکوئی به تورسدازجانب خداست وهربدی ازنفس توست وماترابه رسالت برای مردم فرستادیم وبرای رسالت توتنهاگواهی خداکافی است 79هرکه رسول رااطاعت کندخدارااطاعت کرده وهرکه مخالفت کندماترابه نگهبانی آنهانفرستاده ایم  ایه 51سوره روم پس توای رسول مااین مردم مرده رانتوانی باسخن حق شنواکنی ودعوت خودرابه گوش این کران که مخصوصا"رومیگردانندبرسانی 52وتومردمی راکه کوردل کافرهستندنتوانی ازضلالت به راه هدایت آری تنهاتوآنان راکه به آیات ماایمان می آورندودرپی ان ایمان تسلیم امرماشوندتوانی سخن خدارابه گوش هوششان برسانی  کسیکه خبرمحل ظهورامام زمان دربهشت زهراتهران دادگفت خبرشهادت شهدایی مثل شهیدذوالفقاری وحججی وهادی وسلیمانی راداده است اوگفت تاییدیه شهادتشان حججی وسلیمانی دراین محل یادمان شهدای مکه گرفتند من ایمان آوردم یعنی من باورکردم