شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پاکستان راه اندازی نخستین سرویس بیمه اتکایی «اسلامی»را تصویب کرد

حوزه/ کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان خبر از راه اندازی نخستین شرکت بیمه اتکایی اسلامی داد که هدف اصلی آن تقویت بیمه اسلامی «تکافل» در این کشور اعلام شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از رویترز، ناظر بازار مرکزی پاکستان، نخستین بیمه اتکایی وابسته به شریعت اسلامی را در این کشور به تصویب رساند که این اقدام بخشی از تلاش های دولت پاکستان برای تقویت بیمه اسلامی «تکافل» در این کشور می باشد.

کمیسیون اوراق بهادار و بورس پاکستان در این باره گفت: به یک شرکت بیمه اتکایی در این کشور اجازه ایجاد پنجره تکافل داده شده که این اقدام فرصت های شغلی جدیدی را برای شرکت های متعلق به دولت فراهم می سازد.

این کمیسیون افزود: این اقدام همچنین شرکت های تکافل محلی را قادر می سازد، پوشش کافی در داخل از پاکستان به دست آورده و از خروج حق بیمه به بازارهای بازاریابی در خارج از کشور جلوگیری شود.

 

به نظر می رسد بیمه تکافل در بازار تجارت جهانی به یکی از محصولات اقتصاد اسلامی محبوب برای مصرف کنندگان تبدیل شده باشد.

کشور پاکستان قوانین جدید تکافل را در سال 2012 معرفی کرد که استفاده از پنجره های تفکل را ممکن می ساخت و به شرکت های بیمه اجازه می داد که همزمان هر دو شیوه بیمه اسلامی و بیمه غیراسلامی را دنبال سازند، البته پول مشتریان جداگانه مصرف می شد.

لازم به ذکر است شرکت بیمه اتکایی یا بیمه مجدد، شرکتی است که شرکت‌های بیمه دیگر را که خود از ضررهای احتمالی مصون نیستند، بیمه می‌کند. طبق قوانین اکثر کشورها، شرکت های "بیمه مستقیم" مجبور به عقد قرارداد های بیمه اتکایی هستند تا منافع مشتریان محفوظ بمانند.

 

بیمه تکافل چیست؟

واژه تکافل از قرآن و سنت (از واژه عربی کفالت) گرفته شده که به معنای ضمانت مشترک و هدف آن مشارکت و یاری دو جانبه میان اعضای گروه مشخصی است. در عمل، تکافل به عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضاء یک گروه در برابر ضرر‌وزیان‌های احتمالی وارد بر هر یک از آنها مطرح می‌شود.

اعضای این گروه در صورتی که برای فردی مشکل و یا حادثه‌ای رخ دهد، بر ضمانت و وثیقه مشترک اتفاق نظر داشته و مجموع منابع جمع‌ شده را برای جبران خسارت به فرد ضرر دیده می‌پردازد. تمامی اعضای گروه تلاش می‌کنند تا فرد نیازمند را حمایت کنند. در این وضعیت ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری وجوه تنها متوجه شرکت تکافل نبوده و خلاف بیمه‌های تجاری معمول، همه اعضاء به اندازه سهم خود از سود و زیان فعالیت‌ها متاثر خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha