پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر زهره کاشانی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص)، داشتن تخصص در یکی از رشته های علوم انسانی را از جمله عوامل مهم توفیق حوزویان در امر تبلیغ دانست.

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر زهره کاشانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که برای موفقیت در تبلیغ به خصوص در دنیای کنونی تخصص طلاب و روحانیون در یکی از رشته های علوم انسانی، امری ضروری به شمار می رود، اظهار داشت: تخصص داشتن در حوزه های مختلف علوم انسانی البته بسیار سخت است اما دست کم در یکی از رشته های مثل روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق، اقتصاد و غیره وقتی یک طلبه و فاضل حوزوی تخصص داشته باشد با اندوخته علمی مناسبی به تبلیغ می پردازد و در این صورت میزان و درصد موفقیت او در جذب مخاطب و انجام فعالیت تبلیغی قطعاً بسیار بیشتر خواهد بود.

وی افزود: به عنوان مثال اشراف لازم به علم روان شناسی باعث می شود که فرد در مواجهه با مخاطب ، از روش های موثر استفاده کند یا مثلاً جامعه شناسی که به فرد در شناخت جامعه هدف خود کمک بسیاری می کند.

وی اضافه کرد: همچنین آشنایی با علم تعلیم و تربیت و به طور کلی علوم تربیتی نیز بسیار حایز اهمیت است؛ خلاصه آن که فعالیت در دنیای امروز می طلبد که طلاب و فضلای ما حداقل در یکی از شاخه ها تخصص داشته و در سایر موارد اطلاعات عمومی داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با اشاره به لزوم شناخت علم روز بر اساس نیازها جامعه و اقتضائات کنونی گفت: اصل تخصص گرایی از جمله عوامل مهم موفقیت طلاب و فضلا در امر مهم و مقدس تبلیغ است ، به طوری که می دانیم حتی خود رسانه و فضاهای نوین تبلیغی نیز خودش یک شاخه و رشته علمی است و باید به خصوص در دنیای امروز از سوی حوزویان به طور جدی تر دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که در حال حاضر نیز تبلیغ معمول طلاب و فضلا بر اساس

همین آشنایی های نسبی صورت می گیرد، چرا که یک مبلغ به هیچ وجه خالی الذهن از اصول روان شناسی و اقتصاد و جامعه شناسی نیست اما آنچه مدنظر بنده است این که تحت این عناوین و به شکل تخصصی این کار دنبال شود.

حجت الاسلام و المسلمین زهره کاشانی بیان داشت: به عبارت دیگر برای موفقیت، مبلغ باید تخصص خود را در این حوزه ها افزایش دهد که متاسفانه برخی از مبلغین کمتر به این مباحث توجه می کنند و لذا به خصوص در ارتباط با نسل جدید در فضای تبلیغی دچار مشکل می شوند.

وی همچنین ضمن ابراز خرسندی از موضع اخیر رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور مبنی بر اهتمام این سازمان بر ارتقای مهارت های نوین تبلیغی گفت: در کنار تبلیغ حضوری و سنتی نباید از اهمیت تبلیغ در فضای مجازی نیز غافل شد ، البته این دو باید به موازات هم محور کار مبلغین و سازمان های تبلیغی قرار بگیرد ، چرا که هر کدام شعاع و محور خاصی را مدنظر قرار دارند و لذا نمی شود که تبلیغ را به یکی محدود کرد و دیگری را مورد غفلت قرار داد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha